Zoals ik afgelopen maandag zei in een bericht dat ik die middag iets aan m’n hobby zou gaan doen, heb ik ook gedaan.
Had nog een voorgedroogde schaalblank liggen van een plataan. Het nadeel was dat er een onnoemelijk groot gat van zo’n 18 mm zat waar ik de binnenkant wilde maken. Opgespannen met de stift die ik heb om de centers uit te richten en de tegencenter.
Eerst een tap aangedraaid aan de onderkant, schaal omgedraaid en aan de binnenkant een opname gemaakt zodat ik de Chuck kon gebruiken.
De buitenkant in een kogelvorm gedraaid met een mal .
Daarna omgedraaid en de binnenkant gedraaid met een wanddikte van 20 mm.
Aan de binnenkant toen deze de buitenkant volgde een rand in de schaal gestoken van zo’n 2,5 centimeter diep, zodat er een wand overbleef van 10 mm.
Toen kwam het……
Afdraaien van de tap aan de onderkant.
Ik dacht slim te zijn, de vacuüm Chuck
. Dat werkt
. Omgespannen om de 2e schaal af te draaien van de buitenkant.Op zich de ronding wordt mooi gevolgd . Tegencenter erin en gaan
ben ik aan het afdraaien, krijg ik een kleine happer……
Ik was dus alle centrering kwijt…. Gevolg een asymmetrische schaal in een schaal.
Het zag er niet uit.
Twee dagen brainstormen en opnieuw ingespannen gisteravond en toch nog iets van proberen te maken…..
uiteindelijk is het gelukt en had twee redelijk ronde schaaltjes in elkaar.
Dolgelukkig met m’n proefstuk, kom ik binnen in de woonkamer, schuift dat ding uit m’n jatten….

knak net op de rand van de buitenste schaal en jawel….
Losgescheurd..
Moraal van het verhaal… veel geleerd voor de toekomst…..
Had nog een voorgedroogde schaalblank liggen van een plataan. Het nadeel was dat er een onnoemelijk groot gat van zo’n 18 mm zat waar ik de binnenkant wilde maken. Opgespannen met de stift die ik heb om de centers uit te richten en de tegencenter.
Eerst een tap aangedraaid aan de onderkant, schaal omgedraaid en aan de binnenkant een opname gemaakt zodat ik de Chuck kon gebruiken.
De buitenkant in een kogelvorm gedraaid met een mal .
Daarna omgedraaid en de binnenkant gedraaid met een wanddikte van 20 mm.
Aan de binnenkant toen deze de buitenkant volgde een rand in de schaal gestoken van zo’n 2,5 centimeter diep, zodat er een wand overbleef van 10 mm.
Toen kwam het……
Afdraaien van de tap aan de onderkant.
Ik dacht slim te zijn, de vacuüm Chuck
Ik was dus alle centrering kwijt…. Gevolg een asymmetrische schaal in een schaal.
Het zag er niet uit.
Twee dagen brainstormen en opnieuw ingespannen gisteravond en toch nog iets van proberen te maken…..
uiteindelijk is het gelukt en had twee redelijk ronde schaaltjes in elkaar.
Dolgelukkig met m’n proefstuk, kom ik binnen in de woonkamer, schuift dat ding uit m’n jatten….
Losgescheurd..
Moraal van het verhaal… veel geleerd voor de toekomst…..