We gaan weer verder met de fabricage van de ringendoos. Voor het bevestigen van de bodem aan het hout boor ik een cirkelpatroon op de boormachine. Het hout is hard, dus boren en tappen zou voldoende moeten zijn. Ik heb er voor gekozen om er helicoils in te zetten. Deze veerachtige spiraaltjes worden veel gebruikt om een beschadigde schroefdraad op te knappen, of om een schroefdraad in een minder sterk materiaal wat sterker te maken. In aluminium bijvoorbeeld kun je het prima toepassen als er een bout met regelmaat in en uit gedraaid moet worden. Het is een beetje een metaalbewerkers aanpak, maar ja, dat is ook wat ik in het dagelijkse leven ben. Het komt de kwaliteit en fabricage van de ringendoos alleen maar ten goede.
Hier wordt het cirkelpatroon geboord op de coördinatenboormachine:
Hier worden de gaten met de speciale helicoiltap getapt:
Hier de close-up met de gemonteerde helicoils:
Hier de bodem van de ringendoos gemonteerd met inbusboutjes:
Met de bodem gemonteerd kan de ringendoos weer op de machine geplaatst worden. De RVS bodem is hier prima in de klauwplaat te klemmen, waardoor de zaak stevig vast zit voor de tweede kant. Eerst de doos op dikte gemaakt, en daarna de schuine kant eraan gezet. Ook de binnenkamer is hier gedraaid. De ronding van het deksel wilde ik graag doorzetten in het hout, maar ik heb geen beschikking over houtbeitels. Vroeger werd er ook wel eens metaal gestiggeld, met een leunspaan. Dat mag tegenwoordig niet meer, en de leunspaan voor de draaibank hebben we ook niet meer. Hier heb ik geïmproviseerd. Een stang in een beitelhouder als leunspaan, en de oude stiggel van thuis mee genomen. De arbeidsinspectie moet nu even weg blijven. Voor houtdraaien is het nog steeds de normaalste zaak van de wereld, voor metaal uit den boze.
Er hoeft gelukkig niet veel materiaal te worden weg gedraaid met de hand, en dat is uitstekend gelukt op deze manier.
Hier staat de doos op de draaimachine:
De flauwe ronding is hier goed te zien:
Op deze foto is de geïmproviseerde leunspaan te zien die hier bovenop de draaimachine staat:
Na het schuren van de tweede zijde is de doos klaar voor de afwerking. Het kussentje voor de ringen moet nu thuis geknutseld gaan worden, evenals het in de olie zetten van het hout.
Dit voor de volgende keer!
Hier wordt het cirkelpatroon geboord op de coördinatenboormachine:
Hier worden de gaten met de speciale helicoiltap getapt:
Hier de close-up met de gemonteerde helicoils:
Hier de bodem van de ringendoos gemonteerd met inbusboutjes:
Met de bodem gemonteerd kan de ringendoos weer op de machine geplaatst worden. De RVS bodem is hier prima in de klauwplaat te klemmen, waardoor de zaak stevig vast zit voor de tweede kant. Eerst de doos op dikte gemaakt, en daarna de schuine kant eraan gezet. Ook de binnenkamer is hier gedraaid. De ronding van het deksel wilde ik graag doorzetten in het hout, maar ik heb geen beschikking over houtbeitels. Vroeger werd er ook wel eens metaal gestiggeld, met een leunspaan. Dat mag tegenwoordig niet meer, en de leunspaan voor de draaibank hebben we ook niet meer. Hier heb ik geïmproviseerd. Een stang in een beitelhouder als leunspaan, en de oude stiggel van thuis mee genomen. De arbeidsinspectie moet nu even weg blijven. Voor houtdraaien is het nog steeds de normaalste zaak van de wereld, voor metaal uit den boze.
Er hoeft gelukkig niet veel materiaal te worden weg gedraaid met de hand, en dat is uitstekend gelukt op deze manier.
Hier staat de doos op de draaimachine:
De flauwe ronding is hier goed te zien:
Op deze foto is de geïmproviseerde leunspaan te zien die hier bovenop de draaimachine staat:
Na het schuren van de tweede zijde is de doos klaar voor de afwerking. Het kussentje voor de ringen moet nu thuis geknutseld gaan worden, evenals het in de olie zetten van het hout.
Dit voor de volgende keer!