Reinigen van bits

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.523
3.858
De goedkope freesjes gebruik ik om in wedi platen te frezen. De dure gaan naar de slijperij en krijg ik schoon en scherp terug.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.363
739
Noord-Veluwe / Skåne
Ik heb het hier al meermaals eerder geschreven: kijk uit met chemische reinigingsmiddelen als je verspanende werktuigen met carbide snijvlakken wilt schoonmaken. Een aantal van deze middelen tasten het bindmiddel aan waarmee de carbide is gehecht aan het metaal. Als je pech hebt verpest je dus je werktuigen door het verkeerde spul te gebruiken.

Zelf gebruik ik Harzlöser van Felder. Niet omdat ik dat beter vind dan andere producten, maar gewoon omdat het bij de machine zat toen ik die kocht.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.816
1.317
Omgeving Leiden
Ik heb het hier al meermaals eerder geschreven: kijk uit met chemische reinigingsmiddelen als je verspanende werktuigen met carbide snijvlakken wilt schoonmaken. Een aantal van deze middelen tasten het bindmiddel aan waarmee de carbide is gehecht aan het metaal. Als je pech hebt verpest je dus je werktuigen door het verkeerde spul te gebruiken.

Zelf gebruik ik Harzlöser van Felder. Niet omdat ik dat beter vind dan andere producten, maar gewoon omdat het bij de machine zat toen ik die kocht.
Maar ja, welke middelen zijn dan verdacht, of welke stoffen die daarin zitten?

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.703
940
Moordrecht
Volgens mij kan je er niet heel erg fout mee gaan. Ik heb een tijdje een grote gehad, van mn werk meegenomen. Die is echter kaputt. Het mooiste is als hij ook kan verwarmen. Hoeft niet persé, maar daar gaat t wel sneller mee.

Pak degene van Amazon met goeie reviews. Laatste keer zag ik t van de Wood Whisperer.

• Leuk
Waarderingen: rinus

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.363
739
Noord-Veluwe / Skåne
Zoek even op het forum. Henk Verhaar heeft ooit in een reactie op een eerdere opmerking van mij over dit onderwerp een toelichting geschreven die erg verhelderend was. Ben nu even niet in de gelegenheid om dat berichtje voor je op te diepen.

Misschien dat @henkverhaar bereid is ons nogmaals te verrijken met zijn kennis?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.