Iedereen bedankt voor de handige tips, zie zie je maar weer, ik was er zelf echt niet opgekomen. Nu eerst oefenen en kijken of er iets goed werkt voor mij. Bedankt!!
Even snel alle reacties tot nu toe door gelezen dus misschien iets gemist. Inderdaad GEEN stalen liniaal maar gewoon een latje of je houtens duimstok om je afvoerblad op hoogte te stellen. Als ik ergens geen machine bij de hand heb dan maak ik planken haaks en recht met mijn stalen stanly blokschaafje. Is heel veel ervaring en gevoel bij nodig. Als je de schaaf, maakt niet uit welk type op het hout zet druk je de voorzool op het hout. Op het moment dat je mes gaat schaven geef je achter geleidelijk meer druk. Omgekeerd aan het einde als je voorzool over de plank gaat laat je voor de druk er gelijdelijk af gaan en druk je de achterzool vlak op je plank. Om de schaaf op de smalle plank te houden krul je de vingers aan de onderzijde als geleiding. Truc is ook om je mes een paar graden ten opzichte van je draad te houden, zo snijdt het mes in plaats van schrapen. Verder even wat kaarsvet onder de zool en je glijdt prachtig over je hout. Vooral bij grenen wat iets vettig is. Oké ik pak ook wel eens de WD40. Toch heb ik liever het waxinelichtje volgens mij iets van gevoel.
Wat ik helemaal niet tegen kom is dat je de planken merktekens geeft, paring. Zodat ze steeds in dezelfde volgorde liggen. Verder plank 1 hart boven plank twee hartkant onder, drie weer boven enz. Als ik schaaf dan controleer ik haaksheid met een winkelhaak. Vroeger legde men twee latjes dwars op de balk of plank en met het oog kijk je hoe gelijk de latjes liggen. Als je scheluw schaaft zie je dat meteen.
Controle of de planken vlak tegen elkaar liggen doe je door ze tegen elkaar te leggen en tegn het licht te houden. Als er correcties nodig zijn zie je dat direct door het licht wat er door valt. Ook bij een vlakbank een prachtige truc om te zien of je afvoer blad goed staat.
Mijn elektrische handschaaf is jaren terug stuk gegaan en nooit meer een nieuwe gekocht. Mijn stanly handschaaf ligt scherp in de kist te genieten als die weer aan het werk mag. Triplex deuren, merbau deuren hij geniet en ik nog veel meer.
Oja de laatste waarvoor ik van mijn leermeester draaien om de oren kreeg. NOOIT een schaaf op zijn mes zetten, altijd op zijn zij leggen.