Schiet(hak)beitel taps toelopend of schiet(hak)beitel waarbij de zijden parallel lopen?

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
230
76
Hier soms daar
Ik boor pen en gat verbindingen voor en dan kan ik ze uit met wat ik in de buurt heb liggen.
Dat kunnen oude Japanse zijn (daar heb ik er veel van gekregen) en of een pick stick zijn uit Engeland en of een Nooit gedagt.
De kwaliteit is vergelijkbaar, belangrijkste voor mijn is een zachte hamer zodat ik het heft van de beitel niet hoef te vervangen.

Als voorbeeld een Japanse beitel waar ik een nieuw handvat voor gemaakt heb.
Nadeel van deze soort is dat de ring van het handvat (katsura) soms vervangen moet worden.
Weet niet of deze voor u recht genoeg zijn?

Bijlagen

• IMG_2589.jpg
    IMG_2589.jpg
    126,9 KB · Weergaven: 13
  • IMG_2590.jpg
    IMG_2590.jpg
    116,1 KB · Weergaven: 12
  • IMG_2591.jpg
    IMG_2591.jpg
    115,4 KB · Weergaven: 13

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.027
428
Middelburg
Onno ik heb meerdere mogelijkheden om pen/gat verbindingen te maken maar ik haal een enorme voldoening uit handgereedschap ipv een freestafel of kolomboor. Uiteindelijk wil ik zoveel mogelijk projecten realiseren met alleen handgereedschap, met als doel ooit mijn overbodig elektrisch gereedschap van de hand te doen, maar dat is toekomstmuziek. Het oude timmermansambacht is wat ik ambieer.
Ik heb een zwik van alles en nog wat, echter een Japanse beitel ontbreekt nog in de verzameling, wellicht ook een optie om daar naar uit te zien, gezien de positieve ervaringen die ik zo lees op het internet. Mijn beitels beitels die wat misbruik moeten doorstaan hebben voor het grootste gedeelte een ijzeren ( koper)ring. De schietbeitels die ik hanteer gaan in “samenspraak” met mijn zelfgemaakte hamer van beuken. Hopelijk sla ik mijn handvaten niet aan gort. Maar uiteindelijk als je wil sla je alles aan gort,….de tijd zal het leren

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
1.125
1.369
de buurt van den bosch
Ik ben ook iemand die alles met handgereedschap doe.Ik boor ze ook voor en werk het af met een gewone beitel en gebogen beitel.Kan gewoon met een booromslag en scheelt een hoop hakken.Ik heb ook schietbeitels maar het uitboren heeft wel mijn voorkeur.En met een deuvelmal boor je ook nog eens netjes recht.Hierbij een voorbeeld filmpje.
1779446205184.png

Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: 48rmc
Laatst bewerkt:

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
230
76
Hier soms daar
hoe boor je die voor ?

Met inderdaad een booromslag en een ring die ik om de boor doe.
Zet het geheel klem in een meubelmakers bankschroef en zo kan ik horizontaal recht boren.
De ring geeft afwijkingen aan. Tape om de boor voor de diepte.
Dit doe ik omdat het minder hakwerk is en het voor boren voorkomt splijten van het hout en slijpen van beitels

Afwerking met een hoekbeitel en een rechte lange

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
640
304
Ik ben ook iemand die alles met handgereedschap doe.Ik boor ze ook voor en werk het af met een gewone beitel en gebogen beitel.Kan gewoon met een booromslag en scheelt een hoop hakken.Ik heb ook schietbeitels maar het uitboren heeft wel mijn voorkeur.En met een deuvelmal boor je ook nog eens netjes recht.Hierbij een voorbeeld filmpje.
Bekijk bijlage 168142
Ik vind het op deze altijd enorm lastig om een strak resultaat te krijgen. De hoeken zijn wel recht te krijgen. Maar de punten tussen de boorgaten aan de lange zijde krijg ik nooit netjes weg. Als ik die voorzichtig wegsteek op het langse hout blijft dat niet mooi recht. En haaks op de nerf werken lukt niet omdat er te weinig hout is.
Heb je tips om dat te verbeteren?

Uiteindelijk is deze methode sneller en daarom zou ik het graag onder de knie krijgen. Nu houdt het vele hakwerk me tegen om pen & gat vaker in te zetten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.