Ik heb gister de job site pro gekocht als vervanger van de 7492. Er zijn wel wat zaken waarvoor ik liever de dewalt zaag zou blijven gebruiken. De dewalt heeft een zaagcapaciteit van 82,5 cm, de sawstop heeft 66 cm. In principe is beide voldoende, maar er zijn toch wel situaties dat ik de volle 80 cm nodig heb gehad. Verder kan er op de Dewalt zaag een dado set gebruikt worden, dit kan niet op de Sawstop, omdat de schroef is ingekort.
Een laatste puntje wat me tegen is gevallen van de sawstop is dat ze de machine zo hebben gebouwd dat er alleen zaagbladen met een asgat van 30 mm op passen. Ik heb zelf een aantal zaagbladen uit de VS en deze moet ik nu laten uitdraaien van 5/8 inch naar 30 mm.
Het vermogen van de jobsite pro is identiek aan de Dewalt, maar de machine zaagt voor mijn gevoel wel makkelijker.
Al met al lever ik op deze puntjes graag in, het veiligheidssysteem is in mijn ogen het geld dubbel en dwars waard.
De machine kost een hoop geld, maar als je 1 keer met je hand tegen het zaagblad aan komt ben je blij dat je het hebt uitgegeven.
Gister en vandaag was sawstop aanwezig bij de Baptist in Arnhem, morgen komen ze nog bij Gereedschappro.
Als je tijdens deze demo de jobsite pro koopt krijg je er een scale miter gauge en een extra cardridge bij.
Bij de compact table saw krijg je het onderstel er gratis bij.
Wat betreft het activeren vanwege dunne latjes welke in de zaag vallen, hier heb ik nog nooit iets van gehoord(of gezien op youtube), dit lijkt me dan ook niet logisch.
Aluminium triggert de zaag gegarandeerd op. Aluminium geleid erg goed en dit zorgt voor een onderbreking in de stroom op de zaag. Mede om deze reden zit er een bypass mode op de zaag.
Nat hout is de grootste mythe welke er rond gaat rondom sawstop, je kunt hout uit een rivier halen en direct zagen zonder dat de zaag af gaat. Het probleem zit hem in geimpregneerd hout, als dit nat is dan zal de zaag af gaan, dit heeft met de chemische middelen te maken welke geleiden als ze nat zijn.
Dan nog een laatste opmerking, de cardridges zijn vrij prijzig, maar als de zaag af gaat door contact met de huid kun je de cardridge opsturen naar sawstop, ze lezen hem uit en sturen vervolgens een gratis cardridge naar je op.