Schimmel in hout gevaarlijk?

Marjoo1

Nieuw lid
4 sep 2020
2
0
Hallo,

Ik ben nieuw met houtbewerking, en vroeg me af of de pof die vrijkomt van beschimmeld hout gevaarlijk is.
Ik ben namelijk een mooi stuk hout tegen gekomen met mooie zwarte aders, alleen nu vroeg ik me af of dat gevaarlijk kan zijn om daar mee te werken. Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • 1599219985312607555886512248484.jpg
    1599219985312607555886512248484.jpg
    2 MB · Weergaven: 65

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Ik ben geneigd om ja te antwoorden, want nadat ik een stuk eiken met schimmel in de draaibank had bewerkt heb ik een paar dagen verschijnselen van griep en verkoudheid gehad. Kan misschien ook puur toeval zijn, als ik het weer zou proberen en met het zelfde resultaat dan wordt het al meer zeker.
En zo is er ook het verhaal dat schuurstof van taxus giftig is omdat de bes daarvan ook giftig is, of alleen het pitje.
 
Hout met slaap, zo wordt hout met deze zwarte aders genoemd. Die aders is in feite het begin proces van verrotting van het hout. Kleur van die aders zijn verschillend, hangt af van de soort schimmel die het veroorzaakt en ook van de houtsoort.
Het is verstandig om dit soort hout met adembescherming te verwerken. Als die schimmel in je longen komt dan kom je daar vrijwel niet van af zie Levensgevaarlijke schimmels rukken op, onderzoekers slaan alarm

Dus voorzichtigheid is geboden.

M.vr.gr. Jan
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Marjoo1

Nieuw lid
4 sep 2020
2
0
Dankje voor de antwoorden,

Ik zal voor nu stoppen met het bewerken er van omdat ik niet voldoende beschermingsmiddelen heb. Heb het wel al uitgezaagd en beetje geschuurd, hoop nergens last van te krijgen.
 

N0lfin

Nieuw lid
17 sep 2020
9
3
De zwarte strepen zijn demarcatie lijnen. Dit zijn afbakening van het schimmeltje die claimd als het ware een stukje hout. Maar terugkomend op de vraag ja even een goede mondkap halen en voorzichtig met het vrijgekomen stof
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en Leo Van Der Loo

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
De schimmel is niet gevaarlijk, (je ademt de sporen in elke keer dat je ademt, ze zweven overal in de lucht) het stof dat je produceert is wat gevaarlijk is van alle houtsoorten, stof van het slaap bevattend hout geeft geen extra of meer gevaar dan van hout zonder slaap.
 
[QUOTE De schimmel is niet gevaarlijk, (je ademt de sporen in elke keer dat je ademt, ze zweven overal in de lucht) het stof dat je produceert is wat gevaarlijk is van alle houtsoorten, stof van het slaap bevattend hout geeft geen extra of meer gevaar dan van hout zonder slaap.][/QUOTE]

Daar denken medici heel anders over zie Levensgevaarlijke schimmels rukken op, onderzoekers slaan alarm

M.vr.gr. Jan
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
[QUOTE De schimmel is niet gevaarlijk, (je ademt de sporen in elke keer dat je ademt, ze zweven overal in de lucht) het stof dat je produceert is wat gevaarlijk is van alle houtsoorten, stof van het slaap bevattend hout geeft geen extra of meer gevaar dan van hout zonder slaap.]

Daar denken medici heel anders over zie Levensgevaarlijke schimmels rukken op, onderzoekers slaan alarm

M.vr.gr. Jan
[/QUOTE]

Dat is wel een makkelijke conclusie Jan. Er staat letterlijk dat er gevaarlijke schimmels bestaan en dat die in opmars zijn. Er zijn een heleboel schimmels gevaarlijk en ongevaarlijk. Voetschimmel is bijv. ongevaarlijk.

In deze context kan ik dus niet zeggen of betreffende schimmels in hout gevaarlijk zijn of niet.
 

N0lfin

Nieuw lid
17 sep 2020
9
3
De schimmel is niet gevaarlijk, (je ademt de sporen in elke keer dat je ademt, ze zweven overal in de lucht) het stof dat je produceert is wat gevaarlijk is van alle houtsoorten, stof van het slaap bevattend hout geeft geen extra of meer gevaar dan van hout zonder slaap.
De sporen (de zaden) van een schimmel zijn inderdaad niet schadelijk. Maar de schimmeldraden wel ik merk het zelf al met weg frezen van een stobbe. Eentje zonder slaap is alleen stoffig maar een met slaap dus schimmel loopneus hoesten pijnlijke ogen. Zelf met het wegzagen van een boom met witrot merk je het al wel zeker. Maar een oeverloze discussie over of het nu wel of niet gevaarlijk lijkt me niet heel zinvol. Ik geef alleen mijn mening over dit onderwerp. Gestoeld op 15 jaar ervaring als boomverzorger.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van der Ploeg

Blue

Actieve deelnemer
5 jun 2013
29
3
Utrecht
Als er schimmel in je hout zit is het verstandig om er voor te zorgen dat je de schimmel deactiveert. Dat gaat het gemakkelijkste door het kort te verhitten. Je kunt zelf schimmel aan hout toevoegen door het bv in een zak te stoppen, met vochtige, reeds beschimmelde snippers. Dan laat je het een tijdje er op inwerken en als je het er dan uithaalt laat je het 'schrikken' met een brander. Succes is niet gegarandeerd, maar wel een leuk experiment.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Fungus/schimmel kan niet in leven blijven als de vochtigheid in het hout (of andere plaatsen) onder de 20% is.

De makkelijke en veilige manier is het hout drogen.

Als je wat meer wil weten van schimmels en wat je er mee kan doen, lees de informatie dat hier te vinden is.

northernspalting.com
 
Laatst bewerkt:

Schaap

Nieuw lid
10 sep 2020
6
0

Dat is wel een makkelijke conclusie Jan. Er staat letterlijk dat er gevaarlijke schimmels bestaan en dat die in opmars zijn. Er zijn een heleboel schimmels gevaarlijk en ongevaarlijk. Voetschimmel is bijv. ongevaarlijk.

In deze context kan ik dus niet zeggen of betreffende schimmels in hout gevaarlijk zijn of niet.
[/QUOTE]
Wat te denken van Roquefort en Brie enzovoorts, lekkere smaakmakers en bij maagproblemen wordt er zelfs Roquefort aanbevolen.
Ik denk , dat als schimmels door de lucht kunnen zweven, een mondkap zeker aanbevolen is , zo lang schimmels op of in een ondergrond vast blijven zitten , is er niets aan de hand. Schimmels zullen in de maag afgebroken worden. Longen kunnen meestal niet de schimmelsporen snel verwerken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.