Scheppach hms850

Wotikar

Nieuw lid
9 aug 2021
18
1
Doetinchem
Sinds een week heb ik een scheppach hms850 vlak vandikte bank. De eerste paar keer schaven van eiken op de vlak en ook de vandiktebank ging prima. Ineens deed de uitvoer rol van de vandikte bank het niet meer. Bleek dat de ketting eraf was gegaan. Nadat ik deze er weer opgelegd heb vind ik dat de vandiktebank niet meer naar behoren werkt. De hoogte instelling loopt terug tijdens het schaven. Hij “hakkelt” af en toe ook tijdens vandikte schaven. Waarschijnlijk een miskoop gedaan? De 1e resultaten waren in mijn ogen prima en was er dan ook blij mee.

Iemand ervaring hiermee?

Mvg René
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Wat was de reden dat de ketting eraf is gegaan? Te weinig spanning? Dan zou je nu kunnen controleren. Ik weet niet of het bij deze machine op te spannen is?

Het hakkelen kan komen doordat de tafels niet glad genoeg zijn. Die zou je kunnen insmeren met een glijmiddel of kaarsvet om het gladder te maken. Als hij dan nog steeds problemen geeft, moet je er verder op in duiken.
 

Wotikar

Nieuw lid
9 aug 2021
18
1
Doetinchem
Wat was de reden dat de ketting eraf is gegaan? Te weinig spanning? Dan zou je nu kunnen controleren. Ik weet niet of het bij deze machine op te spannen is?

Het hakkelen kan komen doordat de tafels niet glad genoeg zijn. Die zou je kunnen insmeren met een glijmiddel of kaarsvet om het gladder te maken. Als hij dan nog steeds problemen geeft, moet je er verder op in duiken.
Geen idee waarom de ketting eraf ging. Ik was al bang dat de machine te licht was voor eiken eigenlijk. Vervelendste is ook wel dat de hoogte instelling elke keer verloopt, van dikte schaven is nu eigen niet mogelijk meer
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik heb ooit een HM1 gehad
dat is een model dat op poten staat
de motor hing onderaan los
door zijn eigen gewicht hield die de aandrijfriem op spanning
de doorvoerrollen werden door een overbrengingsmechanisme zoals ik hier zie, aangedreven
zit er een houtje onder de uitvoerrol zodat die niet meer in lijn met de ketting staat ?
 

Wotikar

Nieuw lid
9 aug 2021
18
1
Doetinchem
ik heb ooit een HM1 gehad
dat is een model dat op poten staat
de motor hing onderaan los
door zijn eigen gewicht hield die de aandrijfriem op spanning
de doorvoerrollen werden door een overbrengingsmechanisme zoals ik hier zie, aangedreven
zit er een houtje onder de uitvoerrol zodat die niet meer in lijn met de ketting staat ?
Ik heb vandaag even gekeken, maar zie niks raars eigenlijk. Nog even geprobeerd maar de tafel van de vandiktebank gaat door de trilling tijdens het schaven naar beneden. Het is niet dat ik nou super veel probeer af te schaven. Scheppach als gecontacteerd, maar die verwijzen weer door naar de importeur. Inmiddels de verkoper op eBay maar een bericht gestuurd. Afwachten dan maar
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
In de aandrijving van de aandrijfrollen zit een spanveer. Nr 139. Zit die er nog op?

hms850.png
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
823
Omgeving Leiden
Hoi,

Alleen als er veel ruimte is kan de ketting van het tandwiel lopen. Dat zou m.i. betekenen dat het rechter tandwiel, met alles wat daar aan vast zit een eind naar links ( onwaarschijnlijk ) of naar beneden is gegaan.
Hoe heb je de ketting er weer op gekregen?
 

Wotikar

Nieuw lid
9 aug 2021
18
1
Doetinchem
Hoi,

Alleen als er veel ruimte is kan de ketting van het tandwiel lopen. Dat zou m.i. betekenen dat het rechter tandwiel, met alles wat daar aan vast zit een eind naar links ( onwaarschijnlijk ) of naar beneden is gegaan.
Hoe heb je de ketting er weer op gekregen?
Ik heb het linker
Hoi,

Alleen als er veel ruimte is kan de ketting van het tandwiel lopen. Dat zou m.i. betekenen dat het rechter tandwiel, met alles wat daar aan vast zit een eind naar links ( onwaarschijnlijk ) of naar beneden is gegaan.
Hoe heb je de ketting er weer op gekregen?
ik kon het linker tandwiel voorzichtig naar beneden drukken waardoor ik de ketting er weer op kon leggen. Vandaag nog wel de band beter op het rechter tandwiel gelegd. Deze was er een klein stukje afgelopen
 

ndk

Actieve deelnemer
6 feb 2022
149
23
Schiedam
Sinds een week heb ik een scheppach hms850 vlak vandikte bank. De eerste paar keer schaven van eiken op de vlak en ook de vandiktebank ging prima. Ineens deed de uitvoer rol van de vandikte bank het niet meer. Bleek dat de ketting eraf was gegaan. Nadat ik deze er weer opgelegd heb vind ik dat de vandiktebank niet meer naar behoren werkt. De hoogte instelling loopt terug tijdens het schaven. Hij “hakkelt” af en toe ook tijdens vandikte schaven. Waarschijnlijk een miskoop gedaan? De 1e resultaten waren in mijn ogen prima en was er dan ook blij mee.

Iemand ervaring hiermee?

Mvg René
Hallo Rene, ik sta op het punt een zelfde machine aan te schaffen..nu lees ik je bericht en ben benieuwd hoe je het probleem hebt opgelost. Heb je de machine weer kunnen maken?

Vriendelijke groet,
NDK
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.