kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
32
Alkmaar
Gisteren een leuke introductie tot schaven gehad bij Baptist. Ik heb alleen een fl.10,- gamma rommelbak schaaf en wil wel een mooie schaaf aanschaffen als startpunt van deze kant van de houtbewerkingshobby.

Tijdens de cursus werd de Luban 4 gebruikt. Fijne schaaf, maar ik kreeg last van mijn hand omdat de handgreep te klein is voor mijn handpalm. Mijn handpalm is ruim 10cm breed en zit dus klem onder de ducktail. Met je pink naast de schaaf om meer ruimte te creeeren gaf weinig comfort. Ik heb diverse adviezen van medecursisten en begeleiders geprobeerd, maar kon het niet vinden. De dag erna last van mijn hand, alsof er meerdere mensen heel hard in je hand hebben geknepen.

Op youtube kwam ik wat reacties tegen dat een modelletje 5,5 geschikter is voor volwassenen met grote handen. Dat de 4 vaak voor jongeren of mensen met een lager eigen gewicht, dan wel beperktere spiermassa. :unsure:

Is er een mede forumlid die wellicht meerdere modellen heeft en weet of de handgreep van het ene merk hoger is dan de ander?
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
48
Heerenveen
Een 4 moet prima kunnen met kolenschoppen als handen. Denk dat je gewoon even moet wennen aan het gebruik van de schaaf. Het zijn immers bewegingen die je doorgaans niet in je dagelijkse routine zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.023
366
Alphen aan den Rijn
Bij de Stanley schaven met houten handgreep is de hoogte van de handgrepen gelijk .
Hiermee bedoel ik de oudere 4 t/m de 7 , andere merken zou je moeten proberen .
Bij de nieuwe Sweetheart 4 is de handgreep wel een halve cm groter .

Groeten Willem
 
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.092
2.604
Volgens mij zijn de handvaten van alle stanley achtigen gelijk. Ze zijn ontworpen in een tijd dat de mensen gemiddeld kleiner waren. Het handvat kan niet hoger zijn, omdat het schaafmes er boven ligt. Als je wat grotere handen hebt en je wil langer schaven, dan kan je naar een houten schaaf kijken. Die kan je aanpassen aan je eigen maten. Voor mij is het handvat van een stanley ook te klein. Maar ik schaaf nooit lang, dus is het niet zo'n probleem.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Ik heb ook geen kleine handen en geen last bij de meeste schaven. Alleen bij de veritas ploegschaaf wel daar is het handvat te klein. Die kan wel groter gemaakt worden.
een leuk project is om van dat goedkope schaafje een infill model te maken. Dan ben je wel vrij in de maat van je handvat.
 
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
362
122
modelletje 5,5 geschikter is voor volwassenen met grote handen. Dat de 4 vaak voor jongeren of mensen met een lager eigen gewicht,
Broodje aap. De schaven verschillen in lengte en daarmee in functie, maar de handgreep is bij alle gelijk groot.
Naar mijn weten is de greep van metalen Stanleys ontworpen voor gebruik met 4 vingers, destijds. Volgens mij zijn de moderne Veritas schaven nagenoeg hetzelfde. Maar met grote handen werkt het ook met 3 vingers. Ik denk dat het vooral een kwestie is van doen en wennen.
 
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Broodje aap? Ja en nee. Er was eens een stanley no 1. Die is al lang uit het programma omdat er niet mee te werken viel. Te klein handvat en nog wat andere dingen. Had ik hem maar. Waarschijnlijk een van de duurste collector items.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb ook groten handen. En problemen om mijn hand kwijt te kunnen bij alle metalen schaven die wij hebben. Dat heb je met houten schaven niet, maar daar heb je weer andere problemen... Mijn instelling is dat het went, en dat ik toch nooit hele dagen met de hand schaaf...
 
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Broodje aap. De schaven verschillen in lengte en daarmee in functie, maar de handgreep is bij alle gelijk groot.
Naar mijn weten is de greep van metalen Stanleys ontworpen voor gebruik met 4 vingers, destijds. Volgens mij zijn de moderne Veritas schaven nagenoeg hetzelfde. Maar met grote handen werkt het ook met 3 vingers. Ik denk dat het vooral een kwestie is van doen en wennen.
Nee hoor ze zijn specifiek ontworpen voor de pistool greep dus drie vingers aan het handvat en de wijsvinger langs het bestelpakket (of kikker). We zijn namelijk niet aan het boksen, door de wijsvinger te strekken staat gelijk je pols goed ten opzichte van je onderarm.
Voorts heb je nog een kom greep denk aan de houten blokschaven van weleer zoals bv de hoornschaaf.
En natuurlijk de Japanse trekschaven dit is ook een soort van kom greep.

Groetnis,

Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Volgens mij zijn de handvaten van alle stanley achtigen gelijk. Ze zijn ontworpen in een tijd dat de mensen gemiddeld kleiner waren. Het handvat kan niet hoger zijn, omdat het schaafmes er boven ligt. Als je wat grotere handen hebt en je wil langer schaven, dan kan je naar een houten schaaf kijken. Die kan je aanpassen aan je eigen maten. Voor mij is het handvat van een stanley ook te klein. Maar ik schaaf nooit lang, dus is het niet zo'n probleem.
Kleiner wel maar met grotere en dikkere handen :)
Je kunt vrij simpel een iets ander model handvat maken en deze erop zetten. Hen ik ook bij een aantal van mijn schaven gedaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner en Nick18

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Broodje aap? Ja en nee. Er was eens een stanley no 1. Die is al lang uit het programma omdat er niet mee te werken viel. Te klein handvat en nog wat andere dingen. Had ik hem maar. Waarschijnlijk een van de duurste collector items.
De Stanley #2 heeft ook een kleiner handvat en er valt goed mee te schaven, de nr 1 heb ik in de Luban uitvoering en is voor het fijne werk zeer geschikt zonder laterale hefboom.
Bij de nr 1 gebruik je dus de kom greep zo ook bij de nr2 vanaf nr 3 kun je de pistoolgreep weer gaan gebruiken.

Groetnis,

Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.092
2.604
Je kan het model wel veranderen, maar er is geen ruimte om hem hoger te maken. Of je moet de slijptol in je schaafbeitel zetten. Ik heb nooit les in houtbewerking gehad, dus ik doe dingen zoals ze mij het natuurlijkst lijken. Ik vindt persoonlijk een stanley niet echt prettig beethouden.
 
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
32
Alkmaar
Bedankt voor alle reacties. Helaas tot nu toe dus geen bekende grotere modellen.
De verschillende manieren vastpakken had ik geprobeerd. Idd van alles mogelijk, maar zit waardeloos. Dan nog maar een tijdje schaafloos blijven
:)
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Bedankt voor alle reacties. Helaas tot nu toe dus geen bekende grotere modellen.
De verschillende manieren vastpakken had ik geprobeerd. Idd van alles mogelijk, maar zit waardeloos. Dan nog maar een tijdje schaafloos blijven
:)
Schaafloos blijven is natuurlijk een eigen keuze (jammer, je mist echt wat!) maar zijn er niet genoeg opties genoemd als de drie-vinger greep niet helpt? Houten schaven met (vaak) een groter handvat (kijk ook eens naar de wood-bottom of transitional planes!), japanse schaven (zonder handvat) of een eigen handvat maken voor de stalen schaven.

Ik merk dat mijn greep is veranderd in de afgelopen jaren, ik ben de schaven steeds losser vast gaan houden en duw nu meer dan dat ik knijp. Weinig comfort komt soms ook door te krampachtig vasthouden. Ik heb overigens geen grote handen.

Verder ken ik de Luban handschaaf niet maar de Dictum No 4 die ik heb en op de Luban lijkt heeft een dikker handvat wat ik zelf minder prettig vind (misschien daardoor ook minder ruimte achter de kikker?) dan een oude Stanley of een nieuwe Veritas.
 
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.