Zoals de meeste wel weten hou ik me ook bezig met muziekinstrumenten bouwen. Dit is een wereldje waar de traditionele technieken nog zeer actueel zijn. Toch heb ik er geen enkel probleem mee om bepaalde onderdelen te maken met CNC. Sommige instrumentenbouwers vinden dit zeer bedenkelijk en vragen zich af of je nog wel met instrumentenbouw bezig bent.
Ik vind traditionele technieken zeer belangerijk en gebruik ze zelf nog dagelijks, maar als ik een bepaald onderdeel 42 keer nodig heb zal ik snel naar de CNC machine gaan. Ik heb voor mezelf uitgemaakt dat ik na al die jaren niet meer hoef te bewijzen dat ik die onderdelen met de hand zou kunnen maken.
Voor zij die willen: Ik heb ooit eens foto's gepost in deze rubriek.
viewtopic.php?f=10&t=1016
De sleutels onder het instrument (op de laatste foto van de nyckelharpa) zijn ook gemaakt met de CNC.
Voor mij het niet CNC
OF traditioneel werken maar eerder CNC
EN traditioneel werken. Het één sluit het andere toch niet uit? Ik ben heel blij dat ik die technologie onder de knie heb. Er gaat een wereld van mogelijkheden open en vergeet ook het aspect veiligheid niet.
Vele gevaarlijke opdrachten die vroeger op vertikale freesmachine moesten, gaan nu op CNC. Ik denk dan vooral aan gebogen werk.
Trouwens, hoe zouden destijds de toenmalige ambachtslieden gereageerd hebben bij de eerste zaag- en schaafmachines? Daar zal ook wel menige discussie over geweest zijn... (maar waarschijnlijk niet op een forum... )