Robland K26 (de)montage

Houtboon

Actieve deelnemer
2 sep 2024
27
64
Heel
Leuk om te horen dat anderen wat hebben aan de info, thanks :)
Ik ben wel benieuwd naar hoeveel geluid de rollenkettingen bij jou maken, voor mij is het absoluut acceptabel maar ik heb geen referentiekader.

Succes met de wederopbouw!
Hartstikke bedankt!
Als het goed is krijg ik morgen de krachtstroom wandcontactdozen binnen voor mijn garage. Na installeren zal ik een video voor je maken hoe de rollenkettingen hier klinken.
 

Houtboon

Actieve deelnemer
2 sep 2024
27
64
Heel
Hartstikke bedankt!
Als het goed is krijg ik morgen de krachtstroom wandcontactdozen binnen voor mijn garage. Na installeren zal ik een video voor je maken hoe de rollenkettingen hier klinken.
Hoi Justus,

Zoals beloofd, bij deze de video:

Stroom aangesloten en motor lijkt mooi te lopen.

Ik merkte al snel een hard tikkend geluid op wanneer het loopwiel van de doorvoer rollen mee gaat draaien. Blijkt dat er in het verleden helaas wat plekken in het loopvlak gesleten zijn wanneer wellicht de doorvoer rollen vast zijn gaan zitten.
Even kijken hoe ik dit kan oplossen ...
IMG_20250109_194002.jpg
 

Friendly_joe

Nieuw lid
4 feb 2022
22
24
Assenede
Alle tafels schoongemaakt (vlakschuurmachine met scotchbrite, voldoende om vervuiling en vliegroest te verwijderen zonder de tafel zelf te beschadigen) en de kale vlakken later (na montage) voorzien van een laagje siliconenolie ter bescherming & soepel glijdend hout.
Mooi werk Justus, zelf ook bezig met de opbouw van een X26 van 2006.
Ik kreeg echter de raad van een kennis om zeker geen siliconespray te gebruiken op de tafels. Diot zou problemen kunnen geven bij het latere verven/oliën van je werkstukken.
Beter zou houtglijmiddel of parrafinne/kaarsvet zijn.

Groet Joey
 

Bruggeling

Nieuw lid
28 aug 2021
6
0
Brugge
Om de lagers van de schaafas te vervangen, moeten de pulley en boorhouder van de as gehaald worden. De pulley zit geborgd met een pen.

Bekijk bijlage 148895

Deze eruit geslagen met een drevel, de pulley goed heetgestookt en met een pulleytrekker eraf gehaald.

Vervolgens de boorhouder. Eerst de klemmen eruit gehaald (2 schroefjes lossen, frontplaatje eraf halen) want deze liep niet zo soepel meer. Niet zo vreemd, want vies:
Bekijk bijlage 148897

Bekijk bijlage 148898

Het is mij een raadsel hoe de boorhouder op de as geborgd zit. Ik zie nergens een pen of borgschroef zitten. Hij zou toch niet erop geperst zijn... Heeft iemand een idee?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.