Jurriaan: ik bedoelde de bruine verkleuring op de grijze betonvloer door nat eiken, maar dank je!
Toognagels hebben paralel zijden met verschillende vormen in doorsnede en niet taps toelopende. Die horen twee keer de lengte te hebben als de dikte van de balk, afgepunt met een vouw die 1/3 van de total lengte is.Vandaag een begin gemaakt met de toogpennen. Uit resthout gekloofd ruwweg 4*4 cm.
Bekijk bijlage 52475
Het moet uiteindelijk terug naar 25mm diameter.
Nog een vraag: voor mijn huidige soortgelijke schuur heb ik de pennen niet zelf gemaakt. Die lopen flink taps toe waardoor er aan de binnenkant vaak maar zo 10mm doorsnede overblijft. Ze zitten wel behoorlijk vast.
Hoort dit zo, heel fraai vind ik dat niet.
Iets anders: hoe hard mep je ze vast? Nem aan met een gewone hamer en een klos ertussen een paar flinke klappen? Met een moker gaan ze er vast nog wat verder in.
Mooi dat je mij voor het grootse deel heeft kunnen begrijpen want wat de betekenis van "wbt" is heb ik geen flauw idee.dank je Ernest, grotendeels helder. Wat ik nog niet snap is de 2 keer lengte van de dikte van de balk. Die zijn 20cm, dus de toognagels zouden dan 40cm moeten zijn en aan beide zijden 10 cm uitsteken. Constructief doet het uitstekende deel toch niets? Extra lengte is wel handig omdat je vooraf niet weet hoever ze er uiteindelijk in gaan maar hier wordt het teveel er uiteindelijk voor zover ik weet afgezaagd zodat het beperkt blijft tot een paar centimeters buiten de balk.
Ja, maar dan moet ie nog wel even geduld hebben.Als je het ecth knettervast wil hebben, kun je de pennen ook naast de cv bewaren, zodat ze kurkdroog zijn.
Eenmaal in de schuur zullen ze vanzelf wat vocht opnemen en uitzetten.