Reparatie kozijn

Furbz85

Nieuw lid
1 sep 2020
15
1
Hoi Woodworkers!

Als eerst: ik ben een nieuwe en nieuwschierige woodworker in spe en wil graag leren. Met vallen en opstaan waarschijnlijk.
Graag zou ik jullie advies willen over een project dat al een tijd aan het wachten is, maar ik weet niet zo goed hoe ik dit moet aanvliegen.
Jullie advies is welkom! Om te beginnen: ik zou het heel graag zelf willen proberen alvorens hulp in te schakelen van een vakman.

Op de foto's in een tussenstuk van mijn kozijn te zijn. De glas-in-lood ramen hebben we zelf gemaakt.
Het tussenstuk met de brievenbus is voorheen door vorige bewoners al eens gerepareerd en wil ik graag vervangen, zodat het
weer een mooi geheel wordt.

Mijn vragen:
1. Kan ik het tussenstuk er gewoon uitzagen en een nieuwe balk plaatsen? (de brievenbus zal ik met een mal frezen).
2. Welk hout gebruik ik het best?
3. Zal een verbinding met houtlijm voldoende zijn?

Alvast bedankt voor jullie input! Ik waardeer het zeer.

Groet Furbz
 

Bijlagen

  • %Vh0%n%FRY6RoxAqI2CApg.jpg
    %Vh0%n%FRY6RoxAqI2CApg.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 102
  • vNagt1LbR2OtzWSwutmhyw.jpg
    vNagt1LbR2OtzWSwutmhyw.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 101
  • s+R9Fq4kQbC76YZmDrBK1g.jpg
    s+R9Fq4kQbC76YZmDrBK1g.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 96
  • CcNrmuVvTMakP%zfmdoyIA.jpg
    CcNrmuVvTMakP%zfmdoyIA.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 99
  • xeK188esQ7qMmv0nnaqGBQ.jpg
    xeK188esQ7qMmv0nnaqGBQ.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 98

Furbz85

Nieuw lid
1 sep 2020
15
1
Glasplaten kunnen er makkelijk uit. Dus ik neem aan dat dit het verstandigst is om te doen tijdens het verwijderen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Hoe is de detaillering aan de buitenkant? Het lijkt nu alsof de bovenste ruit te groot is en de onderste te klein. Waar is je kozijn nu van gemaakt.?
 

Eddy Wennekes

Nieuw lid
22 okt 2017
23
2
Herpen N-Br
Hoi Furbz, is het nodig om het hout te vervangen? Wat ik zeggen wil in sommige gevallen is het niet nodig en is het te repareren, jij kan dit beter beoordelen dan ik.
er zijn reparatie pasta’s die hier perfect voor bedoeld zijn. Ik werk wel eens met Dry-flex, zelfde eigenschappen als hout, goed te modelleren en rot nooit meer. Scheelt je een hoop werk. Ik zou alles tot op het gezonde hout weghalen en dan een beslissing maken.
susses!
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
De meeste kozijnen zijn gemaakt van Meranti. Maar het mooiste/beste is als je het zelfde hout gebruikt als je huidige kozijn.Om te verwijderen kun je de brievenbus er gewoon tussenuit zagen. Maar de nieuwe zou ik er niet zo tussen lijmen. Ik denk dat je beter iets kan kiezen van een verborgen zwaluwstaartverbinding. Dan zie je van buiten twee rechte naden, en van binnen een zwaluwstaart in het kozijn.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik zou wat dikker maken en voorzien van een sponning zodat je de glaslatten per raam kan plaatsen.
je kan hem dan ook contramallen tegen het kozijn en met een paar stevige schroeven aan de binnenzijde vastzetten
 

Furbz85

Nieuw lid
1 sep 2020
15
1
Dankjewel allen voor de tips tot nu toe! Meranti it is!
Ik wil m inderdaad dikker maken, zodat ie vlak valt met het bestaande kozijn. Zwaluwstaarten maken vind ik nog wel spannend, is het ook mogelijk om m bv te lijmen? En wat kan ik dan het beste gebruiken?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je hem toch dikker wil maken zodat hij vlak valt met het kozijn, kun je er dan niet gewoon een plank achter maken over de volledige breedte, met een scharnier boven, zodat de plank open klapt als er post doorheen gaat? Ik zie niet echt een foto dat het hout zo rot is dat het vervangen moet worden, toch?
 

Furbz85

Nieuw lid
1 sep 2020
15
1
Wat dat betreft klopt dat helemaal jurriaan!
Het leek me een mooiere/definitievere oplossing voor dit probleem. Vandaar het plan om m te vervangen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik zou hem in ieder geval inlaten in de staande delen van het kozijn. Zorg dat je naden mooi sluiten dat voorkomt later houtrot.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Je geeft aan, het eerst zelf te willen proberen en als dat niet lukt, een vakman erbij te halen. Dan moet je het wel zo maken dat een vakman er mee verder kan, zoals het hoort. Dan moet je niet gaan werken met een zwaluwstaartverbindingen, want die worden bij kozijnen niet gebruikt. Bij zwaluwstaarten haal je relatief veel hout weg en is daardoor eerder een verzwakking dan een versterking.

Ik zou eerst een nieuwe tussendorpel met over lengte maken, met exact dezelfde houtafmetingen (in doorsnede) en houtsoort. Dan zou ik het glas eruit halen, deze tussendorpel verwijderen (er eerst een stuk tussen uitzagen en dan het restantstuk bij het kozijnstijlen verwijderen. Mocht je nu al vast lopen, dan kan die ingeschakelde vakman verder waar je gebleven bent.

Dan zou ik twee pennen maken van meranti ongeveer 3 x8 cm, en 1 cm dik. Daarvoor een 2 gaten maken in de muurstijl, en deze pen goed vatslijmen. In de tussendorpel zou ik 2 slobgaten maken. Van bovenaf de tussendorpel plaatsen over de pennen heen, zodat deze goed over de ingelijmde pennen vallen. Zorgen dat de kopse kant van de tussendorpel voorzien is van bruis constructielijm. Aan de onderkant zie je de pennen wel zitten, maar dat is buiten het algemene zicht en kan ze zo nodig schuren/plamuren, enz.

Bij de tussenstijl is de constructie iets simpeler: je plaatst de tussendorpel, ook met bruis constructielijm op het kopse vlak en je boort vanuit de voordeur kant 2 gaten van 12 mm diameter en brengt dan een deuvel aan. Wel op letten geen kant en klare deuvel te kopen, want die zijn vaak van beukenhout. Dat is geen geschikte houtsoort voor kozijnen en ramen.

Voorkom dat er spanning komt op de stijlen, door de dorpel iets te lang te zagen (lekker klemmend).
 

Bijlagen

  • tussendorpel.jpg
    tussendorpel.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 16

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.