Hallo allemaal,
heb weer wat tijd kunnen besteden aan de salontafel met meerdere gezichten.....
Er zitten inderdaad hele rare, bijzondere en opmerkelijke figuren in dit blad. Mijn leerlingen hadden het zombie-konijn inmiddels ook al gevonden!!
De werkplek is inderdaad fantastisch. Heerlijk zo'n werkplaats binnen een school voor jezelf....kan er mooie projectjes maken en de leerlingen kunnen zo af en toe ook meegenieten of zelfs meehelpen!!
Vorige week vrijdag heb ik de poten gelijmd. Dit ging niet helemaal van harte..... ik dacht met de spanbanden het geheel probleemloos te kunnen lijmen. Het viel me nog niet mee om de hoeken helemaal lekker passend te krijgen. Had nog met de gedachten gespeeld om alle delen aan elkaar te plakken met tape, lijm er tussen en dan dicht vouwen en vast zetten. Had ik dit maar gedaan want de verbindingen zijn me niet helemaal naar zin...
Hieronder is een naadje te zien wat ik misschien had kunnen voorkomen door de tape-methode toe te passen.... Maar ja, als je alles van te voren weet.....
Gisteren de bevestiging voor de poten aangebracht. Dacht zo even de rampa-moeren erin te draaien maar wat een tegenvaller was dat zeg!! Constant draait zo'n moer er scheef in!! Had de gaten het eerste stukje nog een mm groter geboord zodat de rampa-moeren niet direct het hout omhoog zouden werken. Dit viel dus gelukkig mee. Heeft iemand een tip hoe dit plaatsen makkelijker kan?!
Het balkje op de plek gelijmd en met wat schroeven vastgezet. Om het geheel te verduidelijken is een fotootje gemaakt met een "open poot"..... Moeren met een dikke ring eronder en dan kunnen de poten mooi strak aangedraaid worden!
Vandaag de poten geschuurd en de hoeken voorzien van een vellingkantje van 3 mm. De poten eronder gedraaid en toen even genieten.... op de naadjes na ben ik zeer tevreden over het resultaat tot nu toe! De kleur van de poten vind ik momenteel ook wel mooi, had echter in gedachten om deze te "ebonyzen" met een azijn-staalwol mengsel.... Zwart zou ook mooi staan denk ik, vallen de naadjes ook niet op...
Dit zal ik even overleggen met de bazin welke met smacht op de tafel zit te wachten...
Deze week nog even het blad na-schuren en dan kan de salontafel mee naar huis. Daar ga ik verder met de afwerking. Ben nog steeds aan het twijfelen over de afwerklaag. Neig ook naar een hard-wax laagje.... echter...... de pu-lak van Jaap vond ik ook nog niet zo'n gek idee, ik ben ook een beetje bang dat het spinthout geel gaat uitvallen na de behandeling met olie..... of zal dit nog meevallen?!
Arghh....moeilijk dat kiezen!! Ik ga de reststukjes maar eens als experiment te lijf met diverse afwerkmiddelen!!
Bedankt voor de reacties tot nu toe en ik houd jullie op de hoogte!!
Gr. G.A.V.