Scheuren in Douglas geschaafde palen

Nevs92

Nieuw lid
29 mei 2026
2
0
Heerlen
Hallo,

Ik ben een overkapping aan het maken met in totaal 7 Douglas palen.
Echter zijn er 2 palen die behoorlijk wat scheuren vertonen waar ik toch mijn vraagtekens bij heb voordat ik verder ga het en dakbeschot ga plaatsen.
Het gaat om de paal rechts die in de hoek staat en 2 palen daar achter (zal later nog betere foto's uploaden).
De scheur loopt van boven tot onder en ik vraag me af of dat nog wel verantwoord is om mee verder te bouwen.

Bijlagen

• IMG_4394.jpg
    IMG_4394.jpg
    89,9 KB · Weergaven: 62
  • IMG_4404.jpeg
    IMG_4404.jpeg
    147 KB · Weergaven: 27
  • IMG_4405.jpeg
    IMG_4405.jpeg
    75,1 KB · Weergaven: 26
  • IMG_4412.jpeg
    IMG_4412.jpeg
    135 KB · Weergaven: 25
  • IMG_4409.jpeg
    IMG_4409.jpeg
    95 KB · Weergaven: 24
  • IMG_4408.jpeg
    IMG_4408.jpeg
    115,5 KB · Weergaven: 23
  • IMG_4406.jpeg
    IMG_4406.jpeg
    97,1 KB · Weergaven: 24
  • IMG_4407.jpeg
    IMG_4407.jpeg
    51,4 KB · Weergaven: 25
  • IMG_4411.jpeg
    IMG_4411.jpeg
    125,9 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
380
159
Zaanstreek
heb je de constructie laten doorrekenen? Dan weet je zelf hoever/of je overgedimensioneerd hebt. Verticale druk is nooit zo'n probleem, zeker niet bij dit soort beukers van kopmaten kan je er normaliter een auto op parkeren. Heb je gekeken naar wind- & sneeuwbelasting? Zet je schorren?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.624
3.127
Klein-Brabant, Vlaanderen
@Nevs92
welkom !

douglas is constructiehout en prijs/kwaliteit of kwaliteit/prijs
voor die sectie (120x120 of 150x150) mag je je er aan verwachten dat er doorscheuren in zitten, of nog komen
zeker voor vertikale druk is dat geen pb
esthetica enz is een ander aspect
heb je die palen zelf gekozen, of besteld + laten leveren ?
+1 met @Doubledot

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.621
648
Er komen altijd kernscheuren in dit soort kop maten
voor druk,trek en buiging maakt die geen verschil.

alleen als je het profiel op wringing gaat belasten maakt het uit en dat is hier niet aan de orde

nb in de overige palen komen ook nog scheuren

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: rinus

Nevs92

Nieuw lid
29 mei 2026
2
0
Heerlen
Bedankt allemaal voor de reactie, ik heb wat foto’s toegevoegd voor de beeldvorming. Moet erbij zeggen de scheuren waren al toen het hout geleverd werd (online besteld). Daarom heb ik de paal die echt “gespleten” is in het midden gezet ipv bijv op een hoek. Er komen straks ook nog wanden in de overkapping. En er komen ook nog op alle hoeken schorren, en de liggers ga ik nog met balken verbinden met elkaar.

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
188
33
Wolfheze
www.onthout.nl
Dit neigt toch wel naar ringlos ipv droogte scheuren en dat wil je niet in je constructie hebben (Althans de 2 palen in het midden, de paal op hoek heeft een droogte scheur en daar lijkt mij niets aan de hand)
De scheur volgt exact een jaarring. Als je bovenop de paal kijkt op de kopse kant dan kun je het zeker weten. Als daar de scheur precies over een jaarring loopt heb je ringlos.

Geertjun

Actieve deelnemer
Ringlos hout = onbruikbaar constructie hout. Persoonlijk denk ik dat de kans vrij klein is dat het gaat om ringlos.

de scheuren op de foto's zijn veelvoorkomend, zeker met het houtaanbod van tegenwoordig.

Er zal na verloop van tijd hoogstwaarschijnlijk ook nog wel torsie optreden in het hout (je plaatst een staander netjes recht boven een poer en na een tijd zie je deze afwijken door het werken)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.