Ronde schijven maken

EdZaagt

Actieve deelnemer
21 jan 2025
81
43
Amsterdam
Hallo,

Ik ben bezig met het maken van kleine lampjes die een ronde voet moeten krijgen van 10cm diameter. Het hout kan van alles zijn: eik, beuken, meranti, grenen, vuren etcetera.

Ik heb er al een paar gemaakt met een slede op mijn zaagtafel waar ik een vierkant blok op zet met een pin in het midden zodat ik 'm door langzaam rond te draaien er steeds een stukje af kan zagen. Maar als ik mezelf bezig zie en mijn vingers tot 5cm van het ronddraaiende zaagblad beweeg, krijg ik toch een beetje jeuk.

En toen zag ik een filmpje op YT waar iemand een mal het gemaakt, met een pin waar je het hout op kunt zetten en dat dan ronddraait op een lintzaag. Veel veiliger lijkt me en in 1x prachtig rond.

Maar gaat zoiets werken met de goedkope lintzagen (er is nu een HBM 200 in de aanbieding). Ik begreep dat je dan een smal zaagblad moet hebben (4mm?).
Of zijn er nog andere slimme methodes om dit te maken. Ik heb een heel klein werkplaatsje (2.5 x 5) en wil niet veel geld (meer) uitgeven.

Alvast bedankt!
Edwin

wijn

Actieve deelnemer
11 feb 2016
45
28
Arnhem
studiowijn.nl
Ik doe dat inderdaad met de lintzaag. Werkt mooi gecontroleerd. Met de decoupeerzaag met cirkelgeleider kan ook maar is meer voor grote cirkels. De gatzaag geeft een door en door gat in t midden en je bent iets beperkter in de afmetingen.

• Leuk
Waarderingen: EdZaagt

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
331
144
Delft
Een gatzaag kan je ook vamaf de buitenkant geleiden door eerst een gat te zagen in een reststuk, dan de centreerboor eruit, en dat reststuk te klemmen op wat je wil zagen.

Jouw methode op een zaagtafel is echt link. Als het zaagblad het werkstuk gaat aandrijven dan hapt het zaagblad steeds meer totdat die ook je vingers hapt.

• Leuk
Waarderingen: wijn

Voorhetplezier

Actieve deelnemer
12 jan 2024
149
87
Hillegom
Met een soortgelijke jig en het routerbit (router onder een plank schroefen en bit door de plank laten steken) op het plaats van het zaaglint werkt het ook, bij kleine doorsnedes is dit beter als de router laten ronddraaien.

EdZaagt

Actieve deelnemer
21 jan 2025
81
43
Amsterdam
Met een soortgelijke jig en het routerbit (router onder een plank schroefen en bit door de plank laten steken) op het plaats van het zaaglint werkt het ook, bij kleine doorsnedes is dit beter als de router laten ronddraaien.
Zoiets heb ik inderdaad ook al geprobeerd, maar soms wil ik ook hout van bijvoorbeeld 5cm dik rond maken. En dan zou je wel een heel lang bit moeten hebben (of omdraaien, maar dan is het weer minder exact en heb je aan 2 kanten een gat)

Voorhetplezier

Actieve deelnemer
12 jan 2024
149
87
Hillegom
Voor deze dikte lijkt me het beste een lintzaag met jig (of handzaag en eerst een veelhoek maken) en dan met het jig en een schuurmachine (bv bandslijper kantelen en vastzetten, schijfslijper of trommelslijper (zelfgemaakt) ) afwerken

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.670
673
met de bovenfrees en een circelgeleider
schijf wel even vastzetten met dubbezijdig tape of je laat een klein stukje van de schijf vast

• Leuk
Waarderingen: Boktor026

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.570
952
Hoogste tijd voor EdDraait. Als je veel lampjes wilt maken, zoek dan een eenvoudig en goedkoop draaibankje op Marktplaats. Dat kan je dan voor een vergelijkbaar bedrag weer verkopen zodra je genoeg voeten hebt gedraaid. Dan is zowel de investering als het ruimtebeslag een tijdelijk ongemak.
Een draaibankje geeft je veel meer mogelijkheden om in vorm te variëren (cilindrisch, conisch, hol, bol, gegroefd, etc.) en met minder moeite een mooie afwerking.

John1969

Post veel
10 jul 2023
2.032
1.330
‘s-Hertogenbosch
Hoogste tijd voor EdDraait. Als je veel lampjes wilt maken, zoek dan een eenvoudig en goedkoop draaibankje op Marktplaats. Dat kan je dan voor een vergelijkbaar bedrag weer verkopen zodra je genoeg voeten hebt gedraaid. Dan is zowel de investering als het ruimtebeslag een tijdelijk ongemak.
Een draaibankje geeft je veel meer mogelijkheden om in vorm te variëren (cilindrisch, conisch, hol, bol, gegroefd, etc.) en met minder moeite een mooie afwerking.
Helemaal mee eens….zelfs een goedkope Parkside of dergelijk apparaat voldoet voor tussen de centers.
Alternatief met de gatzaag en het center gat benutten met een draadeind en twee moeren om het in je boormachine te schuren.
Als je deze diameters wil zagen op de zaagtafel of met de frees uit de losse hand vind ik een lochte bedoeling… beter niet.

Groetjes John

EdZaagt

Actieve deelnemer
21 jan 2025
81
43
Amsterdam
Ed draait (y):)

Ik had alleen juiste begrepen dat goedkopere draaibanken gewoon niet zo goed waren. En omdat ik met diverse soorten hout werk, ook hardhout, denk ik dat die goedkopere te weinig vermogen hebben?

En ik denk dat een cirkelzaag me meer vrijheid geeft in vorm. En als ik later groot ben en een fatsoenlijke werkplaats heb komt die draaibank er zeker :)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.