schaaldelen

chris_nijmegen

Nieuw lid
4 nov 2018
17
2
Hallo,

Ik wil een tv meubel maken van een schaaldeel. Ik heb nu een zaak in Wijchen op het oog (Lard Goossens CTD). Deze is bij mij in de buurt en lijkt betaalbaar. Zo heeft hij een schaaldeel van een rode beuk te koop (link). Deze lijkt echter vers gezaagd.

Moet deze lang rusten voordat ik hem kan gebruiken?
Heeft iemand ervaring met dit bedrijf?

Wat ik ongeveer wil maken is niet uniek. Een zwevend schaaldeel tussen muur en gashaard.
 

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
183
27
Nijkerk
www.etsy.com
Hallo,

Ik wil een tv meubel maken van een schaaldeel. Ik heb nu een zaak in Wijchen op het oog (Lard Goossens CTD). Deze is bij mij in de buurt en lijkt betaalbaar. Zo heeft hij een schaaldeel van een rode beuk te koop (link). Deze lijkt echter vers gezaagd.

Moet deze lang rusten voordat ik hem kan gebruiken?
Heeft iemand ervaring met dit bedrijf?

Wat ik ongeveer wil maken is niet uniek. Een zwevend schaaldeel tussen muur en gashaard.
Hij is misschien wel vers gezaagd, maar de beuk is al een tijdje dood, zie de slaap
 
  • Leuk
Waarderingen: chris_nijmegen

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Ik heb zelf laatst schaaldelen gekocht bij benik hout in Beek en Donk. Kan zelf uitkiezen, aardig wat op voorraad, en inclusief zagen en bezorgen vond ik het een redelijke prijs. Hout is ook gedroogd.
Klein uurtje rijden vanaf Wijchen, maar misschien woon je zelf er ergens tussenin 😆

Foto's van mijn telefoon zijn te groot voor de 1990 software helaas.
 

chris_nijmegen

Nieuw lid
4 nov 2018
17
2
Ik heb zelf laatst schaaldelen gekocht bij benik hout in Beek en Donk. Kan zelf uitkiezen, aardig wat op voorraad, en inclusief zagen en bezorgen vond ik het een redelijke prijs. Hout is ook gedroogd.
Klein uurtje rijden vanaf Wijchen, maar misschien woon je zelf er ergens tussenin 😆

Foto's van mijn telefoon zijn te groot voor de 1990 software helaas.
Ja die heb ik ook ergens gezien. Heb in Nijmegen een Essen schaaldeel van 250cm gezien. Is geschuurd en geschaafd. Voor 150 euro. Staat in Groesbeek. Ik ga wel kijken maar twijfel wel of ik de tekening van essenhout mooi genoeg vindt.
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Heb nu in Nijmegen een Essen schaaldeel van 250cm. Is geschuurd en geschaafd. Voor 150 euro. Staat in Groesbeek. Ik ga wel kijken maar twijfel wel of ik de tekening van essenhout mooi genoeg vindt.
ik lees 'heb nu'
even verder lees ik 'ik ga wel kijken'
heb je dit schaaldeel reeds of niet ?
los daarvan: bij es zijn de schaaldelen heel verschillend - hoe ouder de boom en hoe dichter bij het kernhout hoe meer kans dat er olijfessen in zit - da's het heel donkere hout dat op olijvenhout lijkt - door sommigen gezocht - door anderen geweerd
 

chris_nijmegen

Nieuw lid
4 nov 2018
17
2
ik lees 'heb nu'
even verder lees ik 'ik ga wel kijken'
heb je dit schaaldeel reeds of niet ?
los daarvan: bij es zijn de schaaldelen heel verschillend - hoe ouder de boom en hoe dichter bij het kernhout hoe meer kans dat er olijfessen in zit - da's het heel donkere hout dat op olijvenhout lijkt - door sommigen gezocht - door anderen geweerd
aangepast. vaak type ik op mijn smartphone en dat is toch minder handig.

Ik heb nog geen schaaldeel gekocht. Ik wil me eerst nog even orienteren op het soort hout. Het heeft geen haast.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Gezien je vraag lijk je me niet heel veel ervaring met nat hout te hebben. Ik zou dan zeker een schaaldeel zoeken dat al gedroogd is, en dan bij voorkeur een verkoper die garandeert dat het droog genoeg is zodat het in jouw woonkamer vlak blijft. Er zijn hier al veel, heel veel vragen gesteld van mensen die een te nat schaaldeel kochten en zich vervolgens af vroegen hoe ze dat vlak moesten krijgen...
 

chris_nijmegen

Nieuw lid
4 nov 2018
17
2
Gezien je vraag lijk je me niet heel veel ervaring met nat hout te hebben. Ik zou dan zeker een schaaldeel zoeken dat al gedroogd is, en dan bij voorkeur een verkoper die garandeert dat het droog genoeg is zodat het in jouw woonkamer vlak blijft. Er zijn hier al veel, heel veel vragen gesteld van mensen die een te nat schaaldeel kochten en zich vervolgens af vroegen hoe ze dat vlak moesten krijgen...
hoi jurriaan. Ik heb inderdaad geen ervaring met schaaldelen en de eigenschappen van de verschillende soorten. Dat is een van de redenen dat ik op dit forum zit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.