Ok, bedankt klaas maar ik vind jouw verhaal over het splijten en verder bewerken met bijl en dissel heel interessant. Kan je meer erover vertellen?
Ik zal proberen te beschrijven wat ik me ervan herinner.
Op de boerderij van mijn vader werden onder andere dit soort driewielige wipkarren gebruikt. De as en lagering van het kleinere voorwiel zat in een vork die draaibaar was om een verticale as. Het maakte de kar wendbaar.
Dit is het type wipkar waar ik het over heb.
Van één van de karren was de ligger. die het kleine voorwiel verbond met de hoofdas, bij het kleine voorwiel verrot. hij heeft toen het voorste deel van deze ligger vervangen.
Ik weet niet uit welk houtsoort deze ligger was gemaakt. Het zou eiken kunnen zijn.
Met een kleine bijl met korte steel meen ik, werd een stam in vorm gebracht en afgewerkt met een dissel. Het eindresultaat was tamelijk ruw. Ik herinner me niet meer hoe het gat voor de staande as van de voorwielvork werd gemaakt.
Er werd een vlakke dissel gebruikt voor de afwerking. Ik herinner me nog goed de ronde hamerachtige uitstulping aan de achterkant. Geen idee waar die voor dient
Het maakte toen al grote indruk op me dat je dit met eenvoudig gereedschap zèlf uit een boomstam kon maken. Wat vooral indruk maakte was de liplasverbinding tussen het resterende deel van de ligger en het nieuwe deel.
De delen werden met doorgaande bouten/moeren en stalen drukplaten verbonden. Afgewerkt met koolteer geloof ik.Nee, misschien was het een groenige/zwarte carboleum (Zeker niet de mooie karakteristieke blauwe kleur op de foto).
mvg
klaas0639
PS: Mogelijk is de vorm van de liplas niet met de dissel maar met een trekzaag gedaan. Ik weet het niet meer. Ik herinner me wel mijn verbazing dat het op elkaar aansloot