Schaal met strakke lijnen

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.195
743
ā€˜s-Hertogenbosch
Afgelopen maandag begonnen met een schaal ( ik heb het idee de laatste dit jaar).
Had nog een paar blokken in mijn schuur in de weg liggen. Elke keer maar weer verzetten…. Ondertussen mooi gedroogd, 11,5-14%. Over de houtsoort wil ik nog niet al te veel zeggen, ben benieuwd naar de reacties 😁.

Opgespannen om het middelpunt en een meest maximale vorm te bepalen.IMG_8511.jpeg
Na het bepalen van het center een ronding gedraaid om de grote hoeken eraf te zagen IMG_8512.jpegopnieuw ingespannen en begonnen om de buitenkant te vormen.IMG_8513.jpegIMG_8514.jpegna het afdraaien met de vers geslepen schalenguts geschuurd tot korrel 320 en met sanding sealer de vezels vastgezet.
Daarna met een polijstpasta gepolijst en met een food-save olie afgewerkt en tot dinsdagavond laten drogen.
Dinsdag nogmaals opgewreven en omgespannen voor de binnenkant.IMG_8520.jpeg
Een aanzet gemaakt om een dunne wand te draaien IMG_8523.jpeg
De hele schaal uitgedraaid, elke keer weer een centimeter dieper en dan meteen de wand op dikte om uit elkaar spatten te voorkomen 🫣.Uit voorzorg de omtrek met schilderstape omwikkeld voor het draaien. De wand blijft stukken stabieler als zonder tape. De uiteindelijke wanddikte tot en met de bodem is 3-4 mm geworden ,in deze opspanning alles geschuurd en met olie afgewerkt IMG_8528.jpeg
Als laatste het voetje afgedraaid in heel kleine stapjes ( met het tegencenter als lichte aandrukker. Het laatste puntje met de zaag eraf gezaagd en de onderkant geschuurd tot korrel 320 en ook met olie afgewerkt .
Dit is het uiteindelijke resultaat geworden .IMG_8531.jpegIMG_8535.jpeg

Een schaal met een doorsnee van 19,5 centimeter en een hoogte van 6,5 centimeter.
Wanddikte 4 mm. 🫣

Bijlagen

• IMG_8515.jpeg
    IMG_8515.jpeg
    127,8 KB · Weergaven: 5

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.505
380
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Mooie schaal geworden, die sanding sealer moet ik ook nog eens naar kijken, wat bereik je daar precies mee?
Ik heb veel Beuk met slaap tot mijn beschikking en schuur nu tot 360, maar soms heb ik nog wel eens plekken die me niet helemaal bevallen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.