Reparatie bijzettafel

Ruben-86

Nieuw lid
11 apr 2012
4
0
Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje lid, maar dit is volgens mij mijn eerste post. Meestal gebruik ik het forum om inspiratie op te doen:).
Hoop dat jullie me met het volgende kunnen helpen:

Ik heb een oud (eiken?) bijzettafeltje staan, waar al jaren niet naar is omgekeken.
Het blad is kromgetrokken en de verlijmde delen van het blad gaan nu uit elkaar.
Lijkt me een leuk project om te repareren maar voor ik het erger maak ben ik benieuwd hoe ik dat het best aan kan pakken.

Alvast dank voor alle tips!

Bijlagen

• Koffietafel - 1.jpg
    Koffietafel - 1.jpg
    168,9 KB · Weergaven: 70
  • Koffietafel - 2.jpg
    Koffietafel - 2.jpg
    266,3 KB · Weergaven: 66
  • Koffietafel - 3.jpg
    Koffietafel - 3.jpg
    124,8 KB · Weergaven: 70

Ruben-86

Nieuw lid
11 apr 2012
4
0
je bent hier nooit te laat om wat te plaatsen
hoe meer we kunnen lezen, hoe meer plezier !

meer technisch: welk gereedschap/machines heb je + wat zijn de afmetingen van het blad ?
Mooi!
Ik heb best wat spullen (vind ik zelf) een fijne invalzaag, zaagtafel, kantenfrees en een lamellenfrees onder andere
Het blad is 35 bij 80 cm ongeveer

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.047
2.898
Klein-Brabant, Vlaanderen
zelf zou ik het uit mekaar halen, op een vlakker (van een collega ?) leggen, door een vandikte steken (van een collega ?), middenkanten recht zagen, lamellen frezen, verlijmen, bijschuren, kantenfrezen + opnieuw met de bladwervels plaatsen
let op temp + vochtigheidsgraad bij de bewerkingen

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.481
1.168
Enschede, Twente
Doorzagen zou ik niet doen. Blad demonteren. Met een dental tool oud vuil uit de spleet pulken; lijm erin, klemmen erop (wel opletten dat die geen butsen maken).
Na droging de boel goed schoonmaken met een sopje. Eventueel waterkringen en andere plekken behandelen met een daarvoor bestemd middel (oxaalzuur bijvoorbeeld). Schuren, bij voorkeur met de hand, voornamelijk in de lengterichting. Poten met schuurpad. (Geen staalwol gebruiken als het eiken is).
Afhankelijk van gewenste afwerking (olie, beits, whatever), tot 180 grit of iets fijner gaan. Afwerken.

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
396
134
Enschede
voor beide varianten valt wel wat te zeggen. Wil je het helemaal spik en span (als nieuw) dan is doodzagen en vlakken en verlijmen de optie. Wil je het oude karakter behouden zou ik de route van Bert verkiezen.

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
703
307
Zutphen
Als je het blad los hebt gemaakt kan je een kant in een bankschroef zetten en het andere deel erop. Dan tegen het licht aankijken of er veel licht te zien dwz lijmnaden sluiten niet meer op elkaar. Delen met schaaf zonodig haaks en recht maken. ( de aangegeven suggestie van zagen met lineaal is ook een mogelijkheid maar minder zoals een meubelmaker zou doen) . Het bovenblad kan je schuren maar nog beter met een schraper bewerken. Het randje kan je ook met schraper of met zelfgemaakte (vijl) profielschraper schoon krijgen. Waarschijnlijk zul je het blad wat moeten beitsen (Clou beits) daarna in de was zetten.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.968
1.136
Omgeving Eindhoven
Wat de opties zijn hangt er ook vanaf wat het beoogde resultaat is. Moet puur de barst gelijmd worden, eventueel met schuren en opnieuw afwerken?
Je schrijft dat het blad ook is kromgetrokken. In welke richting, en wil je dat ook weer vlak hebben? Want dan wordt het (afhankelijk van hoe krom het is) een grotere operatie.
--> Hoe krom is het en in welke richting?

Alleen de barst lijmen:
- Blad loshalen van de wervels, in ieder geval zodanig dat het speling heeft
- Lijmklem in de breedte erop zetten aan de kant van de spleet, een cm of 5 van het einde van de tafel. ZONDER LIJM. Puur om te kijken of je de naad dichtgedrukt krijgt.
- Lukt dit, dan verder gaan met de werkwijze van Bert door de lijmnaad schoon te maken en opnieuw te verlijmen. Tip: zoek op internet naar een setje injectiespuiten met naald. Daarmee krijg je zonder al te veel te knoeien genoeg lijm in de spleet. Voldoende lijm gebruiken, het mag (moet) er bij klemmen overal aan beide zijden een klein beetje uitkomen. Niet aan de lijm gaan vegen als het eruit is gekomen! Gewoon laten zitten. Wel zorgen dat het blad van de grond af ligt en er iets onder leggen zodat druppende lijm nergens op komt waar het niet op mag komen. En met deze kou ff kijken waar je gaat lijmen, dus niet in een schuur bijna op het vriespunt.
Na een half uur tot een uur (als de druppels lijm beginnen op te drogen maar nog wel soepel/rubberachtig zijn) met een redelijk scherpe OUDE beitel de lijmresten wegsteken. Even kijken naar de nerfrichting van het hout zodat je niet in het hout steekt en happen eruit haalt.
Lijmklemmen minstens een dag laten zitten. Daarna schoonmaken, schuren (begin met k100, 120, max 180. Niet veel fijner want dan vul je de poriën met stof) in de lengterichting en dan een nieuwe afwerking erop zetten.

Als je de lijmnaad niet dichtgedrukt krijgt met lijmklemmen, dan moet je het blad dus doorzagen op de barst en opnieuw lijmen. Afhankelijk van hoe krom het is, en in hoeverre je dan die kromming eruit wilt halen, is dat meer werk. Mogelijk moet je de hele tafel wel verzagen in plankjes van een cm of 10-15 breed en ze opnieuw samenstellen om het weer recht te krijgen. Ook omdat je, als je eraan gaat schaven in de hoogte, de sierrand aan de zijkant ook gaat aanpassen. Maw als je aan de bovenkant van het blad hout weghaalt en je doet dat niet gelijkmatig dan is de hoogte van de sierrand niet meer overal gelijk (en dat ga je zeker zien).

Maar probeer er eerst maar eens droog een lijmklem op te zetten en laat ons weten hoe dat gaat.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.481
1.168
Enschede, Twente
Maar probeer er eerst maar eens droog een lijmklem op te zetten en laat ons weten hoe dat gaat.
Weer heel veel (goede) informatie in dit draadje. Werpt weer de vraag op of er op dit forum niet een afdelinkje zou moeten zijn met FAQ's, waar je bij vragen als in dit topic naar kunt verwijzen. Dat zou ook een mooie bundeling zijn van alle hier aanwezige kennis. Moderatoren?

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.047
2.898
Klein-Brabant, Vlaanderen
Weer heel veel (goede) informatie in dit draadje. Werpt weer de vraag op of er op dit forum niet een afdelinkje zou moeten zijn met FAQ's, waar je bij vragen als in dit topic naar kunt verwijzen. Dat zou ook een mooie bundeling zijn van alle hier aanwezige kennis. Moderatoren?
mooi idee
veel vragen en antwoorden komen regelmatig terug
meestal binnen een draadje anders gegroepeerd
kunnen we het forum door AI in laten lezen & die antwoorden laten formuleren die naar deelantwoorden verwijzen ?

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.192
1.071
Enschede
ingoogni.nl
Is het tafeltje oud genoeg om met beenderlijm gelijmd te zijn? Zo ja dan kan het blad met hitte, vocht en wat kracht langs de oude lijmnaad gedeeld worden.

In @klusrob 's werkwijze kan het ook handig zijn om te weten wat voor lijm het is. Beenderlijm kan gereactiveerd worden door hitte. Dat scheelt schoonmaakwerk. De oude lijm wordt dan gerectiveerd door de nieuwe warme beenderlijm die je in de spleet aanbrengt.

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.517
590
ik zou de werkwijzen van @henkverhaar volgen.
voordeel daar van is dat je zonder spanning het blad weer kunt verlijmen.

Daarna is het de vraag wat je er mee wilt.
zelf zou ik het schoonmaken schuren
eventueel wat kleuren met waterbeits afhankelijk van hoe schoon het wordt
En dan afwerken met oog op waarvoor je het wilt gaan gebruiken.

Ruben-86

Nieuw lid
11 apr 2012
4
0
Dank voor het meedenken allemaal!
Ik heb hem vandaag met mijn zoontje uit elkaar gedraaid, en krijg de delen prima op elkaar gedrukt.
Blad is wel enorm scheef, maar denk toch dat ik met die methode ga beginnen (en hem dus niet direct in tweeen zaag)

Bijlagen

• IMG_9356.jpeg
    IMG_9356.jpeg
    131,7 KB · Weergaven: 13
  • IMG_9357.jpeg
    IMG_9357.jpeg
    94,2 KB · Weergaven: 13
  • IMG_9358.jpeg
    IMG_9358.jpeg
    160,4 KB · Weergaven: 13

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.131
3.877
Gaanderen
Daar is al een keer met Jaap over gepraat. Topics waar geen commentaar opgegeven kan worden.
Allerlei onderwerpen. Beitel slijpen Aanzetstaal slijpen en heel veel andere technieken. Een probleem is dat er heel veel methoden zijn die , mits juist uitgevoerd, allen werken. Er zijn vele meningen over welke methode de beste is.
Jaap heeft een aantal leuke ideeen die t.z.t uitgevoerd kunnen worden en dit is er een van.
Probleem is dat ik niet weet wanneer een en ander uitgevoerd gaat worden.
beetje druk van veel forumers helpt misschien. ;) Sorry Jaap.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.