Sawstop in Europa - het lijkt toch te gaan gebeuren

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.522
428
Dordrecht
Ik begrijp uit de recente brochure van Felder dat zij inmiddels ook een machine met een dergelijke beveiliging leveren.
Klopt en voor de meerprijs van die optie kun je waarschijnlijk een complete zaag kopen van Sawstop.
Werkt wel mooier en sloopt niets bij afgaan, je bent gelijk weer in bedrijf zonder sleutelen, max even een pleistertje plakken en door.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.534
3.010
Gaanderen
Ter info: gisteren op Prowood in Gent de eerste modellen van Sawstop in Europa zien draaien. Ze zijn al bestelbaar en leverbaar binnen een paar weken. Hun website is ook online: sawstop.eu.
De grote zaag staat op 2025. Dit model doet mij heel veel aan de harvey zaagtafel denken. Die hebben echter geen beveiliging.
 

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
94
28
België, Limburg
Niet dat ik er op korte termijn in ga investeren maar ter verduidelijking: Als ik op sawstop.eu naar een dealer zoek krijg je er enkel in de UK en prijzen zijn in GBP, beetje rare aanpak. Is er ook een verdeler BeNeLux?
 

PDR87

Nieuw lid
28 okt 2023
20
8
Vlaanderen
Niet dat ik er op korte termijn in ga investeren maar ter verduidelijking: Als ik op sawstop.eu naar een dealer zoek krijg je er enkel in de UK en prijzen zijn in GBP, beetje rare aanpak. Is er ook een verdeler BeNeLux?
Daar kan ik niet op antwoorden. Ze gaven me gewoon mee dat de 3 toestellen bestelbaar waren, en op de beurs met speciale aanbiedingen (niks speciaals hoor, gratis onderstel dat wat wankel is bij de goedkoopste, en gratis mitre gauge bij de tweede grootste).
 

jorisvh

Post veel
de “Experience Roadshow across Europe” speelt zich volledig in de UK af. de Amerikanen zijn blijkbaar in de waan dat de UK in Europa ligt 😂.

Sawstop is eigendom van TTS, de groep boven Festool, dus wel bizar dat ze niet meer op hun thuismarkt focussen. misschien verkopen ze in Europa liever meer Festool spul met sawstop technologie ipv sawstop zagen?

op Prowood staan ze samen met shaper.
het adres op sawstop.eu is dat van Festool in Wendlingen am Neckar.
 

jorisvh

Post veel
ik was onlangs een WEtje aan de Côte d’Opale, juist over de grens hier en heb met eigen ogen gezien dat Engeland er nog ligt.
ik vind het gewoon bizarre marketing.
ik denk niet dat de gemiddelde Brit enthousiaster wordt van een tour across Europe dan van een tour across the UK.
en continentale Europeanen hebben weinig boodschap aan een tour across Europe als die zich volledig in de UK afspeelt.
terwijl ze wel degelijk hier bezig zijn, bvb op Prowood in Gent maar daar niks over te vinden is op sawstop.eu
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.915
2.139
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik denk dat dit nou ook juist het punt is, heren... ze zoeken immers een GM die de bestaande UK en Scandavia business wil bestieren, en NL en DE op de kaart wil gaan zetten... aldus de vacature. Maar voorlopig hebben ze nog niet opgenomen als ik belde.
 

jorisvh

Post veel
gisteren op Prowood de knackworst demo live kunnen zien. indrukwekkend!
als ik het goed begrijp zijn enkel de kleinste modellen (genre bouwzaag) nu al bestelbaar. die lijken mij qua bouwkwaliteit vergelijkbaar met een Dewalt 7492 of zo.
op het grotere model (genre cabinet saw) is het wachten tot ergens 2025.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.256
1.903
Terkaple
www.woodworking.nl
Sawstop stond achter ons op de Prowood, het is ook een zusterbedrijf van Festool en Shaper. Ze hebben een grote container, een soort kleine vakantiewoning ingericht als stand. Ze gaven elk uur een demo door een knakworstje in de de zaag te laten lopen. Echt wel indrukwekkend hoe snel de zaag stopt en in de tafel weggetrokken wordt.

Er zijn nu 3 modellen van de Sawstop, de kleinste net geen 1000 euro, de middelste 1700 en grootste komt boven de 4000 euro. De eerste 2 zijn vanaf november te bestellen en leverbaar. De grote begin volgend jaar. Ze gaan er vol voor met demo's en marketing.

Als de beveiliging ingrijpt, dan ben je 90 euro kwijt voor een nieuwe cartridge en in de helft van de gevallen is het zaagblad nog bruikbaar. Het is wel mooi gemaakt allemaal en verwisseld van cartridge en zaagblad is een paar minuten werk.

jaap

IMG_4090.jpeg

IMG_4091.jpeg

IMG_4089.jpeg

IMG_4092.jpeg
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.989
863
Enschede, Twente
Typisch dat ze dat nu in Sawstop-vorm in Europa introduceren. Het onderliggende patent schijnt zo ongeveer te verlopen, dus grote kans dat er het nodige aan 'imitaties' op de markt gaat komen. Goedkopere cartridges zou ik zelf wel kunnen waarderen (niet dat ik al een knakworstje verzaagd heb op mijn Festool-TKS80-zaagtafel, hoor…).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.