Hallo,
Ik zit in de nachtdienst en het is lekker rustig op de afdeling dus tijd genoeg om alle vragen te beantwoorden.
Allereerst moet ik melden dat het werken met hout puur een hobby is, dus ik kan alleen maar vertellen hoe ik het gedaan heb. Mogelijk zal een echte meubelmaker een andere methode kiezen.
Het eiken blad,
1-Afgewerkt met osmo hard wax.
2-De eiken houten platen waren 2 duims. Hier heb ik stroken van gezaagd, waarmee ik het blad heb gemaakt. Ik wilde niet zo'n enorm zware tafel hebben dus het blad is op de meeste plaatsen 2cm dik. Wel heb ik ook stroken gebruikt van 3 cm om het iets dikker te laten lijken en om doorzakken tegen te gaan.
3-Ik heb lamello's gebruikt. Niet voor extra sterkte, maar meer als lijmhulp
4- Redelijk op de nerfrichting gelet maar ook of ik de tekening van het blad mooi vond. Per slot van rekening wordt het krom staan tegen gegaan door de constructie.
De poten
5- De netto maten zijn 10x3cm.
6- de sleuf zal een 2 cm zijn geweest en de pennen waren een cm of 8 á 9. Meteen ook het antwoord op de vraag van Bas. Nee ik ben niet bang dat het blad gaat scheuren. Alleen de middelste pen en ongeveer 5 cm aan beide kanten van deze pen zijn gelijmd. De beide andere pennen worden alleen middels een deuvel op zijn plek gehouden. Gat voor de deuvel in het wengé is passend maar het gat in het blad is ovaal zodat het blad kan schuiven in het te breed uitgehakte gat. Het gat voor deze pennen heeft aan beide kanten 5mm speelruimte.
Algemeen
7- de tafel is ongeveer 140x70x43
8- voor het eiken heb ik 100 euro betaald maar daar hield ik een flink stuk van over. Ik koop mijn eikenhout hier
http://www.hardenzachthout.nl/ Het wengé heb ik ongeveer 130euro voor betaald maar dat kan, denk ik, wel goedkoper. Ik heb het gehaald bij AF in Arnhem. Niet bekent als de goedkoopste houthandel van Nederland.
Natuurlijk mag je de tafel kopiëren of als inspiratie gebruiken. Ook ik kijk rond en gebruik de dingen die ik zie als inspiratie.
Groet Jos