Schaal uit noten.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Ik werd op de ODH op mijn schouder getikt door Toxic. Is hier echter al zeker 2 jaar niet meer actief. Hij was er klaar mee. Dit herinnerde me aan een paar stukken notenhout die ik met hem geruild had. Hij had een elektra kast nodig voor zijn eigenbouw draaibankje, maar dit terzijde. Lag al enkele jaren voorgedraaid te drogen.
Afgewerkt met woodwax 22 een mix van bijenwas en carnaubawas en een oplosmiddel. De was is nagenoeg transparant en kleurloos. Eerst geschuurd tot 240 dan sanding sealer en toen de woodwax. De schaal voelt heel glad aan.
20221108_213052.jpg
20221108_213031.jpg
20221108_213103.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Mooie schaal met een wat aparte vorm.
Geslaagd!
Ben wel benieuwd hoe de was zich gaat gedragen. Carnaubawas heeft bij mij de neiging om mat te worden na een tijdje. Moet dan nog een keertje gepolijst worden om de glans terug te halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Mijn eerste schaal uit noten die ik op cursus bij C. Jorg heb gemaakt heb ik na ongeveer 12 jaar weer op de draaibank gezet en opgefrist. Daar zat danish oil op. Nou dat duurde even voor het weggeschuurd was.
De schaal kan zo weer op de chuck en dan krijgt ie wel weer een beurt.
Het is voor mij trouwens ook de eerste keer dat ik deze was gebruik.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Wim, I have used carnauba wax and it looks just fine, but there was an occasion where water droplets got on the bowls at the place that was selling them for me.
When I went to check on the pieces, I found that they had moved from a higher shelf to the very bottom, and somehow got the water spots on them, they looked bad and I had a hell of a time to remove them and get the finish back to what it was before, so now I only ever use carnauba wax on small pieces that are not going to be subject to water in any form.

Early in my turning I did use beeswax (and stil do quite often on smaller pieces that won't get handled much (finger prints)), I will hold the wax against the rotating piece and then press a piece of cloth against the piece turning at high speed, the wax will melt and get into the wood, polishing will give it a nice finish that will last for a long time. 1thumb.gif
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.