Reparatie bijzettafel

Ruben-86

Nieuw lid
11 apr 2012
3
0
Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje lid, maar dit is volgens mij mijn eerste post. Meestal gebruik ik het forum om inspiratie op te doen:).
Hoop dat jullie me met het volgende kunnen helpen:

Ik heb een oud (eiken?) bijzettafeltje staan, waar al jaren niet naar is omgekeken.
Het blad is kromgetrokken en de verlijmde delen van het blad gaan nu uit elkaar.
Lijkt me een leuk project om te repareren maar voor ik het erger maak ben ik benieuwd hoe ik dat het best aan kan pakken.

Alvast dank voor alle tips!

Bijlagen

• Koffietafel - 1.jpg
    Koffietafel - 1.jpg
    168,9 KB · Weergaven: 40
  • Koffietafel - 2.jpg
    Koffietafel - 2.jpg
    266,3 KB · Weergaven: 40
  • Koffietafel - 3.jpg
    Koffietafel - 3.jpg
    124,8 KB · Weergaven: 40

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.451
1.288
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zou zeggen blad loshalen (zit met wervels vast), in de lengte over de wijkende naad doorzagen zodat je twee rechte (lijm)vlakken krigt en weer vastlijmen. Komt wel iets meer bij kijken maar dat zou - grofstoffelijk - mijn aanpak zijn

• Leuk
Waarderingen: arjaano

Ruben-86

Nieuw lid
11 apr 2012
3
0
je bent hier nooit te laat om wat te plaatsen
hoe meer we kunnen lezen, hoe meer plezier !

meer technisch: welk gereedschap/machines heb je + wat zijn de afmetingen van het blad ?
Mooi!
Ik heb best wat spullen (vind ik zelf) een fijne invalzaag, zaagtafel, kantenfrees en een lamellenfrees onder andere
Het blad is 35 bij 80 cm ongeveer

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.030
2.893
Klein-Brabant, Vlaanderen
zelf zou ik het uit mekaar halen, op een vlakker (van een collega ?) leggen, door een vandikte steken (van een collega ?), middenkanten recht zagen, lamellen frezen, verlijmen, bijschuren, kantenfrezen + opnieuw met de bladwervels plaatsen
let op temp + vochtigheidsgraad bij de bewerkingen

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.479
1.167
Enschede, Twente
Doorzagen zou ik niet doen. Blad demonteren. Met een dental tool oud vuil uit de spleet pulken; lijm erin, klemmen erop (wel opletten dat die geen butsen maken).
Na droging de boel goed schoonmaken met een sopje. Eventueel waterkringen en andere plekken behandelen met een daarvoor bestemd middel (oxaalzuur bijvoorbeeld). Schuren, bij voorkeur met de hand, voornamelijk in de lengterichting. Poten met schuurpad. (Geen staalwol gebruiken als het eiken is).
Afhankelijk van gewenste afwerking (olie, beits, whatever), tot 180 grit of iets fijner gaan. Afwerken.

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
396
134
Enschede
voor beide varianten valt wel wat te zeggen. Wil je het helemaal spik en span (als nieuw) dan is doodzagen en vlakken en verlijmen de optie. Wil je het oude karakter behouden zou ik de route van Bert verkiezen.

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
702
307
Zutphen
Als je het blad los hebt gemaakt kan je een kant in een bankschroef zetten en het andere deel erop. Dan tegen het licht aankijken of er veel licht te zien dwz lijmnaden sluiten niet meer op elkaar. Delen met schaaf zonodig haaks en recht maken. ( de aangegeven suggestie van zagen met lineaal is ook een mogelijkheid maar minder zoals een meubelmaker zou doen) . Het bovenblad kan je schuren maar nog beter met een schraper bewerken. Het randje kan je ook met schraper of met zelfgemaakte (vijl) profielschraper schoon krijgen. Waarschijnlijk zul je het blad wat moeten beitsen (Clou beits) daarna in de was zetten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.