Samengesteld schaaltje

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.805
1.164
‘s-Hertogenbosch
Zijn die segmenten dan ook conisch aangezaagd, dat wordt heel erg hoge wiskunde voor mij….. zoals gezegd petje af…
Of zijn de segmenten eerst tot een cirkel gevormd en daarna de conus eruit gedraaid.
Misschien dat het kwartje nog gaat vallen ( denk het voorlopig nog niet)

Heel indrukwekkend!

Bij mij rijst dezelfde vraag als bij John: Hoe heb je dat gedaan?

Kan je ons verblijden met een foto van het blok voordat je begon met draaien?

Bijlagen

• e7.jpeg
    e7.jpeg
    211 KB · Weergaven: 29
  • e8.jpeg
    e8.jpeg
    135,3 KB · Weergaven: 28
  • e4.jpeg
    e4.jpeg
    155,2 KB · Weergaven: 27
  • e6.jpeg
    e6.jpeg
    155,6 KB · Weergaven: 27
  • e10jpeg.jpeg
    e10jpeg.jpeg
    96,3 KB · Weergaven: 27
  • e3.jpeg
    e3.jpeg
    138,6 KB · Weergaven: 27
  • e2.jpeg
    e2.jpeg
    145,1 KB · Weergaven: 27
  • e9.jpeg
    e9.jpeg
    131,7 KB · Weergaven: 27
  • e5.jpeg
    e5.jpeg
    119,4 KB · Weergaven: 26
  • e1.jpeg
    e1.jpeg
    114,9 KB · Weergaven: 26
prachtig !

is cone een lijmsoort, of doel je op de spieën ?

van waar het kleurverschil tussen boven- en onderkant ?
of zijn het gewoon andere stukken hout ?

Bekijk bijlage 169565

Bekijk bijlage 169566
Het zelfde hout, maar de bovenste is vuil en zit vol met lijm en stof.
De onderste is schoon gemaakt.
Het middenstuk heet een cone en spreid de segmenten als je hem inlijmd.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout
Zijn die segmenten dan ook conisch aangezaagd, dat wordt heel erg hoge wiskunde voor mij….. zoals gezegd petje af…
Of zijn de segmenten eerst tot een cirkel gevormd en daarna de conus eruit gedraaid.
Misschien dat het kwartje nog gaat vallen ( denk het voorlopig nog niet)
Als je de 2x15 segmenten onder 12 graden zaagt (samen 360 graden)en de segmenten in elkaar zet met elastiek er omheen en er in het midden een cone in duwt gaan de segmenten zich spreiden. Als dat mooi zit ga je alles heel snel in de lijm zetten en doe er stalen spanbanden om. Dit moet allemaal binnen de opentijd van de lijm gebeuren anders spreiden de segmenten niet meer.

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.805
1.164
‘s-Hertogenbosch
Als ik je goed begrijp is de conus de standhoek van de segmenten ( wiggen)….. is ook op latere foto’s te zien dat ze tov elkaar keperen…… je begint bij wijze van spreken met wiggen van 7 cm hoog en door de schuinstand hou je 6,3 cm over…..
De conus wordt gedeeltelijk weggedraaid om hier een nis in te draaien voor de opname van de ebbenhoutenbodem met een tap….
In de bovenkant een nis of gebruik je het center van de cone op de eerste tap aan te draaien….

Het is dat ik komende weken vakantie krijg maar heb ongeveer twintig projecten op de planning staan maar sluit niet uit dat ik eventueel zaag -en lijmwerk als 21e op de lijst zet 🫣

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.