Roerblad profileren (John Welsford, Navigator)

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Collegae, een vraag, ik ben bezig met de voorbereiding van het houten roerblad van een welsford Navigator. Dat blad is ca. 70*30 cm lang en breed. Het blad moet echter geprofileerd worden, een symmetrisch vleugelprofiel zeg maar.
Mijn vraag is hoe ik dat aan kan pakken zodat er een mooie symmetrische vorm uit ontstaat.
Het roerblad bestaat uit met epoxy gelijmde latten van 30*30*70.
Hebben jullie tips of suggesties om de bladvorm aan de voorzijde rond en op de platte zijde vleugelprofiel te geven.
alvast dank, Crossbow
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Een tekening zou fijn zijn inderdaad. Het eerste dat in mij opkomt is de hartlijn erop zetten en een contramal van de vorm maken en langzaam in vorm schaven (blijven passen met de contra).
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
ik zit niet in de botelarij maar heb je hier wat aan?

verslagje van de bouw van een roer van een Navigator
 

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Ha dank voor jullie reacties. Het gaat inderdaad om de boot waarvan MaartenS een voorbeeld van een site haalde. Ik zal eens kijken, ik heb wel een tekening maar die is niet helemaal op schaal. Daarnaast zijn er twee roervormen mogelijk waarbij de tweede vorm meer evenwijdige zijden heeft en dus makkelijk in de vorm te krijgen is. Ik kom er nog op terug
 

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Beste Allen, ik had jullie wat foto's beloofd. Bij dezen. Ik heb nog niet eerder foto's toegevoegd. DIMG_3893 model hout.JPGIMG_3894[28538] recht roer.JPGIMG_3895[28540] kromroer.JPGdus even kijken wat het wordt. Foto's zijn gelukt. Ben wel benieuwd welke opties jullie nu zien. Ik voeg de nacafoil toe in een volgende reply.
 
Laatst bewerkt:

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Oke dat geeft een mooi totaal plaatje. Persoonlijk zou ik die templates overnemen op de kopse kant van je blok hout (boven en onder) en dat ernaartoe schaven eventueel een malletje maken om te kijken of het midden ook goed gaat maar met een latje controleren dat je niet hol schaaft zou ook moeten werken. Een alternatief zou zijn een soort slede maken voor een bovenfrees. Oftewel het roerblad opspannen met 2 van die templates aan beide kanten, zeg eens een cm of 2 hoger dan het roerblad en dan met een balk onder je frees je templates volgen. Dan moet je alsnog met de schaaf de overgang doen aan de voorkant en de ronding over de lengte iets aanpassen maar het zou moeten werken. Mijn keuze zou zijn met de schaaf omdat ik daar meer vetrouwd mee ben dan een bovenfrees met slede.
 

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Oke dat geeft een mooi totaal plaatje. Persoonlijk zou ik die templates overnemen op de kopse kant van je blok hout (boven en onder) en dat ernaartoe schaven eventueel een malletje maken om te kijken of het midden ook goed gaat maar met een latje controleren dat je niet hol schaaft zou ook moeten werken. Een alternatief zou zijn een soort slede maken voor een bovenfrees. Oftewel het roerblad opspannen met 2 van die templates aan beide kanten, zeg eens een cm of 2 hoger dan het roerblad en dan met een balk onder je frees je templates volgen. Dan moet je alsnog met de schaaf de overgang doen aan de voorkant en de ronding over de lengte iets aanpassen maar het zou moeten werken. Mijn keuze zou zijn met de schaaf omdat ik daar meer vetrouwd mee ben dan een bovenfrees met slede.
Ha Rmkat, dank voor je input, het werken met een mal lijkt mij de beste weg. Ik ga me daar verder in verdiepen. Eerst maar eens de latten zagen uit oude traptreden van meranti. Kijken of dat netjes wordt, dan verlijmen met epoxy hart om hart, en dan de vereiste vorm er in brengen. Groeten, Crossbow1958
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Je kunt ook de diepte markeren met boorgaten en dan de boor goed op diepte afstellen. Zo boor je rijen gaatjes op de juiste diepte en heb je een goede indicatie als je het hout weg gaat schaven en hou je een symmetrisch profiel over.

succes,

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.