Reduceer van compressor afgebroken, hoe restant verwijderen?

rinus

Post veel
13 nov 2011
831
177
Heerde
marinusvannorel.nl
Zou kunnen, maar ik denk eerder aan oxidering volgens mij is het reduceerventiel van aluminium (erg zacht) en de tank van staal, ik zou me kunnen voorstellen dat dat door de tijd lekker met elkaar is gaan reageren.
Maar als er sprake is van oxidatie wordt die dan niet minder door het uitzetten en krimpen door het warmstoken?
Nav van de opmerking in post #15 zou je ook kunnen proberen om er een vierkant aangepunte bout in te slaan en daarna proberen de ingeslagen bout met een slagmoersleutel bewerken.
Ik bedenk ook maar wat; je bent echt niet de eerste met een soortgelijk probleem.

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
274
102
Mijn ervaringen zijn exact hetzelfde als die van Chevy66. Heet stoken dus. Het borgmiddel is meestal een soort secondenlijm/loctide beetje blauw/groen transparant.

Als je het heetstookt met een normale propaan/butaan brander gaat het roken en zoetig ruiken. Daarna is het vaak vrij eenvoudig om het restje eruit te draaien.

Ps.door het borgmiddel gaan de delen vaak niet roesten of op elkaar corroderen.

Je zult wel de lak van de tank beschadigen. Wellicht de tank zoveel mogelijk afdekken en de brander zo precies mogelijk op het afgebroken deel richten.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.640
3.332
Even een stuk gipsplaat of fermacell met een gat er in over de tankaansluiting leggen.

• Leuk
Waarderingen: rinus

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
157
40
66
Groningen, stad
Ik zou eerst beginnen om het rest stuk een paar keer per dag met IMAL in te spuiten.
Daarna is de optie om een vierkant gepunte pen te gebruiken , je beste optie is . Weet niet hoe groot het gat is, maar je zou een heft van een grote vijl kunnen gebruiken. De vijlheften zijn wel gehard, en kunnen breken, maar met gepast geweld kun je een eind komen

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
547
309
‘s-Hertogenbosch
Bij mij is het heft niet gehard… de arend van de vijl wel 🫢. Is idd een goed idee, vaak is de arend uitgegloeid. En je kunt op de vijl een sleutel zetten om te wringen….. op spanning zetten en dan de omgeving van het gat verwarmen zodat het misschien schrikt….

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.640
3.332
Als je iets van een harde legering in dat gat afbreekt, kan je beter die las sok er af slijpen en er een nieuwe op lassen.

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
157
40
66
Groningen, stad
John je hebt gelijk, bedoel de arend, inderdaad, en chevy, bedoel ook om het rustig te doen, warm maken imal gebruiken , beetje wrikken, alles proporties

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.166
3.361
Gaanderen
Die borgmiddelen zijn tegen veel dingen bestand. Kruipolie en dat soort dingen werken niet. Chevy 66 heeft het enige juiste al hier geschreven. Warmstoken.

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.636
628
Ik zou eerst beginnen om het rest stuk een paar keer per dag met IMAL in te spuiten.
Daarna is de optie om een vierkant gepunte pen te gebruiken , je beste optie is . Weet niet hoe groot het gat is, maar je zou een heft van een grote vijl kunnen gebruiken. De vijlheften zijn wel gehard, en kunnen breken, maar met gepast geweld kun je een eind komen
De arenden van vijlen zijn niet gehard, de "snijribbels op de vijlen zijn dat natuurlijk wel. De arenden van beitels en gutsen zijn ook nooit gehard. Arenden moeten taai zijn en mogen niet breken. Daarom worden ze niet gehard. Je kunt er wat verbuigen.

groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.678
1.013
70
Veldhoven
De arenden van vijlen zijn niet gehard, de "snijribbels op de vijlen zijn dat natuurlijk wel. De arenden van beitels en gutsen zijn ook nooit gehard. Arenden moeten taai zijn en mogen niet breken. Daarom worden ze niet gehard. Je kunt er wat verbuigen.

groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
Daarom bewaar ik de arenden van versleten vijlen altijd. Die kun je bewerken tot beiteltjes en zo. En daarna alsnog harden. Ik gebruik ze dan op mijn metaaldraaibank.

• Leuk
Waarderingen: ornament

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.