Vandaag de zool van het schaafje verder gevlakt op schuurpapier korrel 280 daarna de schaafzijden op korrel 180 zodat het messing een licht geborsteld uiterlijk krijgt.
De infills en de voor en achterzijden vorm gegeven het kegje afgewerkt en de schaaf gesigneerd en daarna in de lijnolie gezet.
Het schaafje staat trouwens op de werkbank die van het zelfde hout is gemaakt.
De combinatie van het Lacewood en het messing vind ik erg fraai de oogjes komen heel leuk uit
En de eerste schaafstreken met het afgewerkte schaafje.
Bedankt voor alle reacties.
Zo als het er nu naar uit ziet zal ik de eerste workshop "je eigen schaaf maken" in april geven op een Zaterdag en/of Zondag. (18 of 19 april, 25 of 26 april)
Of het lukt om in een dag een schaaf te maken? Dat hangt van een aantal factoren af oa het ontwerp (krenov stijl, klassiek, eigen ontwerp) werktempo en ervaring. Ik kan er eventueel een twee daagse workshop van maken.
Per workshop heb ik voor vijf schavenmakers een plek en ik heb een redelijke voorraad mooi hout waar mee je een prachtige schaaf kunt maken, je eigen hout kun je natuurlijk ook meenemen.
In principe is het benodigde gereedschap aanwezig maar je kunt natuurlijk je eigen handgereedschap meenemen (schaaf, steekbeitels, afteken gereedschap etc.) Slijp middelen zijn aanwezig.
Tijdens de workshop komt de anatomie van de schaaf aan bod en welke invloed deze hebben op de schaaf en een stukje ergonomie
Maar vooral zal er hard gewerkt moeten worden om aan het einde van de dag een werkende schaaf mee naar huis te nemen.
De kosten voor deze workshop bedraagt € 135,- inclusief een middaglunch je kan natuurlijk je eigen broodje meenemen.
Voorinschrijving: even een mailtje sturen naar
info@meubelmakerijbrekelmans.nl
groetnis, Roeland