Scheuren / splijten van douglas balken, kan dit kwaad?

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
Geen idee of dit het juiste subforum is, maar wil de vraag toch graag even stellen:

Hoe erg is het basten / scheuren / splijten van douglas balken? De hoofdbalken van mijn pas gebouwde overkapping beginnen echt steeds meer open te staan, zie foto:
18219990-DFD1-41E3-9920-FD9DF222365E.jpeg

Kan dit kwaad? Is er een kans dat de balken doormidden scheuren?

Bvd.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Nee, dit kan absoluut geen kwaad. No worries.

Als de op de foto getoonde scheuren verder gaan/doorscheuren maakt het nog steeds niet uit.

Mss ook nog fotos van beide zijkanten?
 

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
Nee, dit kan absoluut geen kwaad. No worries.

Als de op de foto getoonde scheuren verder gaan/doorscheuren maakt het nog steeds niet uit.

Mss ook nog fotos van beide zijkanten?

Zijkanten zijn veel minder gespleten, een aantal millimeter ofzo. Scheuren op de foto zijn wel echt 1 tot 1,5 cm breed.
Het is een balk van 200x200.

Dat is het mooie van hout. Het werkt.

Dit ben ik ook zeker met je eens, echter wilde ik toch even een bevestiging hebben dat dit geen uitzonderlijk geval is.

Bedankt.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Mijn bijgebouwen zijn ook opgebouwd met dit soort lariksbalken, ook van 200x200. Die vertonen exact hetzelfde verschijnsel en daar heb ik nooit enig probleem mee kunnen constateren. De enige keer dat er een probleem optrad was bij een overspanning die eigenlijk te groot was (6 meter). De vloer erboven wordt redelijk zwaar belast (mijn drogende voorraad hout ligt daar opgelat) en toen ging de balk toch wel doorbuigen. Maar verder nooit enig probleem.

Wat wel belangrijk is is om ervoor te zorgen dat je de spleten behandelt tegen boktor e.d., want via die spleten krijgen die beestjes toegang tot onbehandeld hout en dat vinden ze erg lekker. Kan ik je uit eigen ervaring vertellen... ;)
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Wat wel belangrijk is is om ervoor te zorgen dat je de spleten behandelt tegen boktor e.d., want via die spleten krijgen die beestjes toegang tot onbehandeld hout en dat vinden ze erg lekker. Kan ik je uit eigen ervaring vertellen... ;)

als je nou @The Boktor een biertje of bakkie koffie geeft en wat te knabbelen, hoeftie ook niet aan die balken te beginnen :p
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Ik kon het ook bijna niet laten om een verwijzing naar hem te maken... ;)

In mijn geval zijn alle houten delen geverfd met Finse verf. Dat is heel dikke verf, bijna meer een soort van pasta. Die smeer ik gewoon in de scheuren. Als je het hout blank wilt laten is het een betere oplossing om een keer een ongediertebestrijder te laten komen. Die hebben een spuit waarmee ze een of ander pertroleumachtig product op het hout en de kieren spuiten. Ze geven 10 jaar garantie dat er daarna geen ongedierte meer in je hout komt. Op de paar balnke delen die ik heb (binnen) heeft dat erg goed gewerkt. Daar had ik houtworm, maar die is na de behandeling nooit meer teruggekomen. De prijs is uiteraard afhankelijk van het oppervlak, maar het viel me heel erg mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS en Danny1984

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.