Dit is wel degelijk een invalzaag, het spouwmes klapt uit als de zaag omlaag wordt gedaan, idem aan hoe de Festool dat doet.
Zie oa deze video (2.40)
Ik heb deze ook gehad voordat ik overstapte naar Festool, heb er veel plezier van gehad. Het ontwerp is gelijk aan de Festool, alleen werken sommige dingen daar net iets soepeler/makkelijker en is de brouwkwaliteit net iets beter. De rails zijn dacht ik net niet gelijk, maar dat weet ik niet meer zeker. Je zou kunnen kijken of rails-accessoires van Festool wel op de Scheppach passen.
Alleen de prijs is ook “net iets” hoger bij Festool

. Voor een beginner zou ik zeker deze Scheppach een hele goede keus noemen.
Qua wel of geen rail, ik vind juist de ral heel handig voor “ff iets zagen”. Links en rechts aftekenen, rail erop, zagen, klaar. Geen gedoe met een hulplat erop klemmen die gaat doorbuigen of een zijgelijder dij verloopt of niet goed tegen de zijkant van de plaat blijft zitten.
En in 95% van de gevallen gebruik ik ook geen klemmen, de strips onder de rail zijn stroef genoeg om ‘m op z’n plek te houden. Alleen bij erg glad plaat of als het zeeer precies moet pak ik de klemmen erbij.
@TS, lengte van de rails: let erop dat je zowel aan het begin als het eind ongeveer de lengte van de machine als overlengte nodig hebt om fijn en veilig te zagen. Met een rail van 140 heb je dus eigenlijk al maar net genoeg lengte om een plaat van 122 te zagen (maar eigenlijk dus net niet). Houd daar rekening mee met welke rails je aanschaft.