Schroeven van scharnieren en ladegeleiders in MDF panelen

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
361
17
Rotterdam
Ik gebruik dit type boor (Ø5) vaak voor Euroschroeven (Ø6,3).
a1df7b2e-2436-11e5-80cf-005056b31774_800_533.jpg

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Jos Huybrighs

Nieuw lid
30 jul 2020
20
3
Laakdal, België
dit gezegd zijnde, ik vind het te veel werk (aftekenen, voorboren, schroeven, ...) en er zijn andere oplossingen die handiger / sneller / beter zijn.
  • ladegeleiders doe ik altijd met euroschroeven, omdat de 5mm gaten makkelijk te boren zijn met een Blum universele mal.
  • voor scharnier tops (deur zijde) neem ik altijd inserta (spreidmoffen), omdat de 8 en 35mm gaten makkelijk te boren zijn met de blum ecodrill en omdat het gewoon minst werk is.
  • voor scharnier montageplaatjes (korpus zijde) neem ik die met voorgemonteerde schroeven in spreidpluggen of die met voorgemonteerde euroschroeven omdat die ook 5mm gaten nodig hebben en die makkelijk te boren zijn met de Blum universele mal.
de mal die ik bedoel is de 65.1051.02
Ik denk dat ik Joris ga volgen:
  • Inserta scharnieren,
  • Expando montageplaatjes, en
  • Blum systeemschroeven voor de ladegeleiders (ik neem aan dat die te vergelijken zijn met 6,3mm Euroschroeven)
De Blum mal zie ik op een Duitse webshop aangeboden voor 92€ en de Ecodrill 279€. Door de mal te gebruiken heb ik ook geen 5mm centreerboor nodig. De Ecodrill is vrij prijzig maar zal ook nuttig zijn bij nieuwe projecten.

Nog een vraagje: Zetten jullie de montageplaatjes bij 'grote' deuren op exact de gewenste hoogtes van de scharnieren in het korpus of 1..2mm hoger in verband met het toch altijd wat verzakken van de deuren nadat ze ingeklikt zijn? Met de montageplaatjes kan je wel 2mm aanpassen omhoog en omlaag, maar misschien is dat niet genoeg.

Laatst bewerkt:

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
204
24
Beusichem (Betuwe)
Van die boormallen krijg je geen spijt. Ik heb de Hettich variant van de ecodrill en die komt steeds weer van pas.
Ik zie dat de oude versie van de ecodrill hier nog een stuk goedkoper is:Duovorm
(Indien van toepassing: Als je je als bedrijf registreert gaat er nog wat vanaf.)

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

jorisvh

Post veel
Blum systeemschroeven voor de ladegeleiders (ik neem aan dat die te vergelijken zijn met 6,3mm Euroschroeven)
De schroeven die Blum zelf verkoopt zijn 6,0mm. Ik vermoed dat 6,3 ook wel door de gaatjes in de geleider past maar heb geen schuifmaat bij de hand. Ik denk 14,5mm lang voor ladegeleiders.
1739953807764.jpeg

De Blum mal zie ik op een Duitse webshop aangeboden voor 92€ en de Ecodrill 279€. Door de mal te gebruiken heb ik ook geen 5mm centreerboor nodig. De Ecodrill is vrij prijzig maar zal ook nuttig zijn bij nieuwe projecten.
De vorige Ecodrill was al redelijk duur en die had geen aansluiting voor stofafzuiging wat betekende dat je die na elk gat moest leegprutsen, zeker bij MDF. De huidige is een compleet vernieuwde versie met aanslagen, aansluiting voor stofafzuiging.
Als je maar een paar scharnieren moet doen, er zijn veel goedkopere aftekenmalletjes. Als je regelmatig potscharnieren boort ga je er geen spijt van krijgen.
Nog een vraagje: Zetten jullie de montageplaatjes bij 'grote' deuren op exact dezelfde hoogte als de scharnieren of 1..2mm hoger in verband met het toch altijd wat verzakken van de deuren nadat ze ingeklikt zijn? Met de montageplaatjes kan je wel 2mm aanpassen omhoog en omlaag, maar misschien is dat niet genoeg.
Op de goeie hoogte. Met Blum (of ander kwaliteitsmerk) en voldoende scharnieren gaan de deuren zo goed als niet zakken onder eigen gewicht.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jos Huybrighs

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
204
24
Beusichem (Betuwe)
Dat leegprutsen herken ik van de Hettich😏 Maar je went er aan. Met een potlood bij de hand is het snel gebeurt. En de spanen, een soort slingers, die de 35 mm boor maakt kan mijn stofzuiger toch ook slecht omgaan. Ik weet niet hoe dat bij de Blum is. Heeft iemand de nieuwe versie al in gebruik?

Als je het er voor over hebt is de nieuwe waarschijnlijk een betere optie.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.099
3.323
Gaanderen
goeie bemerking
de boren van mijn oude ecodrill zijn aan vervanging toe
lijkt mij beter om direct de nieuwe versie te kopen
die heeft een aansluiting voor afzuiging, afstandhouder(s ?), enz

Bekijk bijlage 153860
Ik zou toch even goed gaan zoeken. Ik heb een blum boormal voor 3 scharnieren en een stang erbij. Dat scheelde mij ruim 100 euro met de gangbare prijzen. Net even gekeken in Duistland Blum ECODRILL Bohrlehre 9002617405477 | eBay

Vind ik een groot verschil.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.099
3.323
Gaanderen
Ik bedoel eigenlijk dat je waarschijnlijk nog betere prijzen kunt vinden in duitsland bij online verkopers van blum. Ik heb alleen gekeken bij idealo en niet verder.
Helaas weet ik niet meer waar ik mijn set vandaan heb.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.