Sawstop CTS als vervanging Dewalt 7492?

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
920
231
Andere keer was met dunne latjes zagen, tussen de geleider en de zaag
Ook hier begrijp ik het, wanneer de weerstand onder een bepaalde waarde komt (of de geleidbaarheid boven een bepaalde waarde) grijpt het systeem in, met hele dunne latjes zit de metalen geleider te dicht bij het blad.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.341
1.972
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik zie nog wel eens de naam "bouwzaag" voorbijkomen, dat klinkt wat oneerbiedig. Hebben we het dan over het model zaag, wat niets over de kwaliteit zegt van het werk dat je er mee kan maken, of gaat het wel over de kwaliteit, is het een type zaag waar je niet de hoogste nauwkeurigheid mee kan halen?

jaap

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
920
231
Hebben we het dan over het model zaag
Volgens mij is er geen echte definitie van dit begrip. Ik heb de indruk dat we het dan vaak hebben over een zaagtafel die je relatief eenvoudig mee kunt nemen naar een karwei buitenshuis. Door 1 man te dragen, poten inklappen etc.
Op grotere bouwplaatsen zie ik ook wel zagen zoals een Gjerde 1603 of nog groter/zwaarder met tafels/rollenbanen eromheen in een vaste opstelling voor een aantal weken/maanden.

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.101
909
Nootdorp
Ik probeer de discussie te volgen, maar kom er niet helemaal uit. Wat bedoelen jullie met de 'cartridge'. En hoe gaat deze dan kapot? Bij mij gaan er regelmatig kleinstukjes uit langs het zaagblad naar beneden. Ik weet ook niet hoe ik dit kan vermijden.

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.373
698
Moordrecht
Een Sawstop werkt met een systeem wat je vingers beschermt, dat werkt met een spciale cartridge die onder de tafel achter het zaagblad zit. Zodra deze wordt geactiveerd schiet hij naar voren om het zaagblad te stoppen en naar beneden om m onder het tafelblad te brengen. Deze cartridges zijn verwisselbaar. Er zijn hier overigens zat filmpjes van beschikbaar op het www

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.101
909
Nootdorp
Even wat filmpjes bekeken. Ik ben wel enthousiast over de saw stop. Een paar euro voor veiligheid is het mij wel waard. (heb nu dewalt 7492).

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.727
3.134
Gaanderen
Jaap de definitie van een bouwzaag heeft elzenma aardig weergegeven. Zagen zoals een scheppach tku zijn ook bouwzagen en daar zijn twee man wel handig. Een echte definitie is er niet. Wel zijn over het algemeen de langs en afkort geleider van een andere kwaliteit als Felder en CO.

Mervyn

Nieuw lid
9 aug 2023
4
4
Arnhem
Ik heb gister de job site pro gekocht als vervanger van de 7492. Er zijn wel wat zaken waarvoor ik liever de dewalt zaag zou blijven gebruiken. De dewalt heeft een zaagcapaciteit van 82,5 cm, de sawstop heeft 66 cm. In principe is beide voldoende, maar er zijn toch wel situaties dat ik de volle 80 cm nodig heb gehad. Verder kan er op de Dewalt zaag een dado set gebruikt worden, dit kan niet op de Sawstop, omdat de schroef is ingekort.
Een laatste puntje wat me tegen is gevallen van de sawstop is dat ze de machine zo hebben gebouwd dat er alleen zaagbladen met een asgat van 30 mm op passen. Ik heb zelf een aantal zaagbladen uit de VS en deze moet ik nu laten uitdraaien van 5/8 inch naar 30 mm.

Het vermogen van de jobsite pro is identiek aan de Dewalt, maar de machine zaagt voor mijn gevoel wel makkelijker.

Al met al lever ik op deze puntjes graag in, het veiligheidssysteem is in mijn ogen het geld dubbel en dwars waard.
De machine kost een hoop geld, maar als je 1 keer met je hand tegen het zaagblad aan komt ben je blij dat je het hebt uitgegeven.

Gister en vandaag was sawstop aanwezig bij de Baptist in Arnhem, morgen komen ze nog bij Gereedschappro.
Als je tijdens deze demo de jobsite pro koopt krijg je er een scale miter gauge en een extra cardridge bij.
Bij de compact table saw krijg je het onderstel er gratis bij.

Wat betreft het activeren vanwege dunne latjes welke in de zaag vallen, hier heb ik nog nooit iets van gehoord(of gezien op youtube), dit lijkt me dan ook niet logisch.
Aluminium triggert de zaag gegarandeerd op. Aluminium geleid erg goed en dit zorgt voor een onderbreking in de stroom op de zaag. Mede om deze reden zit er een bypass mode op de zaag.
Nat hout is de grootste mythe welke er rond gaat rondom sawstop, je kunt hout uit een rivier halen en direct zagen zonder dat de zaag af gaat. Het probleem zit hem in geimpregneerd hout, als dit nat is dan zal de zaag af gaan, dit heeft met de chemische middelen te maken welke geleiden als ze nat zijn.

Dan nog een laatste opmerking, de cardridges zijn vrij prijzig, maar als de zaag af gaat door contact met de huid kun je de cardridge opsturen naar sawstop, ze lezen hem uit en sturen vervolgens een gratis cardridge naar je op.

Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.648
1.088
Riemst
Ik ben nog niet overtuigd van de toegevoegde waarde van Sawstop. Akkoord, je vingers blijven heel als je aan het zaagblad komt, maar het systeem maakt niet dat de gebruiker veilig werkt. Ongevallen gebeuren vaak door onkunde, laksheid en machines die niet in orde zijn. Een opgeleid persoon op een structureel veilige machine zal niet snel met zijn vingers in de zaag komen. Uiteindelijk is de zaagtafel maar één van de gevaren in een atelier of op een werf. Wie onvoorzichtig werkt met de zaagtafel, zal dat ook met andere machines doen. Of handelingen uitvoeren die gegarandeerd tot ongevallen leiden. Technologie is niet zaligmakend om menselijk falen te verhinderen.

• Leuk
Waarderingen: Boktor026

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.727
3.134
Gaanderen
Ik ben nog niet overtuigd van de toegevoegde waarde van Sawstop. Akkoord, je vingers blijven heel als je aan het zaagblad komt, maar het systeem maakt niet dat de gebruiker veilig werkt. Ongevallen gebeuren vaak door onkunde, laksheid en machines die niet in orde zijn. Een opgeleid persoon op een structureel veilige machine zal niet snel met zijn vingers in de zaag komen. Uiteindelijk is de zaagtafel maar één van de gevaren in een atelier of op een werf. Wie onvoorzichtig werkt met de zaagtafel, zal dat ook met andere machines doen. Of handelingen uitvoeren die gegarandeerd tot ongevallen leiden. Technologie is niet zaligmakend om menselijk falen te verhinderen.
Ik heb best veel timmerlieden en meubelmakers in mijn winkel gehad die een deel van hun vinger misten.
Dat waren vakmensen. Het hoeft ook niet altijd onvoorzichtigheid te zijn. Ongeluk zit in een klein hoekje. Ik zie ook meer in de hele professionele systemen, maar die machines passen niet in mijn werkplaats/portemonnee.
Natuurlijk is jouw verhaal vaak waar, maar de zaag de meest gebruikte machine in de werkplaats en als die veiliger is, scheelt dat ellende. Veiligheid door de tijd gaat in stapjes. Spouwmes, verbod op de oude dado zagen en de nulspanningsschakelaar om er maar enkele te noemen. Ook allemaal niet nodig als we altijd goed nadenken en opgeleid zijn. Ik ben blij dat het er wel opzit. Toch wacht ik met de aankoop van zo'n machine.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
920
231
Ik heb best veel timmerlieden en meubelmakers in mijn winkel gehad die een deel van hun vinger misten.
Gebeurt inderdaad nog steeds, hieronder stukje tekst uit een onderzoek van RIVM van enkele jaren geleden

Ieder jaar verliezen ongeveer 280 mensen vingers of andere ledematen door een ongeval met een machine op hun werk. Ze komen in contact met de bewegende onderdelen van machines zoals cirkelzagen, transportbanden, snij- en inpakmachines.

Technologie is niet zaligmakend om menselijk falen te verhinderen.
Daar ben ik het ook wel mee eens, maar met die technologie kun je wel de gevolgen van falen/fouten verminderen.
Ik kan me de discussies uit het verleden over dragen veiligheidsgordel in de auto, helmplicht voor motor en bromfiets, veiligheidschoenen en een helm op een bouwplaats. Veel discussie maar inmiddels allemaal vanzelfsprekend.
Denk zelf dat sawstop en vergelijkbare systemen, zoals PCS van Felder steeds meer gemeengoed zullen worden.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.323
3.134
Het probleem zit er meer in, dat de veiligheidssystemen de opleiding moeten vervangen. En dat gaat nooit lukken. De mens is veel te creatief in het vinden van nieuwe manieren om zich te verwonden. Ik zie regelmatig mensen die een voorbeeldfunctie hebben, dingen doen die ik als rond uit gevaarlijk zou bestempelen.

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.648
1.088
Riemst
Veiligheid op een werf is vaak een doekje voor het bloeden. Als je een helm en veiligheidsschoenen draagt ben je in orde. Af en toe een toolboxmeeting met wat instructies en klaar. Ondertussen moet je als bouwvakker ploeteren in de chaos. In de stromende regen tot de kniën in de modder samenwerken met mensen die enkel een taal uit een ver land spreken. Mensen die geen benul hebben van wat ze doen. Dat is de realiteit op de meeste werven. Een extra veiligheid op een machine gaat niets verhelpen.
De scholen en opleidingen falen eveneens want echt een vak leren is niet meer van deze tijd. Leren waar het gevaar zit gebeurt niet.
Wie een zaag met Sawstop koopt is zich bewust van de risico's die een machine heeft en zal daar meestal ook wel naar handelen. Maar het echte risico zit bij de mensen die lak aan alles hebben of niet beter weten.

Kayu

Actieve deelnemer
27 mrt 2019
101
26
Aken
Bedankt voor de 1 op 1 vergelijking!
kwam een mooie quote tegen over de veiligheid:

Only skilled helicopterpilots crash..

het is de routine en gedachte alles goed te doen die gevaarlijk is. Heb mijzelf veiligheidsplan in m’n hoofd geprent en verlies het respect niet voor de machine..

Toch zou ik de SawStop willen 🤣

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.070
1.044
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bedankt voor de 1 op 1 vergelijking!
kwam een mooie quote tegen over de veiligheid:

Only skilled helicopterpilots crash..
Da's een beetje afhankelijk van hoe je 'skilled' precies definieert... Als je 'skilled' vertaalt met 'opgeleid en gecertificeerd' dan is de uitspraak helemaal waar. Als je 'skilled' enger definieert als 'ervaren' is de uitspraak minder waar, en bovendien niet meer relevant binnen de context waar hij normaliter gebruikt wordt ;-)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.