mathieu zei:Langs de andere kant zagen. De som van de hoeken is altijd 90°, dus als je een kant op bijvoorbeeld 30° zaagt, zal het andere stuk automatisch 60° zijn. Dus gewoon kwestie van stuk op de juiste manier op de tafel te leggen, en goed kijken wat afvalt, en welk stuk gebruikt gaat worden. Stel dat je de zaag 30° naar links kantelt. Het stuk aan de linkerzijde zal dan met een hoek van 30° afgezaagd worden, weglopend van de bovenkant. Het stuk rechts zal 60° hebben, maar dan weglopend van de onderkant. Is enkel bepalen welke kant onder of boven moet, en links en rechts.
.jpg)
Sorry om dit draadje opnieuw op te lichten. Maar ik wil een kast onder een trap maken, maar pieker me suf over de hoeken (is de eerste keer dat ik dit doe). Ik moet de staanders in een hoek verzagen (L 51° R 129°). Ik heb enkel een invalzaag. Kan ik het daarmee realiseren?Langs de andere kant zagen. De som van de hoeken is altijd 90°, dus als je een kant op bijvoorbeeld 30° zaagt, zal het andere stuk automatisch 60° zijn. Dus gewoon kwestie van stuk op de juiste manier op de tafel te leggen, en goed kijken wat afvalt, en welk stuk gebruikt gaat worden. Stel dat je de zaag 30° naar links kantelt. Het stuk aan de linkerzijde zal dan met een hoek van 30° afgezaagd worden, weglopend van de bovenkant. Het stuk rechts zal 60° hebben, maar dan weglopend van de onderkant. Is enkel bepalen welke kant onder of boven moet, en links en rechts.
Bedankt voor de tips. Ik probeer de invalzaag te gebruiken ... zal eens testen.Zeker, is ook al vaker op het forum langsgekomen. Je kunt een mal maken, iets aan het te zagen paneel klemmen waarop je liniaal ligt, of je paneel staand aan je werkbank hangen/klemmen. Meerdere mogelijkheden, gebruik je creativiteit. En probeer wat dingen uit voordat je je zaag in je definitieve materiaal zet.
Zorg in ieder geval dat je je liniaal vastzet met klemmen want kans op verschuiving is groot bij dit soort acties.