scheppach PL75

Frum

Nieuw lid
28 aug 2024
7
0
25.Aronhond
Goede middag, ik wil uit een Douglas paal 7cm uithalen om zo twee ligger te plaatsen.Nu gaan de meeste cirkelzagen niet zo diep. En ik wil graag dat de zaag ook op een geleider past. ( altijd handig voor als ik nodig heb). De zagen die ik tegenkom die wel de diepte halen en die ook op een rail passen zijn best prijzig plus dat een rail en eventueel een adapter dan nog bij de prijs opkomen. Nu zag ik de scheppach PL75 voorbij komen. Kan ik met deze zaag bewerkstelligen dat ik net zoals op de foto steeds plakjes van 7 cm uit haal om zo een mooi recht vlak te kijgen? Ik heb ook overwogen om met een handzaag dit te doen maar ik ben bang dat ik het niet zo mooi haaks krijg en precies. Ik wil het echt super stak.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240820_155512_Chrome.jpg
    Screenshot_20240820_155512_Chrome.jpg
    46 KB · Weergaven: 5

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.266
599
Moordrecht
Met de invalzaag kom je ook maar zo ver. De randen op de kopse kanten krijg je daarmee wel strak, de tenon zul je moeten bijwerken met schaaf en beitel om die strak te krijgen. En superstrak zit in je hoofd en ga alleen jij zien. Wat ga je doen als het hout gaat werken en het even niet meer zo strak zit? Het mag een streven zijn, het is echter geen gitaar ofzo
 

Frum

Nieuw lid
28 aug 2024
7
0
25.Aronhond
Met de invalzaag kom je ook maar zo ver. De randen op de kopse kanten krijg je daarmee wel strak, de tenon zul je moeten bijwerken met schaaf en beitel om die strak te krijgen. En superstrak zit in je hoofd en ga alleen jij zien. Wat ga je doen als het hout gaat werken en het even niet meer zo strak zit? Het mag een streven zijn, het is echter geen gitaar ofzo
Dat is ook zo naar wil het wel bij benadering zo goed mogelijk doen. Bedankt voor de feedback.Een goede bijtelset aanschaffen dus.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.898
2.941
Als je lintzaag maar groot genoeg is. Er worden complete woudreuzen op verzaagd.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.886
Gaanderen
Met dat soort balken heb je een hele zware lintzaag nodig. Ik heb het geprobeerd met een balk van 3 mtr op een lintzaag van 120 kg. Kansloos als je alleen bent. Je kan het wel heel precies willen, maar douglas hout is niet precies voor wat betreft de maat. Handzaag en naderhand recht afsteken. Of met een invalzaag en dan de rest zagen en steken. Succes.
Het schulpen met de hand was best wel een klus voor mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frum

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
173
54
Delft
Ik denk dat die pl75 met iets van een afkortgeleider een prima optie is. Ik kan niet in je portemonnee kijken of voor jou bedenken wat je volgende projecten zijn, maar is misschien wat zonde om die zaag te halen alleen voor 1 project? Goedkoper is een holzher 2120 of 't85', die haalt 85mm en is vaak goedkoop op marktplaats, zeg rond de 50 tot 100 euro afhankelijk van de staat. Beest van een machine. Je moet wel zelf iets knutselen om haaks over je balk te zagen.
Er zijn meer oudere zagen die de 85mm halen, maar over het algemeen geen invalzagen. Elu mh85 bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt:

Frum

Nieuw lid
28 aug 2024
7
0
25.Aronhond
Ik denk dat die pl75 met iets van een afkortgeleider een prima optie is. Ik kan niet in je portemonnee kijken of voor jou bedenken wat je volgende projecten zijn, maar is misschien wat zonde om die zaag te halen alleen voor 1 project? Goedkoper is een holzher 2120 of 't85', die haalt 85mm en is vaak goedkoop op marktplaats, zeg rond de 50 tot 100 euro afhankelijk van de staat. Beest van een machine. Je moet wel zelf iets knutselen om haaks over je balk te zagen.
Er zijn meer oudere zagen die de 85mm halen, maar over het algemeen geen invalzagen. Elu mh85 bijvoorbeeld.
Bedankt voor je reactie. Ik wil idd de zaag niet alleen voor dit project gaan gebruiken. Vandaar dat ik het ook belangrijk vind dat de zaag op een geleide rail past.Ik heb ook nog aan een zaagtafel gedacht . Ik zou dan een stevige tafel er naast kunnen zetten waar de balk op kan rusten en dan rustig aan steeds plakjes er uit kunnen zagen maar de balk beweegt niet echt mee natuurlijk dus dat lijkt me lastig. Ik zal eens gaan kijken voor een Holzer zaag of dat wat zou kunnen zijn.
 

Frum

Nieuw lid
28 aug 2024
7
0
25.Aronhond
En het hoeft niet perse een invalzaag te zijn. Een cirkelzaag zou ook kunnen alleen die passen dan niet op een rail.Dan heb ik het over zagen die tot 7cm diepte kunnen. En als het wel past op een geleide rail dan zijn het hele dure zagen vanaf 500 euro( zonder accu)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.898
2.941
Het gaat vast niet om een paar honderd palen, dus zaag het gewoon met de hand en steek het vlak met een beitel. Dan kan je nog even doorsparen voor de zaagmachine die je graag zou willen kopen. Zo moeilijk is langs een lijntje zagen niet en je zal het toch eens moeten leren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frum

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
389
171
Noardeast-Fryslân
Het gaat vast niet om een paar honderd palen, dus zaag het gewoon met de hand en steek het vlak met een beitel.
Tip voor als je niet zo goed bent in het volgen van de lijn met het zagen: zet een 2e lijn enkele mm verder en gebruik die voor het zagen. Dan moet je wel wat meer af steken maar dat is makkelijker en mooier dan er weer iets bij plakken weet ik uit ervaring. Een gelijk een goede oefening in afsteken met de beitel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frum

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.143
909
Omgeving Leiden
Een inval of cirkelzaag geeft geen garantie. Een handzaag ook niet maar daar heb je wel meer controle over.
Maak een hulpstuk om recht te zagen. Dat helpt.

 
  • Leuk
Waarderingen: hansth

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.