Scheef oog (de start van de zoektocht naar een combinatiemachine)

7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Tja. Ik merk dat ik, mede door de post van L.N. M.b.t zijn SCM sc2 zaag toch met een scheef oog naar een “echte” machine aan het kijken ben.
Wel dezelfde beperking als LN: 15m2 en 3m breed. Mijn scheve ogen kijken naar de SCM minimax lab 300 als combinatie en in principe ter vervanging van een Dewalt745 en Metabo HC 260.

Momenteel schuif en hannes ik wat af in de schuur en dat begint te vervelelen. Verder merk ik dat ik het beu ben om steeds de MFT als outfeedtable voor de Dewalt te moeten gebruiken en deze steeds leeg te moeten ruimen.

Ik denk dat je met een combinatiemachine koning te rijk bent/gaat zijn, een hoop gemak binnenhaalt en eerder de gewenste resultaten bereikt maar wat me dwars zit is de ruimte. De topie(?) vind ik nog spannend, dat is toch wel een behoorlijk ander soort machine dan de gemiddelde bovenfrees.

Zijn er mensen in het forum die een combinatiemachine hebben (zaag, vlak, frees) en daar hun ervaringen over willen delen?
Wat valt er tegen? Wat valt er mee? Wel doen/niet doen? Waaraan denken?

Uiteindelijk blijft het gebruik beperkt tot “privé”-dingen en misschien hoeft het ook geen nieuwe te zijn. Je zou misschien zelfs kunnen zeggen dat een topie en VVD overbodig zouden kunnen zijn hoewel de langere tafels wel een verbetering zijn.

Eerste contacten gelegd en een nieuwe machine kost nieuw ca. ±6000 - 8000,- en daar zal dan hoe dan ook ofwel nog een extra 230V groep of 400V groep voor naar de garage aangelegd moeten worden.

Als ik dan kijk naar een Mafell Erika of een precisio CS 70 of TKS80 en het feit dat de huidige zaag nooit de garage verlaat dan is gevoelsmatig een vaste machine gewoon “beter”.

Ik zal eens beginnen met een plattegrondje uittekenen.....

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
wie naar iets lonkt, heeft inderdaad een scheef oog
collega's die snel door de nieuwe berichten fietsen, hebben voor een scheef oog weinig oog
het zou nuttig kunnen zijn om de titel van jouw vraag te hernoemen

een combi is inderdaad wat anders dan tafelmachines
is je ruimte beperkt, bekijk dan eerst hoe breed de combi mag zijn
je hebt combi's met zaag + top, en combi's met zaag + top + vlak/vandikte
de laatste zijn aanmerkelijk breder dan de eerste

een algemeen plusplut van een combi is het gewicht, en daardoor de stabiliteit

maak je enkel 'sigarenkistjes', dan is een combi overbodig

een combi kost een veelvoud van tafelmachines
tenzij je een goeie 2dehands vindt

combi's zijn niet meeneembaar

een top en een bovenfrees zijn 2 verschillende gereedschappen
bij een top breng je het materiaal naar de top
bij een bovenfrees omgekeerd
een top heeft het voordeel dat je daarop grotere profielen kan trekken
samen met een aanvoerapparaat is dit ideaal om grote lengtes feilloos te profileren
je kan er ook pennen op zagen
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Voor mij blijft een aparte zaag+frees en een vlak+vandikte het maximum aan gecombineerde machines. Als je alles samen hebt, heb je meestal ook 1 langsgeleider voor alle machines. Ben je vaak aan het ombouwen, beperkt in een aantal dingen zoals de tafeloppervlakte en sommige handige opties.

Tenzij je de afzuiging van het plafond laat komen ga je ook altijd over een afzuigdarm heen moeten stappen.

Een Mafell vind ik, ondanks de bouwkwaliteit, echt geldverspilling. Voor hetzelfde geld heb je de mooie K3 winner comfort die hier te koop staat van @studiodara . En daarmee ook meteen een stuk veelzijdigere machine.

Het is veel geld, maar je gaat er geen seconde spijt van hebben. Voor de toupie zou ik wel ten rade gaan bij iemand die ermee vertrouwd is. Zo ben ik een halve dag bij Tuoh geweest om de basis te leren. Het blijft een gevaarlijke machine die het nodige respect verdient.
 
  • Leuk
Waarderingen: studiodara

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
ik heb een Minimax ST1, het kleine broertje van de SC1, met frees. Ik gebruik de frees sporadisch, achteraf zou ik liever een grotere machine hebben gekocht en de frees daar gelaten. Een combinatiemachine zag ik zelf niet bizar zitten. Het ombouwen kost meer tijd, en het geleidmateriaal is anders. De parallelgeleider op de combinatiemachine heeft ivm de tafels van de schaafmachine een andere opbouw.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Een Mafell vind ik, ondanks de bouwkwaliteit, echt geldverspilling. Voor hetzelfde geld heb je de mooie K3 winner comfort die hier te koop staat van @studiodara .
Beetje off-topic, maar dit is wel heel erg appels met peren. De Mafell is nieuw en draagbaar, de K3 is 2e hands en niet draagbaar (en een heel stuk groter).
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Beetje off-topic, maar dit is wel heel erg appels met peren. De Mafell is nieuw en draagbaar, de K3 is 2e hands en niet draagbaar (en een heel stuk groter).
Dat is waar, maar ik borduurde verder op deze uitspraak:

Als ik dan kijk naar een Mafell Erika of een precisio CS 70 of TKS80 en het feit dat de huidige zaag nooit de garage verlaat dan is gevoelsmatig een vaste machine gewoon “beter”.
Als het op verplaatsing gebruikt moet worden kan je het nog rechtvaardigen. Maar ik heb toch al een aantal keer gelezen dat mensen nog moeten zitten upgraden qua stofafzuiging en geleiders en... Dan vind ik het toch absurd veel geld voor zo'n machine. Maar goed, da's gewoon mijn mening natuurlijk.
 

studiodara

Actieve deelnemer
7 jun 2015
145
28
Dat is waar, maar ik borduurde verder op deze uitspraak:


Als het op verplaatsing gebruikt moet worden kan je het nog rechtvaardigen. Maar ik heb toch al een aantal keer gelezen dat mensen nog moeten zitten upgraden qua stofafzuiging en geleiders en... Dan vind ik het toch absurd veel geld voor zo'n machine. Maar goed, da's gewoon mijn mening natuurlijk.
Ik had eerst een Festool CS70 met alle tafels eraan en nu de K3 Winner Comfort (die te koop staat inderdaad) maar wat een wereld van verschil zeg; zoveel meer power, zaaghoogte, gebruiksgemak met roltafel etc. Als de zaag in de werkplaats blijft vind ik dat ook de beste optie. En een losse A3-31 die ik wegrijd in de hoek als ik hem niet gebruik. Kan je veel flexibeler werken dan met een grote combi als de C3. En ik gebruik vooral de vandikte bank en dan staan de opklaptafels omhoog en in de weg bij het zagen. Dus minder ombouwtijd Als je voor losse machines gaat.

Ga anders ook kijken bij iemand om het echt te ervaren! Vanmiddag had ik een geïnteresseerde op bezoek voor de K3 en die was blij verrast over de mogelijkheden en degelijkheid (heeft een CS70 zonder tafels) .
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Ik heb een combinatiemachine, Lurem CB310SL (370kg) in een werkplaats van 2,70x6,30m inwendig. Ik heb hem op een wielonderstel staan. Als ik zaag of frees staat hij tegen de ene wand, als ik vlak, vandik of langgatboor rol ik hem tegen de andere wand. Met goed plannen van de werkzaamheden gaat dat prima vind ik. Goed plannen is in een kleine werkplaats sowieso belangrijk. Vaak deel ik projecten in onderdelen op en werk die volledig af om het overzicht te hebben. Heb je gelijk wat meer variatie in werkzaamheden. Ben je elk geval niet een hele dag alleen maar aan het schuren bijvoorbeeld.

Een wat nieuwere Lurem zou ik zeker meenemen in de keuze, echt prima machines. Een stuk beter als Robland bijvoorbeeld. Qua nauwkeurigheid en verfijndheid dan. Robland is op zich wel robuust, maar een beetje grof.

Ik heb ook losse machines gehad. Een zaagtafel en een vvd-bank. Maar qua ruimte vind ik het nu wel een stuk beter. Ik wou destijds ook een spilfrees hebben. Die kon er echt niet meer bij als losse machine, vandaar dat ik een combi geprobeerd heb. En ik heb er nog geen spijt van.

Succes met je zoektocht verder.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Twee opmerkingen daarbij:

-Voor Lurem machines voor bj. 2014 zijn er geen wisselstukken te krijgen.
-Idealiter wil je een machine waar het zaagblad 'tegen' de roltafel staat, geen 10 a 20 cm er vanaf zoals je ook vaak ziet bij oudere Roblands.

Het kan een koopje zijn, maar dan zou ik zeker de vlakheid vd tafels, de uitlijning etc goed nakijken.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Er heel hard naar toe rennen!
Mijn vader had een Lurem. Topmachine. Een 230 is wel bescheiden in afmetingen, maar kwalitatief zeer hoogstaand. Je kon die machine best vergelijken met een Hammer. Als je niet veel plaats hebt is, is dit een aanrader.
Ik heb een SAR 400 lintzaag gehad en kan dit idd wel bevestigen. De langsgeleider, afzuiging en tafel waren beter dan die van de Hammer N3800 die ik nu heb (y) Maar iets simpels als reserve lagerasjes heb ik helaas op maat moeten laten draaien... Vandaar bovenstaande opmerking.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Was een beetje een toevalstreffer en wil een slagje groter.
Hoe verhouden scm en Robland zich tot elkaar? Roblandis een stuk gunstiger geprijsd maar op cursus wel erg lekker kunnen werken met de scm.

Wat zijn verder nog merken die je in de gaten moet houden?

De gedachte van een VVD en losse zaag zou inderdaad ook zomaar goed kunnen werken..... Even over nadenken
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Je bent welkom om een keer te komen kijken en het verschil te zien tussen de SCM en een Dewalt. Wel een belangrijke nuancering: mijn werkplaats is ondertussen 28m2 en geen 15m2. Maar de machine past ook in de 20m2 werkplaats, maar in 15m2 is het krap.

Ik zou voor losse machines gaan en niet voor een combinatiemachine gezien de beperkte ruimte. Dat klinkt misschien tegenstrijdig, maar bij een combinatiemachine heb je links en rechts van de machine ruimte nodig en die ruimte heb jij niet. Nu kun je de machine, net als ik, wel op wielen zetten. Maar de machine is te zwaar om heel vaak te verzetten. Dan levert het inbouwen van een bovenfrees meer ruimtewinst op dan een combinatiemachine.

De SCM kost €3650 en dan hou je nog €2350 - €4350 voor een vandiktebank (uitgaande van jouw offertes van €6000 - €8000). Hou ook rekening dat je waarschijnlijk een andere / grotere afzuiging moet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Scm staat ver boven Robland in mijn ogen. Quasi onvergelijkbaar. Hammer is leuk, maar de tweedehands prijzen zijn niet echt leuk meer. Verder zijn de meeste Italianen wel goed, zoals Casadei e.d.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Casadei KS1300, KS15, KS1600.. Ook allemaal leuke machines. Heb er de laatste tijd 2x eentje goedkoop zien aangeboden worden om daarna ineens bij handelaars als MIBO te zien verschijnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MerkiMac en ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.