Rotte balkkop vervangen

J.vd Heuvel

Nieuw lid
26 jun 2026
4
0
Rotterdam
Ik wil graag twee rotte balkkoppen vervangen.

Het betreft een rijwoning van 1922. Overspanning ongeveer 5,5 m. De vloerbalken zijn dan ook 27cm hoog.

Het rot komt van sen oude lekkage van de badkamer die daar de afgelopen 104 jaar was. Valt nog mee. Is al tijden droog, dus geen vochtproblematiek verder.

Links Balk 1: ligt mooi vrij en is vrij makkelijk te doen denk ik, door de kop weg te zagen en ongeveer anderhalve meter hout aan weerszijden op te klampen en in de muur te leggen. En door en door vastzetten met draadeinden in het dode deel van de balk. Weggezaagde deel natuurlijk ook aanvullen. Zoals hier verderop bij het forum ook werd besproken.

Rechts Balk 2: plaatst me voor een groter probleem. Hier zit een schoorsteen naast en dus een raveel. Ook zit er een muuranker op de balk. Ik kan hem dus niet zomaar breder maken. Want dan kan ik mn anker niet meer kwijt en weet ik even niet wat ik ter hoogte van het raveel moet. (Inkeping in het nieuwe deel aan die kant en raveel iets verder uitzagen?)
Deze balkkop is voor ongeveer driekwart nog onaangetast. Alleen rechtsboven is echt weg. En ik weet zelf niet in hoeverre aanhelen ook een optie is? Eventueel in combinatie met opklampen?

Wie heeft een goed idee? Ik voeg foto's van boven en onder toe.

Bijlagen

• 1.jpg
    1.jpg
    43,8 KB · Weergaven: 44
  • 2.jpg
    2.jpg
    117,7 KB · Weergaven: 41
  • 3.jpg
    3.jpg
    52,5 KB · Weergaven: 41
  • 4.jpg
    4.jpg
    101,8 KB · Weergaven: 42
  • 5.jpg
    5.jpg
    92 KB · Weergaven: 44

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
808
199
Oss
Je zegt huis van 1922.
Maar de balken niet waarschijnlijk.
De balkankers zitten vast met draadnagels geen spijkers ( gesmeed vierkant) want deze verbindingen zijn Volgens mij recht en rond

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.490
4.412
Ankers zitten met 4 duimers door de balk. Punten zijn omgeslagen terug de balk in. Heel gewoon voor die bouwperiode.

• Leuk
Waarderingen: Roel22

J.vd Heuvel

Nieuw lid
26 jun 2026
4
0
Rotterdam
Met de spijkertrekker de vloerplanken los maken van de balk. Rot er af zagen. Balk opschuiven, zodat er een meter of 3 nieuwe balk in het oude gat past. Balken met m12 draadeinden en 50mm tandringen tegen elkaar bevestigen. Vloerdelen weer vast spijkeren.

Ik kan de balk helaas niet opschuiven.

Aan deze kant kan ik er bij voor een meter of 2, maar de andere 3,5 zit achter een stucplafond wat ik graag wil behouden.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.490
4.412
Een stucplafond uit 1922 is nog op stro. Dat gaat normaal als eerste in de container. Kan je daarna ook gelijk je elektrische installatie bij de tijd brengen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.490
4.412
Je kan ook met stalen platen werken. Die hoeven niet zo dik te zijn. Maar dat gaat bij ons wel langs de constructeur voor een berekening.

• Leuk
Waarderingen: J.vd Heuvel

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.