Vind het vreemd dat je bij de hoogte verstelling ook de zij- en achtergeleiding bij moet stellen
Heb hier bij de BS400 gelukkig geen last van
Bij de N4400 (en naar ik aanneem ook de N3800) doet het verschijnsel zich niet voor als je de keramische geleiding hebt (X-Life).
In de inlay zou ik toch wat gaten boren om het zaagsel beter af te voeren.
Missen jullie niet een snelheidsregeling op de lintzaag?
Ik ben zelf een fervent gebruiker van mijn lintzaag (kity 613) voor houtprojecten, maar als hobbyist wil ik ook zo nu en dan ander materiaal zagen. De laatste tijd vooral metaal (kleine koker & strip). Ik heb nu zo'n bi-metaal blad gekocht, maar voor (inox)koker draait de machine te rap. Het lijkt erop dat alleen van die horizontale lintzagen een toerental regeling hebben.
Hoewel ik liever 1 zaag zou bezitten zit ik er daarom aan te denken er een tweede lintzaag bij te kopen.
De Scheppach HBS 32 vario heeft een regelbaar toerental en ook Axminster heeft een paar modellen met een regelbaar toerental. Ik denk dat er zo weinig modellen zijn omdat je bij een lintzaag voor metaal eigenlijk het zaaglint moet koelen met koelvloeistof. En dat werkt natuurlijk niet handig als je ook met hout wil werken. De koelvloeistof trekt in het hout en geeft daardoor problemen bij de afwerking. En de combinatie van zaagsel en koelvloeistof geeft een bende.
Frequentie regelaar erop en je kunt je toerental prima regelen
Dankjewel! De wielenset is een Bora/Portomate PM-2500. Die staat nu in het zwart op de website van GereedschapPro, maar ik heb dus de grijs/oranje versie. Volgens mij wordt deze ook onder andere namen verkocht. In de VS verkoopt Grizzly dezelfde.
Ik heb nog even een vraag over de Portomate. Ik zie dat die slechts 2 sturende wielen heeft, is het dan makkelijk manouvreren met de zaag in een kleine ruimte? Ik heb nu de standaard Hammer stuurinrichting, maar die stuurt ook enkel aan één kant wat het niet echt handig maakt.