ik heb werkelijk nog nooit ervaren dat er harde en zachte stukken in lindehout zitten.
Het hout is gekend als zacht en juist heel homogeen. En zo heb ik het ook steeds ervaren. Homogeen als buxus, maar dan een zachtere versie hiervan.
Lindehout word veel gebruikt voor houtsnijwerk in plaatsen als Zuid - Duitsland, Italie enz. juist omdat het zich zo goed laat snijden.
Heeft men last met het snijden van lindehout er last mee dan zijn er twee mogelijke reden: nog niet ervaren genoeg met het snijden /beeldhouwen maar dat is dan wel niet aan een houtsoort gebonden
Of ( en daar tip ik op) de beitels en gutsen zijn niet goed genoeg geslepen.
Eikenhout zal een niet perfect geslepen en niet uiterst scherp gereedschap meer vergeven dan een zachte houtsoort zoals lindehout. De geometrie van de snede zal aangepast moeten zijn aan het werken in een zachte houtsoort en de guts uiterst scherp. Het kleinste braampje verknoeid het al.
Ik zou dus eerst naar de gutsen en het slijpprocedé kijken en eventueel hieraan eerst werken indien dit nog niet perfect is .
Zelf ben ik absoluut geen fan van roterend gereedschap, het effect ervan is hier geïllustreerd: slappe , bibberende, vormen. Het probleem daarbij is dat men niet zeker is dat er nog spanning op de vormen kan gezet worden in een later, of finaal , stadium. als het beeld zich verder ontwikkeld.
Met een "handrasp" zou men in principe meer spanning op de vorm moeten kunnen krijgen, indien men plaats genoeg heeft en de te maken vormen op een effectieve manier kunnen benaderd worden. Maar in het zachte lindehout zullen de meeste raspen de boel eerder "kapot krassen". Ik hou er absoluut niet van.
Daarom de raad: steeds zorgen dat op elk ogenblik , al van bij de eerste guts steeds gewerkt wordt aan het bekomen van gespannen vormen. Een wat slappe vertaling van spanning op de vorm is: een strakke vorm.
Het is niet gelijk aan een gladde vorm, want die kan ook slap zijn.
Staat er in elk stadium spanning op elke vorm dan eindigt men ook mat vormen met spanning erop, en zijn slappe vormen kansloos.
Dat is dus een andere werkwijze dan : als et af is zal het goed zijn. Dit is eerder hopen dan er doel bewust naar toe werken.... vind ik.
Misschien wat streng geschreven, goed bedoelde raad en hopelijk niet verkeerd opgevat, blijft iedereen natuurlijk helemaal vrij om te werken zoals hij/zij wil, wenst en kan.
En de man in het filmpje toont dat het snijden van en sax in linde vlot kan gaan, daar wordt een mogelijke weg naar een eindresultaat getoond.
succes
groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu
www.beeldhouwen.net