Review Metabo HC260 vlak/vandiktebank

sanderico

Nieuw lid
25 feb 2024
1
0
Almere
Wauw wat een hoop gave en behulpzame informatie word hier gedeeld. Ik ben inmiddels al een paar uur het forum aan het aflezen naar informatie en ik blijf maar met 1 vraag zitten.

Ik heb een tijd geleden een hele eiken partij planken gekocht 57st van 2250x300x30. Deze moet ik bewerken met een vlak en van dikte bank. Maar deze planken passen dus niet in de machines van 260mm zoals de HC260 of alle andere machines die LN heeft beschreven in een van zijn andere post.

Nou vraag ik me af wat te doen, de planken eerste door de tafelzaag halen? Wat ik ergens gewoon zonde vind van het hout.
Of een andere vlak en van dikte bank kopen? Ik heb niet veer ruimte in mijn werkplaats en ben dan ook opzoek naar een wat kleiner model.

Welke vlak en van dikte bank zouden jullie dan aanraden

Ben benieuwd naar jullie meningen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Een grote vvd bank is natuurlijk mooi. Als het schone planken zijn zou je kunnen overwegen om het te laten schaven. Er is hier een rubriek durf te vragen of de helpende hand.. Er zijn soms ook stadswerkplaatsen waar je het zelf zou kunnen uitvoeren. Jij moet het financieele plaatje uitvogelen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Nou ja, het ligt er een beetje aan wat je er mee gaat doen. Met die planken.
Als je er een tafelblad van wilt maken dan wil je denk ik toch smallere delen die je met de jaarringen om en om verlijmt.
Een 'lunchbox planer' vandikte bank zoals de makita 2012NB kan volgens de specificaties 12 inch aan, iets meer dan 30 cm.
Maar hoe je zoiets breeds en zoveel moet vlakken, daar weet ik niets voor.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
partij planken gekocht 57st van 2250x300x30
Als je nu eens van eindproducten uit gaat ipv van grondstoffen? Stel je wilt een tafel van 60cm breed maken, dat gaat je niet lukken met twee planken want je zult de zijkanten ook moeten bewerken. Dus je verzaagt zo wie zo al drie planken. Het product aan beschikbare planken aanpassen is niet vaak de "beste" optie.
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel en elzenmaa

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.