Schaaltjes Purperhart

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Op verzoek heb ik twee schaaltjes gemaakt uit Purperhart. De ene is verkocht en vertrekt binnenkort en de andere (ik meen Viking-achtige ronde rand) staat thuis nog te glanzen. Globaal 150 * 70 mm. Afwerking met UV werende acryl vernis van Lascaux. Het idee is dat daarmee de paarse kleur behouden blijft. Men zegt dat UV licht het paars kan doen verbleken zodat de bruine houttint van vers hout weer te voorschijn komt. De hout-blokjes waren oorspronkelijk door en door paars maar bij het afwerken van de onderkant zag je iets van de bruine gloed tevoorschijn komen.

DSC_7556.jpgDSC_7568.jpgDSC_7569.jpgDSC_7555.jpgDSC_7567.jpgDSC_7581.jpg
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Mooi, het lijkt wel keramiek. Ik heb een lichte voorkeur voor de eerste met de scherpe rand.
Ben benieuwd of dat UV-filter zijn werk doet, hou je ons op de hoogte?
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
De schaaltjes zijn goed geslaagd, maar of je deze kleur behoudt......


Ik heb begrepen dat de kleur verdwijnt als ze aan direct zonlicht worden blootgesteld, dus probeer ik de klant ervan te overtuigen dat ze dat niet moeten doen.

Verder heb ik dit forum wel naar gebruikservaringen gevraagd maar daar niet zoveel op terug gekregen dus tast een beetje in het duister hoe dit hout zich op lange tijd gedraagt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Verder heb ik dit forum wel naar gebruikservaringen gevraagd maar daar niet zoveel op terug gekregen dus tast een beetje in het duister hoe dit hout zich op lange tijd gedraagt.
Precies, daar zoeken we allen het antwoord op. Hoe kan je het verkleuren afremmen, welke middelen zijn wel effectief en welke niet? Van acryl vernis van Lascaux had ik nog nooit gehoord, dus info van een ervaringsdeskundige (jij, over enige tijd :p) zou zeer welkom zijn. Dit geldt uiteraard voor alle middelen, door alle leden.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Precies, daar zoeken we allen het antwoord op. Hoe kan je het verkleuren afremmen, welke middelen zijn wel effectief en welke niet? Van acryl vernis van Lascaux had ik nog nooit gehoord, dus info van een ervaringsdeskundige (jij, over enige tijd :p) zou zeer welkom zijn. Dit geldt uiteraard voor alle middelen, door alle leden.


Lascaux is als Zwitsers merk actief in de kunstenaars wereld en deze UV Acryl vernis wordt gebruikt om schilderijen te beschermen. Mijn zoon is kunstenaar en gaf me die tip.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ten eerste, er zijn verschillende Purpleheart species, en niet hetzelfde in kleur en het houden van de verse kleur.

Ten tweede de purple kleur is de verse kleur, de normale hout kleur is zo'n donker bruinig paars, UV en oxidatie veranderd de verse kleur, zo niet alleen UV, de opinions zijn dat de kleur zal veranderen, met of zonder een UV protektion er over.

Ik heb Purleheart gebruikt voor verschillende producten, en wij hebben een box/pot hier op de counter staan met teazakjes er in, onderst stuk is White Ash en de deksel Purpleheart en een White Ash knop.

Ik heb dit in 2003 gemaakt en zojuist twee foto's gemaakt je kunt zien dat het nog steeds een beetje paars is meer aan de binnenkant waar nooit light bijkomt, maar dat is ook veranderd over de jaren.

De enige finish is Tung Olie die Ik er origineel op gedaan heb, verder niets, in mijn ogen ziet de kleur niet zo paars uit als op de foto, light inval maakt ook een beetje verschil, ziet er nog goed uit na 17 jaar gebruik IMO :).

teabox.jpg Tea box open.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Ten eerste, er zijn verschillende Purpleheart species, en niet hetzelfde in kleur en het houden van de verse kleur.

Ten tweede de purple kleur is de verse kleur, de normale hout kleur is zo'n donker bruinig paars, UV en oxidatie veranderd de verse kleur, zo niet alleen UV, de opinions zijn dat de kleur zal veranderen, met of zonder een UV protektion er over.

Ik heb Purleheart gebruikt voor verschillende producten, en wij hebben een box/pot hier op de counter staan met teazakjes er in, onderst stuk is White Ash en de deksel Purpleheart en een White Ash knop.

Ik heb dit in 2003 gemaakt en zojuist twee foto's gemaakt je kunt zien dat het nog steeds een beetje paars is meer aan de binnenkant waar nooit light bijkomt, maar dat is ook veranderd over de jaren.

De enige finish is Tung Olie die Ik er origineel op gedaan heb, verder niets, in mijn ogen ziet de kleur niet zo paars uit als op de foto, light inval maakt ook een beetje verschil, ziet er nog goed uit na 17 jaar gebruik IMO :).

Bekijk bijlage 92615 Bekijk bijlage 92616


Leo,

bedankt voor je bijdrage.

Ik heb geen eigen verworven kennis over Purple Heart of amaranth, alleen van lezen.

bijv. dit uit de wooddatabase. Purpleheart | The Wood Database - Lumber Identification (Hardwood)

er is mij dus afgeraden om olie te gebruiken omdat dat de toetreding van lucht verhindert en daarmee de oxidatie die tot de paarskleuring zou leiden.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hans, het is al een hele tijd geleden dat Ik die tea-doos gedraaid heb, bijna zeker in twee stappen, (voor gedraaid en dan later opnieuw zodat het niet meer werkt). Ik heb hier een stuk (peltogyne) purpleheart hout in mijn shop staan, en dat hout word purple in de kortste tijd als Ik er een stuk vanaf zaag, de gedachte dat het niet purple word als er een olie finish over gaat weet Ik zeker dat dat niet juist is, maar........

omdat er zo'n hele lijst van deze species bestaan kan er wel een uitzondering zijn veronderstel Ik.

Hier is een goede link voor hout soorten en namen, het is een plaats die je kunt vertrouwen, dat is dikwijls niet zo.

www.hobbithouseinc.com/

Peltogyne spp.jpg


Oh een ding dat je kan proberen is azijn opeen stukje afval van jou hout doen, het maakt het paars dikwijls een meer dieper paars, you might like it 👍
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Super mooi hout..... heb je de mooie glans eenvoudig gekregen ?
Mooie foto's by the way

Het hout laat zich best makkelijk schuren en polijsten. ik denk dat ik op de draaibank niet verder ben gegaan dan korrel 400 of misschien 600. Daarna de acrylfinish (halfmat) in twee lagen en uitpoetsen (polijsten ) met een zachte lappenschijf en wat pasta.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.