Rondhout aan kopse kant afronden

Gijssie

Nieuw lid
5 mei 2020
2
0
Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar een manier om aan de kopse kant van een stuk rondhout de randen af te ronden. Het is niet de bedoeling om het einde helemaal 'rond' te krijgen, alleen een geleidelijke overgang van de lange kant naar de kopse kant. Min of meer zoals bij een bezemsteel.
Omdat ik het bij meerdere stukken wil herhalen zou het mooist zijn als het steeds (min of meer) het zelfde resultaat is.

Ik heb gedacht aan een schijfschuurmachine, maar het ronddraaien van de stok en een mooi constant resultaat lijkt me lastig. Een (tafel)frees leek me ook niet optimaal.

Bestaan er dat jullie weten bijvoorbeeld opzetstukken voor een boormachine die dergelijke rondingen kunnen geven?
Andere ideeën?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Gijs

V

Verwijderd lid 23711

Guest
Dag Gijs,

aan welke diameter moeten we denken?

Wim.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.537
1.147
Omgeving Leiden
Hoi Gijssie,

Schijfschuurmachine lijkt me de aangewezen weg. Ik zou een vaste opstelling maken waar je dan een aanslag maakt zodat de stok altijd onder dezelfde hoek tegen de schijf aan komt. Door de aanslag op één punt te laten draaien jn het horizontale vlak kan je steeds dezelfde afronding maken.

Thomasz

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Zelf een zogenaamde puntenslijper maken met behulp van een aardappelschilmes

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.723
1.225
Fryslân
Als je een freestafel hebt met een afrondfreesje dan is dat hier het meeste ideale hier denk ik. Dan kan je de bezemsteel ronddraaien ipv een machine over de kop van de steel te halen. Dat werkt een stuk prettiger en makkelijker.

• Leuk
Waarderingen: 3dmazter

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.855
414
39
Enkhuizen
Als je een freestafel hebt met een afrondfreesje dan is dat hier het meeste ideale hier denk ik. Dan kan je de bezemsteel ronddraaien ipv een machine over de kop van de steel te halen. Dat werkt een stuk prettiger en makkelijker.

Dit is de manier idd.
wel zorgen dat je stok ergens tegen aan rust.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.344
510
het mooiste gaat het als je de stok opsluit met 2 lattjes die even dik zijn als de diameter van het rondhout en daar een plaatje overheen.
dan krijg je een koker waar de steel pesies in past.
je kunt dan de steel draaien terwijl hij op zijn plek blijft.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.