Scharnier plaatsen

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
64
4
Amersfoort
Hi,

Ik heb een scharnier op mijn kast geplaatst.
De deur is mooi uitgelijnd, maar moet eigenlijk nog een paar mm (4 a 5 naar links)
Dit kan niet meer door te stellen, daar is het maximale uitgehaald.

Kan ik dit nog herstellen door het motageplaatje dieper in de kast te plaatsen of moet deze juist naar voren, richting de deur. De scharnier heb ik al uitgefreesd. Als die niet goed zit, dan laat ik het zo.

Ik denk zelf verder naar achteren, dieper in de kast, maar wil het even checken.

Ik wil het graag in 1x goed doen. De scharnieren zitten links.

Alvast bedankt.

InezIMG_8218.jpegIMG_8220.jpeg

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.451
3.219
Als ik het goed begrijp, heb je het gat in het frontje niet op de goede plek geboord?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.290
2.310
Klein-Brabant, Vlaanderen
voor alle duidelijkheid
ik vermoed dat je over het montageplaatje spreekt
als dit 5 of meer mm naar achter moet, dan kan je de schroefgaten over die afstand naar achter plaatsen
best voorboren
je kan de huidige gaten eerst opstoppen om te vermijden dat de nieuwe naar de oude afschuiven
andere, en nettere mogelijkheid is, om een recht montageplaatje te gebruiken
het huidige heeft een kruisvorm
dat rechte vergt andere gaten (ook voorboren !)
nadien zie je wel de oude gaten

1722751940126.png

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
64
4
Amersfoort
Als ik het huidige materiaal wil gebruiken is het advies dus het montageplaatje naar achteren plaatsen.

Ik heb even gekeken naar een recht montageplaatje, maar daar kom ik niet uit. Er is zoveel te koop en ik weet niet welke past bij de scharnier die ik nu heb of is alles uitwisselbaar? Zo niet, waar moet ik dan op letten?

Ik heb gewoon een scharnier van de Praxis, geen Blum o.i.d. i.v.m. de snelheid.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.451
3.219
Als je het deurtje op wil schuiven naar de rand van je kastje, moet je het gat in je deurtje verplaatsen. Of je scharnier in de zijkant van je kast verzinken. Als je het montageplaatje verplaatst gaat dat je volgens mij niet helpen. Als het deurtje naar rechts gemoeten had, dan had je een vulplaatje onder het montageplaatje kunnen zetten.

• Leuk
Waarderingen: Roel22 en Houtsoort

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.290
2.310
Als ik het huidige materiaal wil gebruiken is het advies dus het montageplaatje naar achteren plaatsen.
inderdaad
in de veronderstelling dat het front te ver voor het corpus uitsteekt
bij kruismontageplaatjes is de standaardafstand tov de voorkant van het corpus 37 mm
meet de huidige schroefgaten daarop na

veel kans dat hier blum in staat
in mijn - nog altijd - beperkte ervaring gaan alle scharnieren van blum op alle montageplaatjes van blum
als ikea geen rechte montageplaatjes verkoopt, dan vind je die zeker elders

1722754572257.png

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.338
1.066
Ulvenhout
Ik kan geen wijs worden uit de eerste foto. Waar kijken we precies tegenaan? Wat is het corpus en wat is het deurtje? Je schrijft, de scharnieren zitten links. Dan lijkt het alsof het een inliggende deur is? Maar dat strookt niet met de 2e foto.
Maak eerst eens een paar goede overzichtsfoto's?

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.290
2.310
Als je het deurtje op wil schuiven naar de rand van je kastje, moet je het gat in je deurtje verplaatsen. Of je scharnier in de zijkant van je kast verzinken. Als je het montageplaatje verplaatst gaat dat je volgens mij niet helpen. Als het deurtje naar rechts gemoeten had, dan had je een vulplaatje onder het montageplaatje kunnen zetten.
het is inderdaad niet volledig duidelijk welke richting het uit moet

meestal kan het 3D

dwz, wanneer je voor de kast staat
1- horizontaal naar links of rechts
2- horizontaal meer of minder diep in het corpus
3- vertikaal hoger of lager

inez ???

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
64
4
Amersfoort
En ik maar denken dat ik duidelijk was.

Dit is de volledige kast.
Het corpus hangt tegen de muur.
Het is een opliggende deur, maar oogt nu als haflopliggend.

Op de eerste foto is het terugliggende stuk het corpus en wat er voorligt, dus de deur.

Ik wil de deur horizontaal graag meer naar links. De diepte is goed en vertikaal is het ook goed.
De onderkant is bewust open, omdat de snoer van de wasmachine erdoor moet kunnen.
In het kastje zit een waterdichtstopcontact weggewerkt.

Inez

Bijlagen

• IMG_8221.jpeg
    IMG_8221.jpeg
    36,9 KB · Weergaven: 46
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.451
3.219
Het kan zijn dat het op te lossen is met een ander type scharnier. Ze zijn er volgens mij in inliggend, half opdek en volledig opdek. Het is afhankelijk van wat je nu hebt.

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
64
4
Amersfoort
Dan ben ik bang dat je het potgat in het deurtje niet op de goede plek hebt geboord.
ah, dan is dat het antwoord en dan pak ik mijn verlies. Daar ga ik niks meer aan veranderen.
Ik kan hooguit overwegen om er rechts een invalzaag naast laten gaan, zodat het aan die kant niet meer uitsteekt.

jorisvh

Post veel
Als de deur in gesloten toestand meer naar links moet, zijn de opties, zoals @chevy66 al zei:
  • het gat in de deur verder van de rand (huidig gat opvullen met prop en opnieuw boren)
  • dunner montageplaatje (als het momenteel niet de dunste versie met 0mm verdikking is)
  • montageplaatje infrezen in de zijkant ( ik niet riskeren want dan blijft er te weinig vlees over om het goed vast te zetten

• Leuk
Waarderingen: 3dmazter

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
64
4
Amersfoort
Als de deur in gesloten toestand meer naar links moet, zijn de opties, zoals @chevy66 al zei:
  • het gat in de deur verder van de rand (huidig gat opvullen met prop en opnieuw boren)
  • dunner montageplaatje (als het momenteel niet de dunste versie met 0mm verdikking is)
  • montageplaatje infrezen in de zijkant ( ik niet riskeren want dan blijft er te weinig vlees over om het goed vast te zetten
Heldere reactie. De optie dunnere montageplaatje ga ik nog even onderzoeken. Ik begrijp nu de voorgaande opmerking over een recht montageplaatje ook beter, maar daar neem ik dan even de tijd voor.

Bedankt iedereen voor alle adviezen!

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.451
3.219
Als je de gaten in de deur zou willen verplaatsen. Er zijn hiervoor speciale rvs afdekplaatjes te koop. Zoek op scharnier reparatie plaat.

• Leuk
Waarderingen: Inezke

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.