Salontafel

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik heb net nog een salontafeltje afgewerkt en zag dat de challenge nog niet afgelopen is, dus bij deze waag ik nog een poging ;)

Alles start met het brute hout natuurlijk, ik had een mooi stuk kwartiers eiken uitgezocht voor de poten
20210911_114131.jpg20210911_132252.jpg

Daarna gestart met het vormgeven van de poten
20210912_083304.jpg20210912_083735.jpg20210912_084132.jpg

Daarna de buitenste hoek afgerond
20210913_174304.jpg

De poten van het tafeltje staan onder een hoek van 2.5°, dus dat betekent dat de boven en onderkant van de poten in 2 richtingen afgeschuind moesten worden, dit heb ik gedaan met deze snel in elkaar geknutselde jig
20210914_200004.jpg

En uiteindelijk was ik klaar met de vorm van de poten
20210918_084355.jpg

De uiteinden van de liggers tussen de poten zijn afgezaagd op 2.5° waardoor de poten onder een hoek komen te staan.
20210920_172948.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Daarna het tafelblad op maat gemaakt en ook de zijdes dezelfde hoek van 2.5° gegeven
20210922_175519.jpg

Dan de bovenkant van het onderstel wat ingefreesd zodat het leek dat het tafelblad zweeft
20210925_091446.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik denk dat ik de volgende keer de poten een hoek zou geven van 5°, ik vond het nu iets te subtiel, mocht gerust iets opvallender
 

luc (-:

Actieve deelnemer
28 feb 2022
33
22
Enschede
ik vind het een zeer mooi ontwerp voor dit salontafel. het zwevend effect van het blad vind ik zeer mooi.
ik wil ook nog een keer die ronding toepassen in een project, wat jij bij de poten hebt toegepast bij de regel verbinden.
hoe heb jij het blad vast gemaakt aan het frame?
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
ik vind het een zeer mooi ontwerp voor dit salontafel. het zwevend effect van het blad vind ik zeer mooi.
ik wil ook nog een keer die ronding toepassen in een project, wat jij bij de poten hebt toegepast bij de regel verbinden.
hoe heb jij het blad vast gemaakt aan het frame?
Ik heb hiervoor bladwervels gebruikt, je kan die een beetje zien op de foto hieronder20210926_101737.jpg
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
535
Eanske
ingoogni.nl
Mooi, elegant, met voldoende detail om het onderscheid tussen eenvoud en simpel te laten zien.

Ik denk dat ik de volgende keer de poten een hoek zou geven van 5°, ik vond het nu iets te subtiel, mocht gerust iets opvallender

Wat als je de binnenzijde van de poten meer taps laat lopen? Dat geeft de indruk van meer hoek zonder dat de pootuiteinden verder uit elkaar komen. Het verandert dan wel de balans van het geheel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Wat als je de binnenzijde van de poten meer taps laat lopen? Dat geeft de indruk van meer hoek zonder dat de pootuiteinden verder uit elkaar komen. Het verandert dan wel de balans van het geheel
Had ik ook aan gedacht, maar ik vond dat de poten dan te slank werden voor het geheel. De balans was er idd niet meer
 

jorisvh

Post veel
moventoh, vrjid skwoane!

ik vind de 2,5gr perfect, eerlijk gezegd.

ik had de domino gaten al gezien en vermoedde al dat die voor bladwervels gingen dienen.
te zien aan de afstand tot de poot, heb jij er, in tegenstelling tot ik laatste keer, wel aan gedacht die te frezen voor je het onderstel in elkaar lijmde 😜.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Bedankt allemaal!

ik had de domino gaten al gezien en vermoedde al dat die voor bladwervels gingen dienen.
te zien aan de afstand tot de poot, heb jij er, in tegenstelling tot ik laatste keer, wel aan gedacht die te frezen voor je het onderstel in elkaar lijmde 😜.
Klopt, tijdig rekening mee gehouden omdat ik bladwervels zo dicht mogelijk bij de hoeken wilde.

Mooie werkplaats ook! Lijkt me een genot om in te werken.
Zeer zeker, ideaal om de gedachten te verzetten na de werkuren
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Erg mooi project! Mooi opgemerkt van Knotwilg: het verschil tussen eenvoudig en simpel. "Eenvoud is kenmerk van het ware," zei een wijze ooit. Maar zo heel eenvoudig is dit project ook weer niet. Ik vind het resultaat bijzonder fraai.

Op een van de foto's zie ik iets verbazingwekkends dat ik nog nooit eerder heb gezien: Je hebt kennelijk een verstelbare zool onder je freesmachine zodat je onder een hoek kunt frezen! Is dat een kant en klaar accessoire, of hoort dat bij een specifieke uitvoering van Makita? Ik vind het haast onnozel van mezelf, maar ik heb nooit beter geweten dan dan dat je met een bovenfreesmachine alleen haaks kunt frezen met een vaste zool. Weer wat opgestoken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Op een van de foto's zie ik iets verbazingwekkends dat ik nog nooit eerder heb gezien: Je hebt kennelijk een verstelbare zool onder je freesmachine zodat je onder een hoek kunt frezen! Is dat een kant en klaar accessoire, of hoort dat bij een specifieke uitvoering van Makita? Ik vind het haast onnozel van mezelf, maar ik heb nooit beter geweten dan dan dat je met een bovenfreesmachine alleen haaks kunt frezen met een vaste zool. Weer wat opgestoken.
Dit is de set die ik indertijd gekocht heb : Makita DRT50ZJX2
En daar zat die verstelbare zool bij
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
535
Eanske
ingoogni.nl
Maar zo heel eenvoudig is dit project ook weer niet.
Dat is het bedrieglijke van eenvoud, het kost best wat moeite en het vereist inzicht en ervaring om iets er eenvoudig uit te laten zien.
Ken je de uitdrukking "sorry, ik had geen tijd om een kort briefje te schrijven" ... en dan volgt er een lange.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.