Robland x31

Rob 357

Nieuw lid
21 okt 2020
2
0
Goededag, Ik heb onlangs voor in mijn werkplaats een oude robland x31 gekocht. Ik zocht een compacte machine die meerdere simpele houtbewerkingen aan kan. Nu ik er mee bezig ben vind ik het vermogen een beetje tegen vallen. Ten eerste de zaag, als je een beetje door duwt dan merk je al heel snel dat je heel rustig moet invoeren. En hetzelfde geval met de frees. Ik probeerde een onderdorpel te frezen maar dit is onmogelijk in 1 keer. Het eerste wat dan in mij opkomt is , hij levert te weinig vermogen. Alles nog even laten checken door een elektricien, maar de spanning was in orde. Graag hoor ik van mede gebruikers over hun ervaringen. Gr Rob
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.920
846
Oss
Vreemd, volgens mij zijn deze motoren 3pk, dus hier zou je redelijk mee moeten kunnen zagen/frezen.
Zijn je zaagblad/beitels wel scherp? Antal tanden zaagblad in overeenstemming met wat je wilt zagen?
Verder betreft het een 230V of 400Volt machine?
Juiste aansluiting?
 

Rob 357

Nieuw lid
21 okt 2020
2
0
Ja dat is inderdaad waar. Maar het valt mij op dat het vermogen wel heel sterk terugloopt. Zaagblad gaat naar de slijper er reeds een paar nieuwe in bestelling. Dus ik ben reuze benieuwd of dat het grote verschil gaat maken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Welk hout en welke zaaghoogte had je? Als je op maximale hoogte (ongeveer 80 mm) schulpt gaat de 3 pk geen hoge doorvoersnelheden toelaten. Dan loopt de machine snel tegen de limieten aan.
Als bij het frezen de snelheid terug loopt is er iets grondig mis en wordt het gevaarlijk. Ofwel ben je aan het overbelasten, ofwel scheelt er iets aan de stroomtoevoer. De motor kan het niet zijn, want dat zijn twee verschillende en die van de frees is een Dahlander met twee snelheden. Heeft de electricien de spanning ook in bedrijf gemeten (op de klemmen van de motor)?
Drie pk is uiteindelijk hobbyvermogen. Wil je er flink tegen aan gaan, dan heb je echt wel meer paarden nodig.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Dat is wel apart inderdaad. Ik heb ook een Robland x31 en heb eigenlijk nooit hier last van. Zelfs bij maximale zaaghoogte. Tuurlijk moet je dan wel wat langzamer toevoeren maar echt flink terugzakken in vermogen heb ik niet mee gemaakt. Heb je ook problemen met de vandiktebank? Toevallig heb ik van de week mijn motor van de frees vervangen (gelijk voor een zwaardere) maar je loopt toch wel snel tegen de maximale fysieke grootte van de motor aan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.