Scharnier plaatsen

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
64
4
Amersfoort
meestal boor je op 5 mm
tenzij de tabellen het anders aangeven
in theorie kan je het potgat opvullen met een prop van 35 mm
na uitharden op de goeie afstand boren

ben je zeker dat je hier geen andere scharnier gebruikt hebt ipv de volopdek ?
Wanneer ik die 1e foto zie denk ik dat ook.
Onderstaande heb ik gebruikt. Dan zou er een verkeerde scharnier in de verpakking gezeten moeten hebben.

Ik had een mal op mm papier gemaakt om fouten te voorkomen, maar dat ging niet soepel.

In retrospect had ik beter het proefstukje kunnen doorboren en als mal gebruiken.

Bijlagen

• IMG_8238.jpeg
    IMG_8238.jpeg
    64,8 KB · Weergaven: 53
  • IMG_8237.jpeg
    IMG_8237.jpeg
    72,9 KB · Weergaven: 52

jorisvh

Post veel
bizar 🤔.
volgens de info op de verpakking moet het 35mm gat op 4mm van de rand.
jij hebt het op 6-7mm geboord en dan nog krijg je eerder halve opdek dan volledige opdek.
de scharnier zelf ziet er wel degelijk als een volledige opdek uit, met rechte arm.
volgens het plaatje met open deur lijkt het ook dat de deur niet meer open zal kunnen als je de afstand nog groter maakt.

hoe dik is je stijl? de scharnieren zijn voor 18-19mm dikte.
als de stijl veel dikker is gaat het niet lukken om volledige opdek te krijgen met een standaard scharnier.
dan zal het iets als een Blum 155gr scharnier moeten worden.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
465
280
‘s-Hertogenbosch
Het is mij al eens overkomen dat bij de montage van de deur de nokjes van het deurdeel niet goed in het montage plaatje vielen en dat het toen leek alsof de deur half opdek was.
Kun je geen nieuwe scharnier gaten boren… eventueel de deur omdraaien en dan de bestaande opstoppen.
Anders eerst de bestaande gaten opstoppen met een prop van 35 mm en dan nieuwe gaten boren….

• Leuk
Waarderingen: rinus

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
261
80
* controleer of het scharnier wel goed in de montageplaat zit (zie reactie john1969)
* Maak een proefopstelling met deze scharnieren en probeer verschillende boorafstanden om te kijken wat dat doet. Is het echt 6-7mm van de rand wat je geboord hebt? Dit zou een gelijk liggende deur moeten geven.
* koop nog een paar van deze scharnieren en vervang ze, kijk wat dat doet

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.290
2.310
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het is mij al eens overkomen dat bij de montage van de deur de nokjes van het deurdeel niet goed in het montage plaatje vielen en dat het toen leek alsof de deur half opdek was.
Kun je geen nieuwe scharnier gaten boren… eventueel de deur omdraaien en dan de bestaande opstoppen.
Anders eerst de bestaande gaten opstoppen met een prop van 35 mm en dan nieuwe gaten boren….
als de deur hergebruikt wordt, is omdraaien inderdaad een technisch goeie oplossing
de huidige gaten dienen dan opgevuld
andere mogelijkheid is de scharnieren aan dezelfde kant op een andere plaats zetten
andere mogelijkheid is een nieuwe deur

bij het plaatsen van deuren zaag ik meestal een strook met de lengte van de deur + ongeveer 10 cm breed
pas wanneer die goed zit, boor ik de gaten in de definitieve deur

• Leuk
Waarderingen: John1969

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
58
47
Den Haag
In het tekeningetje linksboven zit de rand van het inboorgedeelte een plaatdikte (dikte zijkant kast) van de rand van de deur, en dat is niet de 4 mm die het andere tekeningetje aangeeft. Praxis: leg uit.

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.290
2.310
In het tekeningetje linksboven zit de rand van het inboorgedeelte een plaatdikte (dikte zijkant kast) van de rand van de deur, en dat is niet de 4 mm die het andere tekeningetje aangeeft. Praxis: leg uit.
het plaatje is mij te klein om duidelijk te zien

in theorie is de boring voor de scharnier gepast voor een blum
waarom dan daarvan geen volopdek gekocht ?
noot: de 37-32 boring in het corpus is ook passend voor een opdekplaatje van blum

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
58
47
Den Haag
het plaatje is mij te klein om duidelijk te zien
Alstublieft:
Plaatdikte afstand.png
in theorie is de boring voor de scharnier gepast voor een blum
waarom dan daarvan geen volopdek gekocht ?
noot: de 37-32 boring in het corpus is ook passend voor een opdekplaatje van blum
Dat neem ik direkt aan. 't is meer dat er volgens mij iets niet klopt met de combinatie van instructie-tekeningen en daarbij geleverde scharnier-type en dat Inez (denkelijk) verhaal zou kunnen halen bij Praxis.

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.290
2.310
dank
is mij nu duidelijk
het potgat zit op de tekening inderdaad een plaatdikte (18 mm) van de zijkant van de deur af
ik denk dat ik met mijn boormal van blum (ecodrill) zelfs niet zo ver kan boren

1722844375956.png

jorisvh

Post veel
dat plaatje kan gewoon niet kloppen.
als de potboring niet minstens gedeeltelijk overlapt met de staander kan de deur kinematisch gezien gewoon niet open tenzij het (virtuele) draaipunt significant van plek verandert bij het openen en daarvoor heb je meerdere relatief lange stangen nodig (zoals bij een 155gr scharnier).
bij een standaard scharnier verandert het draaipunt slecht enkele mm van plek.

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
58
47
Den Haag
linksboven zie ik www.interfer.nl
dat webadres / bedrijf bestaat niet meer
Inderdaad, Inezke heeft de scharnieren bij Praxis gekocht, maar misschien zat dit instructie-blad helemaal niet bij de scharnieren van Praxis en trek ik een onterechte conclusie dat zij daar wellicht verhaal kan halen.
Ik heb gewoon een scharnier van de Praxis, geen Blum o.i.d. i.v.m. de snelheid.

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.290
2.310
Inderdaad, Inezke heeft de scharnieren bij Praxis gekocht, maar misschien zat dit instructie-blad helemaal niet bij de scharnieren van Praxis en trek ik een onterechte conclusie dat hij daar wellicht verhaal kan halen.
nou weet ik het niet meer
aan @Inezke om voor ons het licht in de duisternis aan te knippen
onderstaande 'uitspraak' van inez, die jij citeert, doet mij glimlachen
haast en spoed . . . ?
kop op, inez, we raken er uit !

1722857047299.png

• Leuk
Waarderingen: Sparrows

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
465
280
‘s-Hertogenbosch
Hart boorgat vanaf buitenkant deur houdt ikzelf altijd duimstok breedte (22 mm), gaat zelden fout. Eerst even voordrukken met de priem of beter nog boren met de bovenfrees met geleider. Maar 22 mm is 99% van de gevallen goed. Zowel de goedkope als de duurdere. Dan de vraag wat is duur??? Om de vijf jaar nieuwe scharnieren of de eerste keer iets meer uitgeven en veel langer gemak van hebben…….
Het voordeel van blum is dat je hetzelfde scharnier kunt gebruiken voor vol-half opdek en tussenliggend, dit door andere montage platen.
Een ander voordeel is dat de boorgaten van 25 jaar geleden nog steeds passend zijn bij scharnieren die je morgen haalt.
Mvg , John

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
64
4
Amersfoort
Hahaha, jullie zijn er maar druk mee. @Sparrows Het is trouwens een zij en geen hij 😉. Verder horen de gebruiksaanwijzing en scharnieren gewoon bij elkaar.

Ik had eerst keurig eerst een test gemaakt zoals @ZotVanHout ook doet. Daarbij ben ik uitgegaan van 4 mm van de zijkant en vervolgens 35 mm potgat.

Het potgat heb ik gemaakt met een boorkolom en zoals het plaatje (wat is uitvergroot) aangaf 10 mm diep. Als ik 4 mm en 17,5 optel kom ik op 21,5 mm vanaf de zijkant van de deur. Daar past een corpus van 18 mm prima in volgens mij.

Dat proefje zat perfect en sloot heel mooi. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat de tekening die bij het scharnier zat prima was en ik de deur(dus niet de proef) verkeerd heb afgetekend.

Juist omdat ik het zo goed wilde doen is het misgegaan. Niet erg toch? Het was de eerste keer en ben al blij dat ik het aangegaan ben. Zonder fouten kun je niet leren. Ik weet nu tenminste waar het fout is gegaan. Bij het gat en niet het plaatje.

De kast zelf maken heeft al heel veel tijd gekost en het corpus zit inmiddels tegen de muur gekit en geschroefd. De boel opnieuw aftekenen en boren is nu lastiger. De deur zit verder goed qua diepte en horizontaal ook perfect uitgelijnd. Hij zit alleen 4 mm teveel naar rechts.

Ik ben blij en trots met mijn eigenhandig 💪🏾gerenoveerde badkamer van 30 jaar oud. Mijn zelfgemaakte badmeubel, kast, spiegelmuur met led-verlichting, extra aangelegde stopcontact en nieuw vloertje erin.

Het is jammer, maar ik kan er mee leven. Volgende kastje wordt weer beter 😊 Dan ga ik me ook verdiepen in alle Blum modellen.

Nogmaals dank voor alle reacties. Ik heb er weer veel van geleerd. Bevestiging wat ik goed heb gedaan en de volgende keer toch weer anders.

Groetjes Inez

Bijlagen

• IMG_8225.jpeg
    IMG_8225.jpeg
    114,7 KB · Weergaven: 25
  • FC80AB87-BDA0-40FE-9F5B-F80757FCC6DA.jpeg
    FC80AB87-BDA0-40FE-9F5B-F80757FCC6DA.jpeg
    108,7 KB · Weergaven: 25
  • 577FA49D-01F7-478E-AB10-ABD4E69BE07D.jpeg
    577FA49D-01F7-478E-AB10-ABD4E69BE07D.jpeg
    58 KB · Weergaven: 25
  • B44D08C0-95AC-490D-BE7F-67BB9E663718.jpeg
    B44D08C0-95AC-490D-BE7F-67BB9E663718.jpeg
    38 KB · Weergaven: 26
  • IMG_8226.jpeg
    IMG_8226.jpeg
    131,4 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
58
47
Den Haag
Hahaha, jullie zijn er maar druk mee. @Sparrows Het is trouwens een zij en geen hij 😉.
Genoteerd en verbeterd 🙃

...... Ik ben blij en trots met mijn eigenhandig 💪🏾gerenoveerde badkamer van 30 jaar oud.
👏 zou ik ook zijn

Nogmaals dank voor alle reacties. Ik heb er weer veel van geleerd. Bevestiging wat ik goed heb gedaan en de volgende keer toch weer anders.

Groetjes Inez
Ik heb er ook weer van opgestoken, dus jij ook bedankt.

Groeten terug

• Leuk
Waarderingen: Inezke

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.