Schaal van kornoelje (Cornus)

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.665
902
Emst
Ik kreeg van iemand een stukje stam met een stuk of 4zijtakken, dat kan best eens heel mooi worden zei ik tegen hem.
Hij keek mij ongelovig aan, en zei, dit is toch niet te draaien met al die zijstukken, dus wel.
Vandaag kwam hij kijken en ik heb hem laten zien hoe ik dat deed en verteld wat de risico,s waren.

Op de foto is het schaaltje 21cm breed en ik schat 15cm diep

IMGP8399.jpg

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.066
557
Noord-Veluwe
Wat ik op de foto zo is inderdaad een heel mooie tekening. Erg leuk dat je dat aan de originele eigenaar van het hout kunt laten zien.

Zie ik het goed dat er rechtsonder best een flink hap uit de rand is? Hopelijk blijft de schaal heel.

(y)

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
453
260
‘s-Hertogenbosch
Ik denk dat de binnenkant mooier getekend is dan de buitenkant, afwerking ziet er goed uit maar de vier zijtakken zijn niet goed te zien. Heb je nog meer foto’s????

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.683
1.112
Riemst
Prachtig! Volgens mij groeit kornoelje heeeel langzaam, dit is een stokoude boompje geweest.

jaap
Dat valt best mee. Kornoelje is een gemiddelde groeier, over het algemeen een centimeter per jaar. Na een aantal jaren neemt dit wel af en houdt de groei grotendeels op. Het hout is wel vrij hard en compact zonder poriën. Het laat zich heel glad afwerken, zelfs zonder schuurpapier. Bij jong hout is er nauwelijks tekening. De jaarringen zijn slecht zichtbaar. Heel fijn hout om bijvoorbeeld stelen of handvatten van te draaien.

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.665
902
Emst
Ik vermoed het, maar de enigste omschrijving die ik kreeg was, het is een kornoelje en hij was erg hoog en bloeide nooit.

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
167
99
Ik vermoed het, maar de enigste omschrijving die ik kreeg was, het is een kornoelje en hij was erg hoog en bloeide nooit.
Ik zal eens kijken of ik wat takken van verschillende kornoeljes kan snoeien op de tuin in Frederiksoord, dan meer eens vergelijken. Ik kan me niet voorstellen dat een C. mas niet bloeit, het zou ook nog C. kousa kunnen zijn, die worden ook vrij hoog.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.066
557
Noord-Veluwe
Ik heb hier een nog vrij jonge gele kornoelje staan (ik schat 10 jaar) en die bloeit ieder voorjaar weer uitbundig. Hoog kan kloppen. En smal ook, want ze maken pas een mooie brede kroon als ze richting volwassen gaan. Die van ons is daar nu pas een beetje aan begonnen en begint eindelijk ieder jaar iets breder te worden. De eerste jaren leek het wel een iep, zo smal bleef de boom. Maar bloeien doen ze al heel snel. Misschien dat deze boom op een ongeschikte plek stond?

Hoe dan ook, erg mooi hout dat echt meerwaarde geeft aan deze schaal!

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
167
99
Misschien dat deze boom op een ongeschikte plek stond?
Kornoeljes zijn niet zo moeilijk qua standplaats, op bijna alle grondsoorten doen ze het goed, zon of halfschaduw is prima. Op rijke grond groeien ze natuurlijk wel wat sneller, wat dan vaak ten koste gaat van de bloei.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.