Rouwdouwer uit Almere

Rouwdouwer

Actieve deelnemer
18 feb 2022
63
19
Almere
Ik ben vandaag lid geworden van Woodworking.nl
Uiteraard had ik wel eens op de diverse forums gekeken omdat ik daar via via op terecht kwam.
Ik ben een werkplaatsje aan het inrichten, ik wil uiteindelijk wat meubels en een keuken kunnen gaan maken

Na allerlei (amerikaanse) filmpjes op youtube te hebben gezien heb ik een dewalt cirkelzaag aangeschaft.
Dit was een teleurstelling, de machine is sterk genoeg maar maakt een vreselijke herrie en is uiteindelijk te klein om datgeen te doen wat ik wil.

Ik heb daarom een Startrite cirkelzaag aangeschaft, volgens mij het kleinste model dat er is, zie de foto's.
Kan iemand mij vertellen welk type dit is?
Het werkblad is ongeveer 56cm diep en ongeveer 58.5 cm breed.
Het stangenstelsel waar de geleider op loopt is ongeveer 25mm rond.
Volgens de verkoper zit er een 2.5 PK motor in, deze werkt op 230Volt.

Het is een beetje een project, maar ik wil er wel mee gaan werken.
Mijn bedoeling is om hier een geleider op te zetten van VSCTools, maar deze is niet meer leverbaar.
Ik heb allerlei info over de Fence en de rails verzameld en ik denk kan dit hier in Almere wel laten maken.

Ik heb, ook via het bekijken van dit forum, een website gevonden, Machinesparesltd gevonden, zit ergens in Engeland.
Zij verkopen een en ander aan onderdelen, maar uiteraard moet ik dan eerst weten welk type zaag ik heb.
Het zou ook fijn zijn als iemand een tekening heeft van een startrite zaag

Wat de rest van mijn werkplaats(je) betreft, ik heb een schuurmachine aangeschaft, bij HBM, een stationaire bandschuurmachine, de HBM 200.
Ik heb het showroom model gekocht met een leuke korting.
Overigens worden deze machines ook onder andere merknamen verkocht, ik heb ook een "Bernardo" gezien bijvoorbeeld.

Verder heb ik een afkortzaag van Dewalt aangeschaft en heb ik een Triton freesmachine gekocht.
Ik heb een freesplaat van Kregg gekocht voor de Triton, en een Kregg Fence, maar ben nog niet toegekomen aan het maken van een freestafel.

Het enige wat inmiddels echt klaar is, is de afzuiging.
Ik heb een oude stationaire zakkenafuiger gekocht, een 2PK uitvoering.
Daarvan heb ik alleen de afzuiger zelf gebruikt.
Verder heb ik een Super XL Dust Deputy Cycloon (Onaida) aangeschaft, en zo een systeem gebouwd met filterkast en opslag.
Dit werkt perfect, ik heb Spiropijp gebruikt, 125mm voor de hoofdleiding en 100mm naar de machines toe.
De afsluiters (schuiven) heb ik via Tendo Tools en ook dat werkt prima.
Uiteraard moet ik nog een aansluiting maken voor de Startrite, maar dan moet eerst de zaag zelf klaar zijn.

Kortom, mijn werkplaats(je) is nog in opbouw....

Ik hoop hier informatie en tips vandaan te krijgen, en misschien kan ik ook een bijdrage leveren...

Bijlagen

• Startrite1.jpg
    Startrite1.jpg
    89,7 KB · Weergaven: 94
  • Startrite2.jpg
    Startrite2.jpg
    90,5 KB · Weergaven: 93
  • Leuk
Waarderingen: Rizz en HenkG

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.170
3.906
Gaanderen
Welkom. Die startrite is een leuke machine. Wat is er mis met je langsgeleider (fence)? Ik denk dat als je er een bak overheen zet je er prima mee kan werken. Wil je echt iets heel moois kijk dan bij incra TS Momenteel heel slecht leverbaar. (gereedschappro, dieter schmid feine werkzeuge) Ik denk dat de prijs van het incra gebeuren hoger is dan wat je voor je zaag betaald hebt.
Je kunt ook nog deze zoekterm invoeren: biesemeyer fence plans In de usa standaard te koop hier dacht ik niet.
Als je een nieuwe de walt zaag hebt gekocht kan het zijn dat de koolborstels nog moeten inlopen en dat kan ook meer geluid geven.

Rouwdouwer

Actieve deelnemer
18 feb 2022
63
19
Almere
Hallo Wim,

De incra fence heb ik bij Hooked On Wood gezien, kost inderdaad meer als ik voor de zaag betaald heb.

Wat betreft de dewalt, behalve de herrie is het werkblad van de zaag te klein.
Als je er een verstekgeleider op wilt gebruiken dan kan je maximaal 4cm breed materiaal zagen.
Als je de geleider verder naar je toe haalt voor een bredere lijst dan valt deze van de tafel af.
Kan ook liggen aan de afstand van de gleuf tot de zaag, deze is bij mijn Startrite kleiner.
Bij gebruik van dezelfde geleider kan ik 11cm breed materiaal in verstek (45gr.) zagen.

De langs geleider van de Startrite heeft speling, als ik deze naar rechts beweeg en vastzet op b.v. 30cm dan staat de onderzijde op 30cm en de bovenzijde wijkt ongeveer 3 mm naar naar links.
Beweeg ik de geleider naar links, b.v. van 50cm naar 30cm dan wijkt de bovenzijde ongeveer 3mm naar rechts.
Het gietijzeren stuk aan de voorzijde, daar waar het tandwieltje inzit, heeft t.o.v. de ronde buis al speling.
Ik zou niet weten wat ik daar aan kan doen, behalve dan dat ik de geleider steeds met de hand recht ga zetten uiteraard.

Wat betreft de tekeningen, daar heb ik al een flinke verzameling van.
De T Square van VSCTools heeft mijn voorkeur vanwege de aluminium balk, daar kunnen allerlei accessoires in.
Een dergelijk stuk aluminium kan je simpel kopen bij Items in Delft.
Ik heb voor de afkortzaag profiel van 40x40mm gekocht, dit d.m.v. slotboutjes vastgezet op het werkblad en een "stopblokje" gemaakt dat met een hendeltje vastgezet kan worden.
Werkt perfect.

Ik ben ZZP'er, elektricien, en werk regelmatig samen met timmerlieden in de bouw en/of afbouw.
De meeste van hen zijn erg tevreden over hun dewalt zaag, maar vinden ook dat de zaag behoorlijk wat herrie maakt.
Ik heb gewoon teveel youtube filmpjes gezien waarin een dewaltzaag was ingebouwd in een werkbank en waar een "cross-cut" slede op gebruikt wordt......

houtslager

Actieve deelnemer
Welkom naar het gekkehuis ,jammer dat ik niet erderuit Engeland was, anders heb ik jouw geleider hersteld waarbij je geen last van heeft. Waar zit je in NL > hoe gaat het met de DeWalt ? Heb je tijd om een DOL switch te vervangen en babbel over koffie over hout en electra ?
Groetjes Karl

Rouwdouwer

Actieve deelnemer
18 feb 2022
63
19
Almere
Hallo allemaal,
Ik heb al een aantal maal op een berichtje van andere gereageerd, en had ook al beloofd wat foto's te plaatsen van mijn nieuwe werkplaats(je)
Dat wil ik dus vanavond maar gaan doen, compleet met wat foto's

Ik kom uit een werkplaatsje bij mij thuis, dat was echt te klein en had een deur midden op de wand en aan de andere wand ook nog 2 ramen, het was niet makkelijk in te richten en ik had ook geen mogelijkheid om dingen aan de wand te hangen.

Ik heb sinds augustus vorig jaar een werkplaats(je) in Almere kunnen huren.
Niet zo groot, voor mij wel groot genoeg, feitelijk een grote garage, met een roldeur.
Ik heb een WC, een (heel) klein keukentje, een stuk zolder en een eigen (kracht)stroom aansluiting.

Zaagtafel
Toen ik begon heb ik een DeWalt zaagmachine gehad, ingebouwd in een tafel, maar die maakte een verschrikkelijke herrie in mijn kleine werkplaatsje thuis.
Ik heb een Startrite gekocht, daar heb ik een biedemayer geleider op gezet en veel plezier van gehad.
Ik vond het werkblad echter wel wat klein en ben na een jaar overgestapt op een EB 250.
Dat is een fijne machine, ik heb er ook een verbredings tafel bij, aan de rechterzijde, en dat bevalt goed.
Mijn bedoeling was om er een nieuw bovenblad op te maken en er een freestafel in te bouwen en ook wilde ik mijn biedemayer geleider erop monteren.
Ik had dit op het forum gemeld, wat info gevraagd en mede door de op en aanmerkingen van forumleden hier, ben ik daar maar niet aan begonnen.
Ik heb de zaagtafel meegenomen naar mijn nieuwe stekkie, en toen kreeg ik in eind van het jaar een kans om een HBM600 zaagtafel aan te schaffen.
De machine heeft 2 verbredingsbladen, aan elke kant 1, en aan de rechterzijde is er ook nog een extra verbreding van 30cm opgezet.
De zaag stond op een beetje wrak onderstel met wieltjes en aan elke kant een kastje.
Ik heb een nieuw onderstel gemaakt, de stalen platen aan de onderzijde van de machine afgehaald en hem toen op bokje op zijn nieuwe kar geplaatst
Het kastje aan de linkerzijde voorlopig terugezet, rechts komt dan uiteindelijk toch mijn freesmachine.
Ik moest wel flink wat nastellen aan de machine, maar ben nu best tevreden.

Ik weet niet zo goed hoe ik een foto tussen de tekst moet zetten, dus ik maak wel meerdere berichtjes.

Bijlagen

• 1767809737103.jpg
    1767809737103.jpg
    126,6 KB · Weergaven: 47
  • 1767809859855.jpg
    1767809859855.jpg
    153,6 KB · Weergaven: 44

Rouwdouwer

Actieve deelnemer
18 feb 2022
63
19
Almere
Ik weet niet wat er mis ging, mischien was ik te snel...

Afzuiging/Afkortzaag

Ik had al een cycloonfilter installatie gebouwd, maar heb in de nieuwe situatie een zwaardere, 3 PK, motor geplaatst.
Ik heb de ventilator, of slakkenhuis, op de zolder liggen met een filterkast er aan vast.
Verder heb ik weer Spiropijp gebruikt met de kunststof schuiven.
Ik heb een 'bokkenbak' net voor de cycloon geplaatst en die vangt de grotere stukken op als die per ongeluk de veegput ingaan.
Ik heb 2 afzuigpunten gemaakt voor een slang van 63mm, 1 kan ik ophangen en de andere gebruik ik voor de Lintzaag en/of de Spindle Sander.
Mij afkortzaag, BLack and Decker DW125, heeft een (nog te) simpele afzuiging achter de geleider en een afzuiging op de zaag zelf, beide 63mm.
Ook zit er een veegput midden onder de zaagmachine.
Ik heb al eens een tekening van mijn cycloon systeem geplaatst, en deze opstelling bevalt mij prima.
De HBM zaag is inmiddels ook op de afzuiging gezet, maar ondanks genoeg zuigvermogen is het resultaat bedroevend. Volgens mij heeft dat meer te maken met de interne situatie in de machine dan met de afzuiging.
Er komt in die lijn nog een transportventilator, ook omdat er straks de freestafel bij gaat komen.

Wat betreft de afkortzaag, deze heb ik geplaatst in de nieuwe werkplaats, ik had daarvoor een DeWalt afkortzaag die ik inmiddels verkocht heb.
Deze heb ik via Marktplaats aangeschaft en met een vriend helemaal uitelkaar gehaald, schoongemaakt en van nieuwe lagers voorzien. Er moet alleen nog een drukknop opgezet worden, ik ben niet weg van de aan/uit schakeling die er nu opzit.
Op de fofo's is te zien dat er een 40/40 aluminium profiel op zit als geleider rails, ik heb daar een stopje opzitten met een klem-slider.
Alleen nog aan de linkerzijde, de bedoeling is dat er een geleider, ook een 40/40 profiel, in het midden komt van ongeveer 100cm en dat ik er dan, indien nodig, aan beide zijden de aluminium profielen aan kan koppelen.
Ik heb dan ook meer "tafel" over aan beide zijden.

Zoals op de foto's te zien is, er zitten nog geen laden in en de rail is nog niet af, maar ik kan er mee werken.
Je hebt een werkende zaag nodig om dingen te maken, en ik kan op deze wijze alles wat ik wil maken in iedergeval in orde maken.

Bijlagen

• 1767809627980.jpg
    1767809627980.jpg
    81,7 KB · Weergaven: 32
  • 1767809684066.jpg
    1767809684066.jpg
    107,5 KB · Weergaven: 32
  • 1767809684048.jpg
    1767809684048.jpg
    106,3 KB · Weergaven: 31
  • 1767809627963.jpg
    1767809627963.jpg
    56,4 KB · Weergaven: 29
  • 1767809627929.jpg
    1767809627929.jpg
    70,1 KB · Weergaven: 30
  • 1767809627912.jpg
    1767809627912.jpg
    78,7 KB · Weergaven: 34
  • Afkort werktafel.pdf
    20,8 KB · Weergaven: 2
  • afzuiger met filterkast.pdf
    19,9 KB · Weergaven: 1
  • Leuk
Waarderingen: arjaano

Rouwdouwer

Actieve deelnemer
18 feb 2022
63
19
Almere
Ik heb de afgelopen weken 2 flip-top karren gemaakt, die een plaatsje hebben gekregen onder mijn afkort/werktafel.
Het zijn verrijdbare kastjes van 70cm breed en 45cm diep, inclusief de wielen zijn ze 88cm hoog.
2 zijkanten, een bodem en een achterwand, alles van 18mm multiplex.
De flip-top bestaat uit 2 plaatjes van 12mm muliplex met regels van 18mm daartussen.
Er zit een 22mm stalen pijp tussen waarop het geheel kan draaien, in de beide plaatjes is een gleuf gemaakt zodat de pijp er doorheen kan schuiven.
De indeling is aangepast aan de hand van de machine die ik kwijt wilde in de kar.
De kar met de Spindle-Sander heeft 2 laden en een bredere eronder, hierin komen alle rubber bussen, de schuurkokers etc. die bij de machine horen
Op de foto is te zien dat de machinezijde van de fliptop een strook multiplex gemonteerd zit die, als de machine rechtopstaat, op de achterwand rust.
Aan de binnen zijde zitten 2 stroken multiplex die omhoog en omlaag kunnen schuiven waarmee de fliptop op zijn plaats gehouden wordt.

Fliptop Spindle Sander 1.jpg

Fliptop Spindle Sander 2.jpgFliptop Spindle Sander 3.jpg

Omdat beide karren onder de afkort/werktafel komen te staan heb ik een vlakke buitenkant nodig, daarom heb ik voor deze oplossing gekozen.

Het is de bedoeling dat ik op termijn een kleine MFT tafel ga maken, 80x100cm, die ik op beide karren kan monteren.
Nu werk ik deels op de grond, deels op schraagjes en deels op mijn afkort/werktafel.
Elke uitbreiding van de werktafels is meegenomen in een kleine werkplaats.
Ik heb diverse voorbeelden van zo'n werktafel gezien, 20mm gaten, eventueel ook T-tracks erin en er zijn heel veel mogelijkheden met klemmen en andere hulpstukken.
Heeft iemand ervaring met een los MFT werkblad?

De Spindle Sander is een Triton, maar ik heb dezelfde machine ook al van andere merken gezien.

In de 2e kar zit een lintzaag(je), model HBM 8".
Gezien de hoogte van de zaag was het niet mogelijk om een lade over de hele breedte onderin te maken.
Ik heb dus 2 laden aan de zijkant gemaakt, deels om de spullen die bij de machine zitten op te bergen, deels ook omdat dit een hoop doet voor de stabiliteit van de kar zelf.

Fliptop Lintzaag 1.jpgFliptop Lintzaag 2.jpg

De bedoeling was om er een BlackandDecker 3 wiels zaag in te zetten, maar kon niets goeds vinden.
Ik heb 2 van die machines gekocht, 2e hands op marktplaats, maar het was niets, en ik ga het ook niet goed krijgen. Het is allemaal plastic, en gezien de leeftijd, zo bros als wat.
Ik vind het model wel fijn, veel meer breedte bij een kleinere machine, en 8 tot 10cm zaaghoogte is voor mij wel genoeg. Ik ga mischien ooit nog wel eens zelf een lintzaagje maken in deze uitvoering, op internet staan voldoende voorbeelden van dergelijke projecten.

Ik heb uiteindelijk een nieuwe HBM 8" zaag gekocht, het kleinste model dat ze hebben.
Uiteraard veel op het internet gekeken, en uiteindelijk toch een beetje sceptisch naar HBM gegaan.
De machine daar bekeken en ik was echt verast door de kwaliteit.
Alles is van staal, er zit geen plastic aan, de zaaggeleiding onder en boven uitgevoerd met lagertjes, aluminium wielen, goed gelagerd, borsteltjes om de wielen schoon te houden en zelfs 2 micro switches op de zaagkappen. En dat voor 129.00 in de BTW.
Ik vind het een geweldig ding voor dat geld, ben er uiteindelijk erg tevreden mee.
Ik heb wat fototjes van de zaag hierbij gezet.

Fliptop Lintzaag 3.jpgFliptop Lintzaag 4.jpgFliptop Lintzaag 5.jpgFliptop Lintzaag 6 .jpg

De flip-tops staan inmiddels onder de afkort/werktafel, ik heb de nieuwe HBM 600 zaag op een nieuw onderstel staan en ben nu bezig met de freestafel voor in de zaag
Ik heb een Triton frees, 2400 watt die daarin moet komen.
Het kastje daarvoor heb ik al voorgezaagd liggen, het moet nog inelkaar gezet worden.

Bijlagen

• Fliptop Lintzaag 7.jpg
    Fliptop Lintzaag 7.jpg
    111,6 KB · Weergaven: 4
  • Leuk
Waarderingen: mink en jorisvh

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.