Restauratie van een enorme lintzaag uit 1890

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Metaalbewerker restaureert een enorme lintzaag uit 1890. Geen houtbewerking, maar wel super toffe metaalbewerking In steampunkstijl. En een heel mooi resultaat...

Deel 1:

Deel 2:

Deel 3:

Deel 4:

En dit is de korte 10 minuten versie:

 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Die 10 minuten-versie ging mij iets te snel om te volgen. Verder zeker de moeite waard om alle delen te zien!
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ik heb ook nog zo'n giga ding staan .met gietijzer in de vorm als een standbeeld van een schone dame .. als iemand hem wil gaan restauren stuur mij een berichtje
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Zakt door mijn vloer😱
Verder wel een leuk project. De vraag is of je er echt iets aan hebt anders dan een mooie videoserie en wat kijkers. Professioneel gebruik door personeel is geen optie ivm veiligheid. Thuis is ie al snel te groot.

ik heb net mijn vandiktebank uit ongeveer het zelfde jaartal verkocht. Gewicht slechts een kleine 1200Kg!
Loopt wel mooi stabiel met dat gietijzeren frame.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wat heefrt een grote lintzaag tegenwoordig aan extra veiligheid? Een noodstop lijkt me lastig, gezien de enorme hoeveelheid energie die in die grote draaiende wielen zit. Een instant-stop zoals die tegenwoordig op cirkelzagen geleverd wordt lijkt me zelfs onmogelijk.

Overigens zou ik bij een restauratie verwachten dat je eerst de techniek aanpakt (lagers van een eeuw oud kunnen nog prima zijn, maar ik zie hem het niet controleren, bijvoorbeeld).

Het idee om bij niet passend hout de snijbrander er op te zetten vond ik wel heel opmerkelijk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Toen ik zag hoe hij die spiebaan maakte, met een te losse passing en aan een kant open, was ik er eigenlijk al klaar mee. En dan voor het gemak een veel te brede poelie met een klembus. Zo'n spiebaan gebruik je bij een wigvormige spie die er vanaf de voorkant wordt in geslagen. Maar dat werkt niet met een klembus. Die kappen hebben geen profilering, dus die rammelen. Motorsteun nodeloos ingewikkeld. Maar hij heeft wel mooi speelgoed.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Met restaureren heeft dit voor mij niets te maken. Dit is meer van kijk eens wat ik allemaal kan. Er zitten overal scherpe randen en haakjes waar je aan blijft hangen. Niet even mooi kurkbeleg op de wielen lijmen, maar zo'n oranje sliert monteren. De keuze voor de poelie was volgens mij ,omdat er al zo'n driedubbele poelie op zijn motor zat. Als hij daar even nieuwe lagers in had gestopt, had die poelie er toch af gemoeten. Het ziet er allemaal leuk uit, maar het is een allegaartje van stijlen en de dingen die echt belangrijk zijn, maakt hij niet veel werk van.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
De vraag is of je er echt iets aan hebt anders dan een mooie videoserie en wat kijkers.

Mensen leven voor (en van) views tegenwoordig, die vraag kan je je beter niet meer stellen van zodra je Youtube opent 😄
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.