Sawstop CTS als vervanging Dewalt 7492?

Kayu

Actieve deelnemer
27 mrt 2019
101
26
Aken
Hi all,

Nu de Sawstop zagen naar Nederland gekomen zijn vroeg ik mij af of de basis versie van 999 een goede (minstens like for like) vervanging zou zijn voor mijn Dewalt 7492.
Met deze zaag heb ik een klein ongelukje gehad en ik overweeg hem te vervangen ipv te repareren.
Of zijn jullie van mening dat als ik toch al bijna 1000 euro ga uitgeven ik net zo goed kan doorsparen voor een Laguna F1 ?
Wil graag een goede keuze maken , nadeel van kopen van de laguna is dat ik mijn dure ombouw van Paoson Woodworking gemaakt van berken multiplex al dan moet afschrijven.

Hoor graag jullie mening!

Groet,

Kayu

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.341
1.972
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat mij opvalt aan de Laguna is, dat er specifiek bij staat dat hij niet voor professioneel gebruik is. De Sawstop neemt 350W meer vermogen op en heeft een beveilingsmechanisme. Als die pas in je bestaande ombouw zou mijn keuze niet zo moeilijk zijn.

Wat trekt je zo aan aan de Laguna?

jaap

• Leuk
Waarderingen: Kayu

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
95
40
Waddinxveen
Het is dat ik mijn DeWalt nog geen twee jaar is. Had ik nu voor de keuze gestaan had ik zonder meer de Sawstop gekocht. Ik heb geen ongelukjes gehad met de DeWalt, maar die paar honder euro voor extra veiligheid heb ik er voor over.
Oja, ik gebruik e.e.a. puur hobbymatig en niet eens heel vaak.

• Leuk
Waarderingen: Kayu

Kayu

Actieve deelnemer
27 mrt 2019
101
26
Aken
Wat mij opvalt aan de Laguna is, dat er specifiek bij staat dat hij niet voor professioneel gebruik is. De Sawstop neemt 350W meer vermogen op en heeft een beveilingsmechanisme. Als die pas in je bestaande ombouw zou mijn keuze niet zo moeilijk zijn.

jaap

Naast YouTube influence (A) ... Denk meer het idee van een gietijzeren tafel en degelijke ombouw.

Kayu

Actieve deelnemer
27 mrt 2019
101
26
Aken

jaap
Vergeten te benoemen, de saw stop is weer 200 watt minder invergemijking met de dealt 7492.. weet niet of dat nog een rol gaat spelen.
Ik verzaag soms wat walnoten hout voor snijplanken en dat ging prima met mijn dewalt. Dat is iets wat hij wel moet blijven doen natuurlijk.

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.402
138
Het is dat ik mijn DeWalt nog geen twee jaar is. Had ik nu voor de keuze gestaan had ik zonder meer de Sawstop gekocht. Ik heb geen ongelukjes gehad met de DeWalt, maar die paar honder euro voor extra veiligheid heb ik er voor over.
Oja, ik gebruik e.e.a. puur hobbymatig en niet eens heel vaak.
Zo’n Sawstop is misschien een leuke uitvinding voor de veiligheid, maar het is niet alleen voor je ledematen dat die veiligheid inslaat.
Ik weet van een bedrijf waar meerdere mensen met die machine hebben gewerkt, dat er in 2 jaar tijd 6 cartridges zijn gewisseld. Vaak wel door knullig gebruik, maar toch…

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.727
3.134
Gaanderen
De laguna is geen bouwzaag. Dat is de sawstop wel. De langsgeleider is "beter" (heb hem zelf niet gebruikt:sneaky:)
Tafeloppervlak is veel groter. Dus transportabel tegen vaste opstelling en klein werkblad tegenover groot werkblad. Over vermogen is al het een en ander over gezegd. De langsgeleider lijkt me van laguna beter.
Aai je met je handen in het zaagblad dan heeft de sawstop een groot voordeel.

• Leuk
Waarderingen: city17 en Kayu

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
336
136
dat er in 2 jaar tijd 6 cartridges zijn gewisseld.
Dan heeft de Sawstop (daar) zijn waarde wel bewezen.

Dan is het misschien ook handig een cartridge op voorraad te nemen.

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
154
64
Zaanstreek

Nou ik zou vooral zeggen dat er nog een cursus nodig is daar. Ik werk al ruim 10jaar in de industrie en heb slechts éénmalig een lichte verwonding meegemaakt (gelukkig!). Dit was een jonge vader, weken slaapgebrek, die een dag lang repeterend werk ging doen en "laks" werd. Een degelijke training maakt iedere machine veilig.

Ik werk zelf liever op een degelijke, krachtige, goed onderhouden machine dan een iets onderbemaat ding met extra veiligheids features. Neemt niet weg dat sawstop een fantastische uitvinding is, die van mij op iedere zaag mag komen, maar dit hoort wel een laatste redmiddel te zijn.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
920
231
de saw stop is weer 200 watt minder invergemijking met de dealt 7492.. weet niet of dat nog een rol gaat spelen.
Ik verzaag soms wat walnoten hout voor snijplanken
Daar zou ik me geen zorgen over maken. Die Laguna die je noemt kan met 1450 W ook 80 mm zagen.

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.402
138

Juist niet. Het gaat niet over vingers of zo, maar om stukjes materiaal die ertussen schieten.
En genoeg cartridges op voorraad, omdat zo’n ding toch niet echt betrouwbaar was.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.727
3.134
Gaanderen
Juist niet. Het gaat niet over vingers of zo, maar om stukjes materiaal die ertussen schieten.
En genoeg cartridges op voorraad, omdat zo’n ding toch niet echt betrouwbaar was.
Ik begrijp dit niet helemaal. Dat je niet blij bent dat het zaagblad in de cartride slaat kan ik begrijpen (tenzij hand of zoiets) , begrijp ik uit jouw post dat het zaagblad ook in de beveiliging slaat door het te zagen materiaal?
Bij nat hout is dat nog te begrijpen.

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.402
138
Ik begrijp dit niet helemaal. Dat je niet blij bent dat het zaagblad in de cartride slaat kan ik begrijpen (tenzij hand of zoiets) , begrijp ik uit jouw post dat het zaagblad ook in de beveiliging slaat door het te zagen materiaal?
Bij nat hout is dat nog te begrijpen.
Ja klopt. Ik ben er niet altijd bij geweest, maar heb wel steeds nieuwe cartridge geplaatst.
1 keer, weet ik, was met aluminium zagen. Schoot er zo’n dunne strip langs de zaag naar beneden.
In het begin ging er ook een nieuw zaagblad op, maar dat is niet nodig. Ouwe blad lospeuteren en hij zaagt weer. Andere keer was met dunne latjes zagen, tussen de geleider en de zaag (zou ikzelf zo niet doen), klapt dat ding ook weer vast. En zo zijn er nog een aantal keren geweest met knullig gebruik, waardoor dat ding vastsloeg.
ik heb er zelf nooit last van gehad, maar vind het toch apart.

• Leuk
Waarderingen: Steeneik

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.373
698
Moordrecht
Je kan ook geen alu (of te nat hout) zagen met een actieve cartridge, het werkt op geleidbaarheid en zodra alu gaat geleiden, klaptie eruit

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.727
3.134
Gaanderen
Dat met alu zagen kan ik ook nog begrijpen. Ding werkt op een soort lekstroomdetectie of zoiets. Dat er dunne stukjes langs het blad naar beneden gaan is vrij normaal. Ik moet ook af en toe dunne houtstrips uit mijn Erika Mafell halen. Ook de enkele Felder machines die ik heb schoongemaakt zaten vol met dit soort zaken. Dat de beveiliging er hierdoor uitklapt, vind ik raar.

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.402
138
Je kan ook geen alu (of te nat hout) zagen met een actieve cartridge, het werkt op geleidbaarheid en zodra alu gaat geleiden, klaptie eruit
Ok. Bedankt voor de info.
Begrijp ik hieruit dat je die cartridge kan de-activeren?

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.402
138
Dat met alu zagen kan ik ook nog begrijpen. Ding werkt op een soort lekstroomdetectie of zoiets. Dat er dunne stukjes langs het blad naar beneden gaan is vrij normaal. Ik moet ook af en toe dunne houtstrips uit mijn Erika Mafell halen. Ook de enkele Felder machines die ik heb schoongemaakt zaten vol met dit soort zaken. Dat de beveiliging er hierdoor uitklapt, vind ik raar.
Zoals ik al eerder meldde was ik er zelf niet bij toen ze eruit klapten.
Wat ik wel weet is dat er geen VOP (voldoende onderricht persoon) mee werkte.

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.