Scheppach HM1 vlak en vandikte machine: restaureren of...?

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
638
303
Het Groene Hart
Afgelopen weekend kreeg ik van een vriend het volgende mee onder het mom van: "staat hier te verroesten, ik doe er niks mee, misschien kun jij er wat mee".

IMG-20210328-WA0004.jpeg

Een nogal roestige Scheppach HM1. Er is ook nog een spaanafvoerkap (in 2 stukken) bij.
Inmiddels heb ik de tafels even met de schuurmachine bewerkt en dat ziet er al een stuk vrolijker uit:
IMG-20210328-WA0010.jpeg2021-03-29 14.25.31.jpg2021-03-29 14.25.42.jpg

Even geprobeerd en het schaafbeeld is niet super mooi, de messen zullen ook wel geleden hebben van een paar jaar in een koude vochtige schuur staan.

Nu is mijn dilemma:
Enerzijds is dit volgens mij best een redelijk ding, anderzijds is hij groot en lomp zwaar en heeft behoorlijk wat liefde nodig om er iets echt fijns van te maken.
Ik kan 'm aanhouden en de tijd en moeite er in steken maar zou 'm ook kunnen verkopen en iets handzamers (en nieuwers) terugkopen. De uitbreidingsmogelijkheden heb ik niet nodig (en ook niet echt plaats voor). Wat zou zoiets waard zijn? De vriend in kwestie heeft er geen moeite mee als ik 'm verkoop (heb ik nagevraagd).

Ben benieuwd wat jullie er van denken.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Hoe zijn de rollen er aan toe? 200 tot 250 moet het sowieso wel kunnen opbrengen. Maar daar koop je niet makkelijk iets anders voor.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
638
303
Het Groene Hart
Hoe zijn de rollen er aan toe? 200 tot 250 moet het sowieso wel kunnen opbrengen. Maar daar koop je niet makkelijk iets anders voor.
Bedankt Kees.

De rollen moet ik even bekijken, waar moet ik op letten?

Ik begrijp dat ik voor zo'n bedrag niet makkelijk iets anders terugkoop, dat is op zich ook niet erg maar onderdeel van de keuze.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.994
821
Omgeving Leiden
Hoi,
Als je alleen het restaureren al leuk vindt dan zou ik dat doen.
Als je hem wil restaureren voor de verkoop dan haal je daar natuurlijk nooit de uren uit die je er aan besteedt.
Maar je kan hem ook gebruiken zoals die nu is; messen vervangen en er wat aan wennen.
Dan kan je later altijd nog besluiten om iets anders te kopen. Of je dan een net zo degelijke maar handzamere machine vindt betwijfel ik.

Ik zou hem houden.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Als de genoemde rollen goed (genoeg) zijn zou ik er lekker aan wennen en de messen eens slijpen.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Ziet er niet slecht uit. Goed ontvetten zodat het lekker grijpt aan het hout. Ik weet niet of de spanning genoeg is?
Wat is het probleem eigenlijk?
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
638
303
Het Groene Hart
Ziet er niet slecht uit. Goed ontvetten zodat het lekker grijpt aan het hout. Ik weet niet of de spanning genoeg is?
Wat is het probleem eigenlijk?
Ik hoor net dat ze ook bijna ongebruikt zijn, dat is wel goed nieuws.

Er is geen 'probleem' hij werkt, maar de messen moeten geslepen / vervangen worden.

Ik heb m gekregen maar eigenlijk staat hij in de weg / geen tijd om (cosmetisch) te restaureren.

Ik twijfel nog tussen voorlopig in de weg laten staan en ooit opknappen en van de hand doen.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
485
731
Zuid West Drenthe
Er zijn zeker mooiere en hoogwaardigere vlak-van-diktebanken, maar ben zelf al ruim meer dan 10 jaar zeer tevreden met mijn HM2.
Wanneer je hem goed behandeld en rekening houd met de beperkingen (vooral de max breedte) zul je nog versteld staan wat er allemaal mogelijk is met dit oudje.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
309
Heelsum
Er zijn zeker mooiere en hoogwaardigere vlak-van-diktebanken, maar ben zelf al ruim meer dan 10 jaar zeer tevreden met mijn HM2.
Wanneer je hem goed behandeld en rekening houd met de beperkingen (vooral de max breedte) zul je nog versteld staan wat er allemaal mogelijk is met dit oudje.
Een goede HM2 is al iets anders als een oude HM1, ik denk dat de HM1 tot circa 81 is gemaakt wat deze dus minimaal 40 jaar oud maakt. Onderdelen zijn niet meer te krijgen zo ongeveer. En deze heeft als nadeel dat de schaafas vast verbonden is met de uitgaande as voor aanbouw delen. Die laatste draait sjaaltje mee en dat is best gevaarlijk. Zeker als de afdekdop die erop hoort te zitten er niet is en op de foto staat die dop niet dus je moet echt uitkijken want dat ding draait 6000 toeren mee onbeschermd.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
638
303
Het Groene Hart
2021-04-02 20.17.56.jpg

Het blijkt dat hij, op een hondje, op deze manier een stuk minder in de weg staat, dus gisteren de messen maar eens weggebracht om te laten slijpen. Duurt wel lang, worden op donderdag opgehaald en dan een week later weer terug.

Verder nog pfte spray gebruikt om de hoogteverstelling wat te smeren, loopt al weer aardig zo.
Hij mag nog even blijven :-D
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.