Die ik in m'n handen had was 1 met zo'n "ergonomisch" handvat, de 425 geloof ik?Geert zei:Bahco heeft verschillende kwaliteitsniveaus in z'n beitels, hebben jullie wel de goede te pakken?
Dat is ook niet zo vreemd. Het was de grootste gereedschap fabrikant van Nederland en de prijs was gunstig. Nooitgedagt heeft altijd de naam gehad maar was die naam ook echt verdiend of was het gewoon een kwestie beschikbaarheid? Wat ik wel altijd vreemd heb gevonden is het verschil tussen Nooitgedagt beitels. Zo is mijn 32 mm beitel scheermesscherp te slijpen maar blijft niet lang scherp. De 12 mm geeft tijdens het slijpen bijna een zwart poeder af alsof er heel veel koolstof vrijkomt. Zo ziet er tussen al mijn Nooitgedagt beitels verschil. Dat verschil is helemaal goed te zien op mijn coticule (AKA Belgisch brok). Op het gele oppervlak van de steen is duidelijk te zien dat het metaalslijpsel van de ene beitel donkerder is dan van de andere.Hubert. zei:mij werd vroeger door mijn leraren en meubelmakers altijd verteld dat je juist geen Nooitgedagt moest kopen omdat deze te zacht waren.
Ondertussen zag je wel bij elke meubelmaker Nooitgedagt liggen![]()
pkok61 zei:zomaar een vraag, waarom geen lie-nielsen beitels
DervishD zei:Voor mij dus geen Nooitgedagt meer.